|
Onė Baliukonytė. Sidabru
juodas varnas palesinęs
Kaip auga
poetai! Jeigu pirmojoje Antano Miškinio eilėraščių
knygoje "Balta paukštė" dar girdi B. Sruogos, K.
Binkio ar S. Jesenino balsus, tai 1935 m. išėjusio
ir "Sakalo" premija įvertinto rinkinio "Varnos
prie plento" stilistika jau visai savarankiška,
originali. Tačiau šį neabejotiną jauno poeto
savitumą labai nelengva įvardinti, tiksliau
apibrėžti. Kaip, tarkime, artimiausią jo jaunystės
bičiulį Joną Aistį išsyk pavadiname GRAUDŽIU, o
beveik vienmetę "seserėlę" Salomėją Nėrį -
AISTRINGA. Ogi "Varnų prie plento" aukštaitiškas
ir kartu iki visuotinumo pakylėtas ŠVIESUS
LIŪDESYS išties sunkiai "įrėminamas" tikslesnėmis
sąvokomis. Poetas čia linksmas, valiūkiškas, net
bravūriškas, čia skaudus, sopulingas. Arba
švelniai ironiškas (tik ne piktas, ne
agresyvus)... Taigi jausmų, išgyvenimų spektras A.
Miškinio lyrikoje stebėtinai įvairus, platus: nuo
tyliausio meilės ir atjautos atodūsio iki
nevilties riksmo (tačiau irgi vyriškai
prislopinto). Viskas joje sutelpa: džiaugsmas,
sielvartas, melancholija, net rezignacija... Apie
tai subtiliai rašo poeto kūrybos tyrinėtoja Rita Tūtlytė: "Šių nuotaikų Miškinis nedramatina: savo
sielos gilųjį klodą - šviesų aukštaitišką liūdesį
- derina su ironijos, šypsnio prošvaistėm. Laki ir
natūrali emocija akimirksniu pavirsta estetine
realybe, baugia ir gražia vidinio pasaulio
šviesa..." Ir čia vertėtų pasiklausyti vieno
puikiausių, muzikaliausių A. Miškinio eilėraščių
"Improvizuoja rugiai", kur poetas, atrodytų,
suteikia visišką laisvę savo spontaniškam, "iš
ūpo" gimusiam talentui, lakiai, o vis dėlto
kaimiškai, lengvai atpažįstamomis detalėmis
besiremiančiai vaizduotei, ne griežtų
intelektualinių svarstymų, o iš tiesų
IMPROVIZACIJOS logikai...
Buvo buvo
diena. Tokia buvo tyla.
Tokia buvo
tyla, sviro klevo galva.
Manyje gi taip
pat kaip gyva
Mano sielos
žalia Lietuva.
Ir menu - tai
žydėjo rugiai
Saulė juokės
visais spindulėliais
Už tatai, kad
ir aš į vargus
Įbridau taip
giliai, per giliai.
Ir sakiau -
brisiu lauko marias,
Tegu niekas
manęs negirdės.
Saule, saule,
nebūki žiauri,
Nesudegink
šiąvasar širdies.
Nes tada
baisiai motina verks,
Kad sūnus, lyg
netyčia, juokais,
Vis dainuodamas
ėjo visur,
Bet nutilo
kartu su laukais.
Dienos bėgs, o
rugiai nužydės.
Tolumon bėgs
keleliai keliai,
Pro tenai, kur
ir aš kaip rugiuos
Įbridau į
vargus per giliai.
Neoromantikas A.
Miškinis tarsi pasiduoda pačiai gyvenimo tėkmei,
realybės stichijai, užsižaidžia detalių gausa,
tačiau jo poezijoje tolydžio stiprėja ir viską
apvalanti, išgryninanti, esmes išlukštenanti
mintis. Kūrėjo žodis - per daug nefilosofuojantis
- yra sodrus, spalvingas, dažniausiai radęsis iš
gyvo įspūdžio, nuostabos, pasigėrėjimo - ar
pasibjaurėjimo... Puikus yra jo kalbos laisvumas,
šmaikštumas, valstietiškas rupumas. Ir beveik
niekur - tuščio, palaido plepėjimo. (Tik vėliau,
kai A. Miškinis tartum praranda šį savo žodžio
faktūriškumą, gyvos šnekos intonacijas, aptinki
nemaža sklandaus, bet inertiško, aprašomojo
eiliavimo, o tekstai darosi vis ilgesni...) Tačiau
iš karto turėtume konstatuoti: tai ne tragiškų
įtampų, dramatiškų kraštutinumų, nesutaikomų
"viršūnių ir gelmių" kūrėjas, jo lyrikoje nedaug
aukštųjų Būties problemų, o kur kas daugiau -
buities, kasdienybės, realaus kaimo ir miesto
gyvenimo klausimų, visiems savų ir suprantamų
praeinančio laiko, prabėgančios jaunystės,
laimingos ir nelaimingos meilės motyvų... Ir
meilės Lietuvai, tai "brangiai šaliai žaliųjų
rūtų", kur poetas tarytum perima didžiojo Maironio
tradiciją.
Taigi jau
eilėraštyje "Daina agonijoj" girdime gryniausią
miškinišką intonaciją, regime vien šiam poetui
būdingą spalvų, vaizdų ir nuotaikų dermę: "Buvo
žemė baltuos tualetuos, / Buvo vakaras mėlyno
veido. / Tasai vakaras baisiai iš lėto / Pirštus
geliančius dūšion suleido..." Tekste: balta,
mėlyna, žalia. Potekstėje: subtilus, tauriai
pilkas, be pigaus miesčioniško blizgesio SIELOS
SIDABRAS. (Taip, tai antimiesčioniška lyrika!)
Arba toliau išradingai varijuojama "rudens gelsvo
ūpo" gėla ("Apatiškas ruduo") - taip pat subtiliai
prislopintas DVASIOS AUKSAS. A.Miškinio poezijoje
daug įstabių paralelių, gilių sutapčių su tėviškės
gamta, jos medžiais ir žolynais, laukais ir
pievomis, su neišsenkančia senųjų dainų versme,
bet kartu net pačiuose atviriausiuose,
emocingiausiuose tekstuose išlaikoma ir
intelektualinė distancija, atsiribojimas,
atsiranda net savotiškos estetinės (ir etinės)
pozos. Kaip, tarkime, šiame iš pirmo žvilgsnio
grubokame, drastiškame "Eilėraštį drebančiom
rankom..."
Aš seniai kaip
šuva alkanauju,
Iš nieko
ničnieko neimdamas:
Kas man darbo,
jei džiūsta kam kraujas
Arba miršta,
sakysim, nuo gimdymo
O iš tikrųjų - tai
poetas, kuriam visuomet SKAUDĖJO. Ir ne vien savo
žaizdas... Ypač sielvartingai apmąstomas,
apdainuojamas likimas Tėvynės, tos pačios MANO
SIELOS ŽALIOS LIETUVOS. Taigi tikroji, gilioji
poeto meilė skirta ne sau, ne kokiam patraukliam
asmeniui, o pirmiausia "parugėmis susišukavusiai"
(koks nuostabus įvaizdis!) tėviškei. Viskas
praeina "kaip sniegas, kaip žiedai, kaip muzika"
(trys svarbiausieji A.Miškinio žodžiai - raktai!)
- o ypač jaunystė - tačiau šis tauriausias poeto
jausmas esti amžinas. Vienas elegiškiausių,
rafinuočiausių A.Miškinio eilėraščių - "Toks
nuogas, toks nuogas ruduo..." - taip pat iš tenai,
iš gimtinės. Jis kupinas be galo tikro, atviro
išgyvenimo, didžio žmogaus ir medžio ilgesio -
"Nuo pat žemės juodos ligi balto dangaus!". Tačiau
įstabiausia eilutė, be abejo: "Stovi klevas
liūdnumo kaip aš..." Tik viską priimantis ir su
viskuo sutampantis, už viską ŠIRDIMI MOKANTIS - ir
NESIDERANTIS! - kūrėjas gali surasti tokius Gamtą
ir Sielą tobulai sulydančius žodžius.
Ir daugelyje
eilėraščių - puiki meninė raiška, pagaunanti instrumentuotė,
tiesiog užburianti melodija... Taip, skaitydama A.
Miškinio Varnas prie plento" vis dažniau
pasižymėdavau: KAIP SKAMBA! Tai reiškia: kokie
švieži, negirdėti rimai (kad ir: gilyn į jas -
linijos, guolį kas - alkoholikas, arimo -
prarymo...), kokia originali ritmika, koks
išradingas grafinis piešinys... Vis dėlto DIDIS
MEISTRAS anuomet buvo A. Miškinis! (Ir kaip visa
nublanko, išskydo, virto tiesiog "šviesios
tarybinės tikrovės" aprašinėjimu pokario metų
knygose! Tačiau tai buvo galbūt vienintelė daug
iškentėjusio, ilgam įbauginto menininko GINTIES
SISTEMA... O apskritai A. Miškinyje tarsi sutilpo
- per prievartą? - trys skirtingiausi poetai:
ILGESINGASIS prieškarinis, TRAGIŠKASIS karo bei
tremties metų ir TARIAMAI OPTIMISTINIS - viso
likusiojo gyvenimo... Ir šią meistrystę jauti
pirmiausia ne "žalio beržo stiliaus"
eilėraščiuose, o tuose, kurie, ačiū Dievui, netapo
populiariomis estrados dainomis, patogiomis
deklamacijomis, nesusiliejo su "tautiniu" kiču. Iš
tikrųjų, koks kontrastas tarp visai šalia esančių
"nudainuoto" ciklo "Lietuva!" pabaigos eilučių:
"Kuriais žiedais papuošim / Tave kaip tikrą
seserį? / Esi pačioj jaunystėj / Ir pačiame
pavasary" ir visai kitokios nuotaikos bei faktūros
"Rudens" pradžios: "Išeisime šį rudenį / Su tarbomis per Lietuvą nualintą. / Baudžiavose dar
užsigrūdinom / ir šunimis mokėsime paskalinti..."
Aš renkuosi pastarąjį - su tiesiu, aštriu, ir
šiandien kraujuojančiu klausimu: "Kur jūs, o
broliai, einat užsimerkę? Taigi - KUR?! O kad
poetas turėjo teisę šitaip klausti - liudija ir
1936 m. išleista antologija "Antrieji vainikai".
Čia esančioje A. Miškinio autobiografijoje
skaitome: "Augo gyvenimas, augau aš, augo Lietuva.
Pats mačiau, kaip Lietuva mano akyse keitėsi. Ir
susidarė mano sąmonėj sintetinė Lietuva: tyliai
kaimiška, laisva, didelių intelektualinių ir
kitokių laimėjimų, besiveržianti į aukštį ir
šlykščiai miesčioniška, su daugeliu pūvančių
žaizdų. Aš nekalbėčiau, jei visa tai būtų trijuose
matavimuose. Bet poetas negi prokuroras..."
Ir ne gydytojas. Tai
kas tuomet? Greičiausiai GRYNAS SKAUSMAS, kuriam
priežasčių pilna ir pilkiausioje kasdienybėje...
Taip, anie "Broliai poetai", į kuriuos kreipiasi
A.Miškinis Tautiškoje dainoje, galbūt žinojo (ir
žino?) atsakymus šiuos amžinai aktualius, ne -
išsakytus arba ne - išrėktus klausimus: "Kas Tave
didžiuliam vargui nūdien pasikaustė? / Kas Tave
varguolei daliai šiandien pasikinkė?.." Tačiau nei
tada, nei dabar jų niekas neklauso. O "broliai"
pirkliai, "broliai" muitininkai ir fariziejai? Jie
tylėdami - arba iš aukšto mokydami anuos
nevykėlius "trečiuosius" - dirba savo darbą: DARO
PINIGUS. Ir visai nesvarbu, kad nuo šių dvoko jau
baigia užtrokšti du trečdaliai didvyrių žemės...
Todėl ir A. Miškinio kūriniuose, jų sklandžioje,
meiliažodėje tėkmėje, elegantiškoje stilistikoje
nesyk atsiranda grubi, "netašyta" eilutė,
žeidžiantis ar provokuojantis poetinis vaizdas.
Arba tiesiog vaizdelis iš pošlykštės ano meto
"natūros"...
Tačiau "Varnose prie
plento" esama ir labai vientisų, nesudrumstų, net
krištolinio skaidrumo eilėraščių, kuriuos galėtume
pavadinti mūsų lyrikos šedevriukais. Štai vienas
jų, persmelktas tiesiog angeliškai švelnaus ir
spindulingo džiaugsmo - ir kupinas įstabiausių,
jau, sakyčiau, nežemiškų sąskambių: "Nebežinau,
kas daros..."
... Rugiais per
lauką plaukėm
Ir vargui
netikėjom -
Akim išraižėm
dangų,
Kalbas kalbėjom
vėjam.
Abu tą
džiaugsmą žingsniais
Lygiom dalim
dalijom -
Žaibai žiedais
žėrėjo,
Lietus lelijom
lijo!
Tačiau prieš jį -
keistokas, iš pirmo žvilgsnio net "nemiškiniškas",
bet labai įspūdingas, pilnas netikėčiausių
perėjimų, aštrių disonansiškų dermių tekstas:
"Supk, linguok, paruge, vakaro ariją. / Amen jau
meilei. Nebėr jau, / Nepastebėta kaip smilgų
žydėjimas perėjo... / Tai kam gi aš sielą pasėjau,
/ Laukuos ją ir miestuos pabėriau?.." Ir nors
toliau - alksnyne dūkstantys tilvikai, žali
vasarojai, geltonas geltonas ruduo, ant langinių
krintantys lapai... tai jau ne tėviškės, o poeto
sielos kraštovaizdis, VIDINIS KOSMAS. Jausmai,
išgyvenimai be galo santūrūs, tačiau potekstė -
sukrečianti... Ir vis dažniau A. Miškinio
eilėraščiuose - net apie "laimingą meilę", apie
"saulėtus namus" ar "sniego pasakas" - išgirsti
graudžiai krankiančias ar baugiai tylinčias
varnas. Ir tiesiog - "Juodos varnos kaip mano
mintys / Sklaidė mėlyną rūką be tikslo..." ("Buvo
vasara...") Tačiau gal keisčiausias tekstas su
varna - toks lietuviškas siurrealizmas - yra
"Kūčių vakaro pasaka". Šiurpoka ši metamorfozė,
šis paukščio virtimas - PER MIRTĮ - iš juodo
baltu. O kadangi poetas toliau mįslingai užsimena:
"Tiktai varna dabar - nebe varna...", tai gal
jinai - angelas? Bet gražiausia, magiškiausia
metafora - iš romansiškojo "Vai, tai bus man šį
vakarą gera!...", persmelkto aitriu, nežmonišku
nusivylimu: "Ten ir upės, ir vasaros plaukė, /
Sidabru juodas varnas palesino..." Ir jau, žinoma,
šalia tokio perliuko visai nevykęs, nenatūralus,
tiesiog svetimkūnis yra "Metalinis varnas". Bet
būtent nuo šio eilėraščio prasideda neišgryninta,
neindividualizuota, tarsi kokia taikomoji,
demonstruojanti vien "privalomąjį" patriotizmą,
žvaliai "optimistinė" A.Miškinio kūryba. Tik
paskutinės ciklo "Vasara baigiasi" (ir knygos)
eilutės vėl atveria begalinę dvasios erdvę,
sujaudina slaptingu, taip ir neatsakytu klausimu,
sukrečia netolimos tragedijos nuojauta: "- Kas
tau, dukrele, kas tau sakė, / Kas tau melavo
vakare, / Kad tu atrasi saulės taką / Raudono
rudenio bare?.."
Čia vėl norėčiau
prabilti R.Tūtlytės žodžiais - jau apie
nepakartojamą, ant mirties ir gyvenimo ribos
gimusią, išties KRAUJU PARAŠYTĄ ir nūnai
stebuklingai mums atsivėrusią A. Miškinio tremties
lyriką. "Tai beteisė poezija, drausta, atiminėta,
naikinta. Etine prasme "Psalmės" yra svarbus
žmogaus kančios dokumentas, o poetine - lyrikos
aukštuma. Iškentėtas eilėraštis - lyrikos
savastis. Tuo pat metu pokario Lietuvoje rašoma
tuščia bedvasė poezija - spausdinama,
reklamuojama, deklamuojama iš aukštų tribūnų, o
literatūra merdi. Paradoksas, bet kaip jau
spaudoje buvo užsiminta, būtent ši beteisė
tremties lyrika dabar gelbsti to laiko literatūros
nuosmukį, reprezentuoja nežuvusią kūrybinę tautos
dvasią. Pasirodžius "Psalmėms" Miškinio kūrybos
kelias matomas prieštaringas, nevienapusiškas ir
tikras." O po jų priminti jums trumpą eilėraštį
"Sibire", dedikuotą likimo draugui Antanui
Dambrauskui:
Jei čia mirsim,
tai mirsim kaip žmonės - gražiai:
Už tėvynę, už
tiesą ir laisvę.
Mūs kelian
veidmainiai neužklys, neužeis -
Jie kraujo nekalto
prilaistė.
Mes pakelsim
kančias ir kaitras, ir speigus!
Bet labiau nei nuo
šalčio mes drebam,
Kad išliktų taurus
ir garbingas žmogus,
Jis, nešiotojas
dieviško prado.
Jei kas grįšim,
tai grįšim kaip žmonės - gražiai,
Pavasariui
griaudžiant aplinkui.
Mūsų niekas
daugiau nebeskriaus, neįžeis
Ir atleisim
saviems kaltininkams.
Kokia subtili Poeto
- NE PROKURORO! - pamoka mums, kur kas dažniau
atleidžiantiems sau, bet ne "saviems
kaltininkams"... O gal pamėginkim - nors Jo
gimtadienį?
Dialogas, 1998,
vasario 10, p. 4.
|
|