Poezijos dėsnis - nuolatos atsinaujinti:
[interviu su poetu A. Miškiniu]
Apie šiandieninę mūsų poeziją, jos naujus
bruožus paprašėme pasisakyti poetą ANTANĄ MIŠKINĮ.
- Pripratome regėti didelius
kitėjimo tempus - statantis, mechanizuojantis,
pramonėjant. Ne tik mieste, bet ir kaime. Kur
prieš keliolika ar kelerius metus dar buvo gamtos
idilė, šiandien technika, elektra, mašina. Menų
srityje kitėjimo procesai lėtesni, bent ne taip
greitai pastebimi. Pakitimų yra ir čia; norint
juos apčiuopti, tenka palaukti, kol susiformuoja
ir išryškėja ištisa menininkų karta ar bent
būdingesni jos reprezentantai. Ieškoti pakitėjimų
kas metai ar dveji būtų formalu ir dirbtina. Būna,
žinoma, išimčių: švysteli iš karto naujas
talentas, ir mes į jį atsigręžiame
Kaip ten
bebūtų, kiekvieno laikotarpio poezija yra paskirų,
dažnai net skirtingų individualybių suma. Visos
poezijos medžio šakos ir šakelės yra lygiai
reikalingos, kaip išaugusios iš vieno kamieno. Tą
"kamieną" galėtume pavadinti ir tradicija. Tuo
nenoriu pasakyti, kad nacionalinė poezija yra ar
turi būti uždara; ją visada veikia epochos dvasia,
sauganti nuo to uždarumo, praeinanti per visus
kordonus. Šių dienų mūsų poezija aš laikyčiau tą,
kuri susiformavo per paskutinį dešimtmetį -
penkiolikmetį. Prieš tai grėsė pavojus poezijai
sustingti, supanašėti; šiandien tatai yra jau
praeitis. Pateikime keliolika eilėraščių be
pavardžių, ir akylesnis poezijos skaitytojas
nesunkiai atskirs, kur A. Baltakis, J.
Marcinkevičius, A. Maldonis, o kur P. Širvys, J.
Vaičiūnaitė, J. Degutytė ar dar kuris kitas. Tai
jau yra vienas gerųjų privalumų. Kiekvienas savaip
eina į tikslą - pareiškia apie save, savo
laikotarpio emocijas ir aspiracijas. Pasitaiko,
tiesa, kad poetas dairosi tik aplink savo balkoną,
nuo kurio toli nematyti. Bet tai jau skonio
dalykas; visokių reikia. Bendram poezijos
ansambliui nekenkia ir intymiška lyrika. Kitaip -
nebūtų reikalinga Apassionata ar Čiurlionio
noktiurnai... O kitas, žiūrėk, ir pro savo langą
įžvelgia toliau, t. y. asmeniškus išgyvenimus geba
surišti su visuomeninėmis ar net epochinėmis
apraiškomis - jautriai, įtikinamai. Guli, va, po
mano ranka vienas paskutiniųjų mūsų poezijos
leidinių (A. Baltakio "Keliaujantis kalnas") ir
šias mintis patvirtina. Nuo savo epochos,
laiko dvasios poetas nepabėgs, jei jis nėra
keistuolis ir užsispyrėlis.
Paseku, paklausau, paskaitau
ir kitas poezijas, ypač man prieinamas originalų
kalba, ne tik mūsąja. Ir nejučiomis, lyg savaime,
imu lyginti pagal daromą pirmąjį įspūdį. Turbūt,
neklystu, manydamas, kad mūsų poezija, bent
ryškesni jos reprezentantai, gali be baimės
varžytis su svetur plačiai skambančiais vardais.
Šioje vietoje turiu galvoj, na, kad ir E.
Mieželaičio paskutinius ciklus, kurie iš pirmo
žvilgsnio daro improvizacijos įspūdį,
nepertraukiamą ir toli vedantį. Įsiskaitęs dar
daugiau, randi - iki pasąmonės sukrėtimo - vaizdų
bei asociacijų. Artimesnėse ir tolimesnėse
digresijose glūdi ir apibendrinimai, ir
susimąstymai, reiškiami ne doktrinieriškai, o
lyriškai ir plačiais mostais. Gal būt,
skaitytojai, pripratę poezijoje prie "lengvosios
muzikos", į tokią kūrybą tebežiūri kaip į
ieškojimus. Aš kalbu probėgomis; derėtų, kad
rimtesni literatūros kritikai pagrįsčiau šiuos
klausimus paryškintų.
Tai, apie ką kalbėta, man
rodos, ir yra nauji bruožai. Tie bruožai gali būti
ir naujausieji, jei žvilgtelėsime į pačią
jauniausią poetų kartą, kuri dar nesusiformavusi,
bet tolydžio augs, įgis savo veidą. Tuos
naujausius bruožus dar nelengva apčiuopti. Tačiau
daryti kai kurių prognozių ar spėliojimų - galima.
Nuo seniau ir iki šiol dauguma mūsų poetų - vis
dar "pirmoji karta nuo žagrės". Mūsų šaliai taip
intensyviai pramonėjant, lygia greta ir švietimui
kylant, masių sąmonei keičiantis, vis daugiau
poetų ateis, tegu ir ne iš didmiesčių, bet jau ne
nuo žagrės - nebe valstiečių, o pramonės
darbininkų ar inteligentų vaikai. Jie jau ateina.
Per dešimtmetį kitą susiformuos, paryškės. Jie
atneš kiek kitokį žmogaus dvasinio pasaulio ir
gamtos suvokimą. Sporto stadionai ar lenktynių
trasos jiems bus artimesni, negu šlamantys
beržynai. Bet jie pasiilgs ir lakštingalos, ir
volungės riksmo, ir melancholiško saulėlydžio prie
nurimusio ežero. .. Tuo būdu, tikėkime, jie dar
praplės poezijos akiračius. Svarbu, kad kiekvienas
dainuotų savo "šią dieną": ne amžinybei, o savo
laikotarpiui. Kaip visada ir visur, gajesni išliks
ilgesniam laikui, gležesni užleis vietą kitiems.
Taip visi kartu sukrauna poezijos turtus, daro
kultūros istoriją.
- O Jums kada geriausiai
pavyksta susikaupti, kokios "trasos" labiausiai
žadina mintis, jausmus, nuotaikas!
Ir malkas skaldo kiekvienas
bent kiek savaip. Ką tada kalbėti apie
eilėraščius. Pažinojau poetą, kuris eiles rašė tik
būtinai ant labai gero popieriaus, būtinai
susikaupęs ir vienas. Man pavykdavo kai ką
sumedžioti ir vaikščiojant, ir miniai
triukšmaujant, ir traukiniu važiuojant. Kūrybinio
kelio pradžioje, kiek pamenu, improvizuodavau,
niūniuodavau lyg žaisdamas. Bet tai buvo tada, kai
dar nežinojau, ar rašymo poreikis man absoliučiai
būtinas, ar ne. Vėliau pajutau, kad negalima
nerašyti, kaip negalima, sakysime, nekvėpuoti.
Tada ir teko to "rašymo" mokytis, kai bręstanti
tema, eilėraščio motyvas persekiojo ir reikėjo jam
duoti formą. Gera buvo, kai atrodė, jog pavyko, ir
apmaudu, kai kažkas nepasakyta, neišreikšta
likdavo užu žodinės medžiagos ribų. Reikėdavo
rankraštį dėti į stalčių arba sunaikinti. Vėliau
įsitikinau: jei jau kuris motyvas neduoda ramybės,
reikia jį laiku realizuoti. Dėl kurių nors
priežasčių atidėjus, vėliau sunkiai einasi, vėl
reikia laukti, kol bus panašios nuotaikos
antplūdis. Turiu ir visai konkrečių pavyzdžių.
Sėdėjau kartą vieno didmiesčio viešbučio balkone,
stebėdamas naktinį miesto gyvenimą. Pynėsi
išbaigtos frazės, net posmai. Bet galutinį
redagavimą atidėjau: parvažiuosiu, manau sau, namo
ir parašysiu. Ir neparašiau. Pabandžiau, atrodė
dirbtina, nenatūralu. Rašant eilėraščius, kaip
vientisus ir išbaigtus kūrinius, veikia kažkokie
sunkiai aptariami dėsniai. Kalbu apie savo
praktiką. Kartais galima apgauti skaitytoją, bet
negalima apgauti savęs. Pirmas variantas beveik
niekad nebūna jau išbaigtas kūrinys. Prie jo dar
reikia pridėti kruopštaus, techniško darbo. Visi
rašantieji tai žino. Ir žino, kaip tai nelengva.
- Dabar mūsų poezijoje
siaučia įvairūs vėjai - laužomos senos eilėraščių
formos, ieškoma naujų kelių. Ką manote apie
eilėraščio muzikalumą, skambumą, dainingumą?
- Apie turinio ir formos
santykį yra daug parašyta protingose knygose.
Turinys diktuoja formą, o be formos ir meno
nebūna. Atimk formą, sakysime, iš šokio ar
pastato, kas gi beliks? Čia gali būti tik meninės
pusiausvyros klausimas. Vienas daugiau susikaupia
į turinį, kitas - į formą. Ir vienas, ir kitas,
turbūt, lygiai teisūs, jei tik išlaiko jam vienam,
menininkui, privalomą nuojautos saiką. Kažkas yra
pasakęs, kad geriau tobulai nupiešta kopūsto
galva, negu blogai - madonos. Mums visiems
norėtųsi, kad būtų gerai nupieštos abi galvos.
Formų vienodumas nusibosta;
atsinaujinimas visada reikalingas, ir jis vyksta.
Jei to nebūtų, įsivyrautų epigonizmas. Kiekvienas
poetas, man rodosi, visada ieško ir skelbia
atradimus, ne ieškojimus. Bent taip turėtų būti.
Mano supratimu, visos eilėraščio formos yra geros
- ir tradicinė, ir verlibras. Tačiau naujumas
pareina ne nuo išorės, o nuo pasisekimo savaip,
naujaip išreikšti. Gali būti savotiškai naujas ir
tradicinis ketureilis, ir labai nenaujas laisvas
eiliavimas. Eilėraštyje, be kita ko, svarbu tiksli
frazė, naujas vaizdas, savo vietoj pavartotas
žodis, tada net ir "atšipęs" rimas suskamba
naujaip. Patys jauniausieji mūsų poetai, kaip
atrodo, daugiau linkę laisvai eiliuoti. Na, ir
linkime sėkmės! Jauniausius labai noriai
paskaitau, ne vienas vietomis labai gražiai
sublizga. Jaunimo norus suprantu, nors pasitaiko,
kad ir nesuprantu, ką, būtent, norėta išreikšti.
Iš pradžios paskaitau, iš galo pabandau
Man
dingojas, kad jauniausiems geriau būtų pradėti ne
nuo baltųjų eilių. Tradicinė forma, šiaip ar taip,
išmoko žodžio disciplinos. Nuo soneto, sakysime,
toli nenuklysi. Viską, ką užsimojai, privalai
sudėti į 14 rimuotų eilučių. Vadinasi, paimsi tai,
kas būtiniausia. Laisvame eiliavime kartais sunku
įsibėgėjus laiku sustoti. Ne pro šalį pirma
išmokti ir "senų" formų, kaip smuikininkui groti,
kaip dailininkui piešti, tada ir baltosios eilės
patarnaus tikrai poezijai. Šioje vietoje prisimenu
liaudies poetų išmintį. Vienoje dainoje klausia
gegužę, kas ją išmokė taip gražiai kukuoti. Gegužė
atsako: vėjas pūtė, rasos krito, tai mane
išmokė... Ir eilėraščius rašyti išmoko ne vien
universitetai ar geri žurnalai - vargas išmoko.
Tegu to vargo būna daugiau. Aš - už formų ir ritmų
įvairumą.
- Baigdami pokalbį,
norėtume išgirsti, ką šiuo metu rašote, kokius
planus puoselėjat!
- Teberašau eilėraščius - ką
veiksi nerašęs... Parašau ir dedu į aplanką. Daug,
tiesa, niekad neparašau, bet, va, nuo paskutinio
leidinio jau vėl gerokas pluoštas prisirinko. Kada
juos bus galima atskiru leidiniu parodyti, dar
nežinau. Pagulės, tai geriau bus matyti.
Paskubomis ir viską, ką tik parašai, spausdinti
niekam nepatariu. Be to, parengiau spaudai
stamboką visos savo poezijos rinktinę.
Literatūra ir menas, 1968,
gegužės 18.