Gražina Ramoškaitė.
Norėčiau dar daug sukurti
Svečiuose pas poetą Antaną
Miškinį.
Sausio 29 dieną Antanui
Miškiniui sukako 70 metų. Aplankiusi poetą, radau
jį, kaip sakoma, sveiką ir linksmą. Nors prieš tai
ir persirgęs gripu... Jubiliatas mielai sutiko
pasidalyti su mūsų savaitraščio skaitytojais
mintimis apie nueitą poeto kelią, apskritai apie
mūsų poeziją.
Savo kūrybos kelią Jūs
pradėjote dar tada, kai buvo gyvas Maironis,
pačiame kūrybinių galių suklestėjime buvo V.
Mykolaitis-Putinas, B. Sruoga, K. Binkis... Kas iš
literatūros krypčių, stilių, manierų turėjo Jums
didesnio poveikio? Kiek jaunąją literatūros
pamainą veikė K. Binkio, J. Tysliavos poetinės
reformos?
Palietus praeitį, visada
atsiranda daug kalbos. Kitomis progomis esame apie
tai kalbėję ir, turbūt, dar kalbėsime. Šį kartą į
pateiktus klausimus tebus leista atsakyti trumpai.
Kai pradėjau domėtis
literatūra ir žengiau pirmuosius žingsnius,
Maironio gadynė, t. y. jo tiesioginė įtaka, jau
buvo kaip ir pasibaigusi. Literatūriniam jaunimui
didelio įspūdžio nebedarė ir vadinamoji
pomaironinė karta, sakysime, L. Gira, M. Vaitkus,
A. Ląstas ir kiti. Poezijoje tuo metu vyravo B.
Sruoga, V. Mykolaitis-Putinas, F. Kirša ir K.
Binkis, t. y. poetai, į mūsų literatūrą atėję dar
iš anų prieškarinių laikų. Mano kartos
literatūrinis jaunimas jau buvo pagautas naujųjų
srovių. B. Sruogos, Putino, F. Kiršos daugiau ar
mažiau simbolistinė poezija jaunesniuosius veikė
tik iš dalies. Mums norėjosi kažko kita, kažko
daugiau ir konkrečiau. Todėl, sakysime, B. Sruogos
"Miestas" ir ypač F. Kiršos "Pelenai" mums
pasirodė įdomesni, negu Putino "Pesimizmo himnai".
Konkretesnė poezija sudomino ir mane, ir ne tik
mane. Ėmėme suvokti, kad poeziją kažkaip lyg
savaime gimdo konfliktai su tikrove... Didesnės
įtakos darė K. Binkis, laisvas nuo simbolistinio
miglotumo - paprastumu, konkretumu ir, žinoma,
naujoviškumu. Talentingi, o ir formaliai labai
gerai sukalti eilėiaščių pavyzdžiai, taipogi jo
pasisakymai literatūros klausimais, pavyzdžiui,
vieša paskaita "Kaip per pusę valandos pasidaryti
poetu", griovė senas pažiūras ir, svarbiausia,
įrodė, kad kiekvienas gali ir privalo rašyti
savaip. Buvo ir labai akivaizdus rezultatas - J.
Tysliava, J. Žengė ir iš dalies T. Tilvytis
("Išpardavimas dūšios"), tiesiogiai K. Binkio
teoretiškai paruošti dar "Keturiuose vėjuose",
paskiau kiekvienas nuėjęs savo keliais.
Rašančių, bandančių savo
plunksną jaunuolių tada, kaip ir visuomet,
netrūko. Buvo gražių bandymų, talentingų
blykstelėjimų, tačiau į platesnį literatūros kelią
irgi, kaip visuomet, išėjo ne visi. Gal pritrūko
atkaklumo, darbštumo, platesnio akiračio, gal
talento - sunku pasakyti. Taip ne vienas, gražiai
švystelėjęs, užgeso ir nusibarstė pakeliui.
Aš buvau vienas iš
nedaugelio, kuriems pasisekė be didelių pastangų
iššokti į literatūrą ir joje išsilaikyti ne vieną
dešimtmeti - tai pakylant, tai nusileidžiant. Prie
pasisekimo prisidėjo gal būt, ir tai, kad
nepriklausiau prie tų, kurie suprato, kad vien
savos literatūros nepakanka. Todėl ir griebėmės
skaityti ir studijuoti kitų tautų naujausią
literatūrą, kad žinotume, kas darosi platesniame
pasaulyje. Dalijomės su draugais nuomonėmis,
dalijomės knygomis.
Poezijos stilius,
susiformavęs jūsų jaunystėje, dažnai vadinamas
neoromantiniu arba postromantiniu. Jam, esą,
būdinga emocionalumas, dainingumas, savitas
lyrizmas, šviesus požiūris į pasaulį. Įdomu, kiek
Jūs ir kiti poetai sąmoningai kėlėte sau uždavinį
formuoti naują poezijos metodą, kiek tat išėjo
savaime, spontaniškai?
Kaip kiti mano kartos poetai
žiūrėjo į naujus poezijos metodus ir stilius,
šiandien man sunku pasakyti. Aš pats, kaip dabar
rodosi, apie tai mažiausiai galvojau. Man rodėsi -
jei aš turiu ką pasakyti, tai visų pirma privalau
išmokti pasakyti poezijos kalba kaip galima
aiškiau ir trumpiau. Saugojaus sekimo, t. y.
bijojau patekti į epigonizmo pavojų.
Vėlesnėje kūryboje į subtilų
Jūsų poezijos audinį įsiterpia kasdieniškesnės
intonacijos, nevengiama reportažiškų,
publicistiškų vietų ("Arti prie žemės", "Svajonė
ir maištas" ir naujausioji - devintoji Jūsų
lyrikos knyga "Dienoraštis"). Kas skatino tokias
slinktis? Vadinamoji vidinė poeto evoliucija,
gyvenimas, bendra poezijos plėtotė?
Nuo pat jaunystės buvau tos
nuomonės, kad veiksmingesnė ta poezija, kuri
nenuklysta į abstrakcijas, į padebesius. Todėl,
reikalui esant, nevengiau ir užsakymo, t. y.
visuomeninės temos. Apie paprastus dalykus rašyti
gal net sunkiau, negu galynėtis su audromis,
skraidyti su zefyrais, žvaigždes sekioti...
Prieš keletą dešimtmečių
Jūs esate išvertęs V. Vitmeno "Žolės lapus" -
knygą poeto, kuris turėjo nemažos įtakos mūsų
poezijos atsinaujinimui po 1956 metų. Įdomu, ar
darė V. Vitmenas Jums kokį nors poveikį?
Su V. Vitmenu susipažinau
labai anksti, jaunystėje, kai tik pradėjau
savarankiškai paskaitinėti angliškai. Žavėjo jis
mane kaip ir kiti dideli poetai ir visų pirma kaip
mąstytojas, bet tiesioginės įtakos nedarė. Mat,
Vitmenas, mano supratimu, analitiškas poetas,
sugebąs eilėraštį užversti daugybe vaizdų - čia jo
esmė. Mane labiau veikė sintezės poetai, sugebėję
reikštis trumpai ir glaustai. Lietuvos skaitytoją
seniai norėjau supažindinti su šiuo labai savitu
poetu, ketinau bent kiek praturtinti verstinės
poezijos lektūrą, bet nebuvo leidėjų, todėl,
išversti galėjau tik vėliau, 1957 metais, kai
"Vaga" noriai sutiko išleisti. Gaila tik, kad
išleido mūsų laikams nedideliu tiražu, ir laida
greitai išsibaigė.
Gal galėtumėte plačiau
papasakoti, kaip atsirado sumanymas rašyti poemą
apie J. Janonį; kaip gimė šis kūrinys, kokia jo
sukūrimo istorija; ar iš karto parašėte, ar teko
ilgiau padirbėti?
J. Janonį, kaip poetą, aš
mėgau nuo pat vaikystės. 1918 metų gale ar pačioje
1919-ųjų pradžioje mūsų namuose atsirado iš
Vilniaus naujų knygų. Jų tarpe ir Vaidilos Ainio
poezija. Tada jau žinojau Maironį, Baranauską, L.
Girą, J. Mikuckį, Margalį... Paskaitęs Janonį, ne
mažiau jaudinausi, kartu suvokiau, kad eilės
rašomos ne tik apie tėvyne, gamtą, meilę, bet ir
apie vargingųjų skriaudas. Iš tos pačios knygos
sužinojau, kad poetas tragiškai žuvo pačioje
jaunystėje. Buvo, gaila ir baisu. Man tada atrodė
- kurgi buvo draugai, pažįstami, ar negalėjo
išgelbėti? Tasai paauglystėje išgyventas įspūdis
liko, matyt, visam gyvenimui. Nuo tada kai kuriuos
posmus tebemoku atmintinai. Įvairiom progom apie
tai esu rašęs. Kažko naujo čia neturiu pridurti.
Jūsų lyrika neatskiriama
nuo gimtųjų Juknėnų, šio Aukštaitijos kampelio, jo
žmonių gyvenimo, folkloro, istorijos. Kokį poveikį
Jums turėjo tautosaka, apskritai liaudies daina?
Augau dainingoje
Aukštaitijoje. Nuo pat vaikystės girdėjau daug
gražių dainų. Daugelį jų išmokau ir dabar
tebemoku. Tai buvo dar nesąmoningas susižavėjimas,
tik vėliau supratau, jau studijuodamas
universitete, kad dainuotinė mūsų poezija yra
senesnė už rašytinę, kad visi mūsų poetai, gal tik
išskyrus Donelaitį, vieni mažiau, kiti daugiau
liaudies poezija naudojosi. Išvarčiau visus
dainynus, kiek tik jų buvo, ieškodamas poetinės
kalbos brangenybių. Supratau, kad sekti aklai,
kaip anksčiau kai kurie mūsų poetai darė negalima;
reikia kaip nors savaip transformuoti naujausios
poezijos rėmuose - naudotis ne tiek žodine
medžiaga, kiek esme, intuityviai tą, esmę
atspėjant. Ne vienu atveju tariausi aš taip ir
darąs. Panašiai daro (tegu sau kiekvienas savaip,
tai dar geriau) ir jaunesni už mane poetai. Dažnai
pagalvoju, kad mūsų dainuotinė poezija dar nėra
kaip reikiant atskleista ir nušviesta. Tiek
kompozitoriams, tiek poetams lieka dar daug
nepanaudotų galimybių.
Kaip Jūs apibrėžtumėte
poezijos paskirtį, esmę, tikslus?
Už mane daug gudresni žmonės
nuo seniausiu laikų yra aptarinėję poezijos
paskirtį, ir vargu ar aš galėčiau ką nauja
pasakyti. Imu tad paprastai - žmogui yra įgimta
dirbti, galvoti, kurti ir su kitais savo darbo
vaisiais dalytis. Kas yra gražu, gera, kas atrodo
teisinga, norisi ir kitiems kokiu nors būdu
perteikti. Žmogus juk nedirba ir nekuria vien sau.
Tada jis jaučiasi tikru žmogumi, kai gali ką nors
savo duoti ir kitiems. Džiaugiamės, kai tariamės,
kad tai mums pavyksta ir graužiamės, jei
nepavyksta.
Neseniai "Pergalės"
žurnale pasirodė ištrauka iš Jūsų rašomos
pasakojimų knygos "Žaliaduonių gegužė", kuri
sukėlė didelį susidomėjimą. Ką Jūs dar ketinate
knygoj aprašyti, kokius žmones? Ar tie atsiminimai
lies tik tolimus laikus, ar ir iš artimesnių laikų
kas nors bus?
Esu prirašęs atsiminimų apie
rašytojus - Vaižgantą, K. Binkį, V. Montvilą, S.
Nėrį ir t. t. O čia man rūpėjo parašyti apie tuos
nežymius sodžiaus žmones, kurių nebėr, apie
kuriuos nepasakojama, bet kurie buvo
individualybės. Tai nerašyta kaimo beletristika.
Rašau apie tuos, kuriuos aš pats atsimenu, ir apie
tuos, kurie gyvi žmonių atsiminimuose. Bus kaimo
advokatas, kaimo gydytojas. Esame kaimiečių tauta,
bet neturim kaimietiškos epopėjos. Jeigu ją kas
nors kada rašys, galės pasinaudoti.
Kiekvienas rašytojas turi
savo mėgstamą metų laiką. Tradicinėje poezijoje
labiausiai poetų mėgstamas pavasaris. Jūsų
poezijoje irgi jaučiamas pavasario, gyvybės
alsavimas. Įdomu, kaip veikia poezijos rašymą
pavasaris, žiema, ruduo, vasara; kokia
priklausomybė tarp poeto ir gamtos ciklų, kaip tai
atsiliepia nuotaikai, dvasiniam nusiteikimui?
Pareina nuo nuotaikos, ne nuo
sezono. Bet ypač nuotaikos pasikeitimą jauti po
Saulės grąžos, kuri veikia ne tik rašantį, bet ir
kiekvieną žmogų.
Kas Jums įdomu, kas
traukia akį šiandieninėje mūsų poezijoje; ko
reiktų vengti, į ką labiau orientuotis jauniesiems
poetams?
Daugelis jaunų ir ne visai
jaunų poetų dabar rašo verlibru arba baltosiomis
eilėmis. Aš norėčiau, kad jie neužmirštų, jog be
rimo taip pat sunku rašyti. Rimas disciplinuoja
žodį. Reikia išmokti visokiom formom, tada ir
verlibras išeis. Neišmanant pereiti iš karto
pavojinga.
Aš nerašau verlibru. Ritmą
kaitalioju. Gali būti asonansai, aliteracijos, bet
skambėjimas turi būt. Visiems gerai žinoma, kad
eilėdaros mokėjimas dar nedaro poezijos. Betgi ir
jos nemokėjimas poeziją žlugdo. Kas gi būtų,
jeigu, sakysime, kompozitorius nemokėtų skambinti
fortepijonu? Poezijos gudrybių niekas neišmokys.
Pačiam tenka išmokti. Ir išmoksta, kas to labai
nori.
Be minėtos pasakojimų
knygos, kokie kiti kūrybiniai sumanymai?
Planų dar yra - norėčiau
parašyti apie tuos rašytojus, apie kuriuos kiti
jau neparašys.
Literatūra ir menas, 1975,
vasario 1.