|
Rita
Tūtlytė. Eilėraščio versmės. A. Miškinio kūrybos
psichologijos bruožai
Meninė kūryba -
sudėtingas žmogaus veiklos kompleksas. Tai savita,
individuali, kiekvienu atskiru atveju
nepakartojama protinio ir fizinio darbo vienybė,
diskursyvaus ir intuityvaus pažinimo vienybė,
minties ir jausmo vienovė. Kitaip tariant, į
kūrybinę veiklą yra įtraukiamas visas žmogus "su
jam būdingu tikrovės santykiu, su jo įsitikinimais
ir pažiūromis, su jo interesų ratu, jausmų
pasauliu". Kūrybos psichologijos tyrinėtojas M.
Arnaudovas teigia, jog kūrėjui vienodai svarbi ir
prigimtis (ne tik fizinė, bet ir dvasinė jos
struktūra), ir auklėjimas.
A. Miškinis yra
ryškus rytų aukštaičio tipas: ūmus, karštas ir
kartu inteligentiškas, dėmesingas - kaip B.
Sruoga, optimistas - kaip K. Binkis, gyvas ir
judrus - kaip Vaižgantas. Nė vienas šio regiono
kūrėjas neturi nieko panašaus į uždarumą, kietumą,
niūrų išdidumą. A. Miškinio charakteris - šviesus,
skaidrus, džiaugsmingas; jo liūdesys neslogus,
melancholija - graži. (Visai kitoks literatūroje
yra iškilęs suvalkiečio kūrėjo tipas - uždaras ir
kartu maištingas, prieštaringas, dramatiškas: V.
Mykolaitis - Putinas, S. Nėris, K. Boruta, Vl.
Grybas.) Jaunystėje A. Miškinis pasižymėjo itin
valiūkiška laikysena. Optimistas išliko visą
gyvenimą, be perdėto dramatizmo jis pakėlė
nelengvus likimo išbandymus.
Šio poeto asmenybė
atvira gyvenimo įvairovei. Tai ne kontempliacijoje
skendintis, o bendraujantis, mėgstantis kompanijas
žmogus. Jam patiko darbas radiofone, nes ten
galėjo susitikti su įvairiais žmonėmis. Su
įkvėpimu dalyvaudavo riaušėse, dainuodavo
vakarėliuose gimtinėje. Mėgo vaikščioti, judėti,
nepakentė sėdėjimo vietoje. A. Miškinis nebuvo
kabinetinis rašytojas. Nors laikė save poetu,
tačiau nespraudė savęs į jokius rėmus, neatsidavė
vien kūrybinei veiklai, atsitikdavo, kad užmesdavo
darbus. Gyvenimo stichija jį veikė labiau negu
poezija. Iš dalies ši aplinkybė nulėmė ir 1936 -
1940 m. susilpnėjusį kūrybinį pajėgumą, -
nedirbant sistemingai, tikro įkvėpimo valandos
ateidavo vis rečiau.
Kita vertus,
gyvenimas poezijoje kartais atrodė jam įdomesnis
nei tikrovėje. Vienoje autobiografijoje rašė:
"Šitame gyvenime (poezijoje - R. T.) ir pasiryžau
ieškoti savęs, kol atšūkaus jaunystė lyg vasara
aukštaičių pagojuos, kol pagaliau visas gyvenimas
pageltusiu beržo lapu įkris nežinomybėn". Poetišką
dvasią turinčius žmones A. Miškinis vertino ir
gerbė. Poetas jam buvo aukščiausia žmogaus
kategorija. Poezijos galią jis suprato kaip žmogui
duotą dovaną, kaip sielos atsivėrimą, kaip
jaunystės privilegiją. Buvo sau įsikalbėjęs, kad
eilėraščius rašys iki keturiasdešimties metų.
"Juokaudamas sakydavau, kad nenoriu būti nei Lastu,
nei Gira", - prisimins vėliau. Savo kūrybinių jėgų
nesistengė ypatingai formuoti, tobulinti, ugdyti.
Daug ką stebino be
galo atvira ir natūrali poeto prigimtis. A.
Miškinis nieko nekomplikavo - ir gyvenime, ir
poezijoje tiesiog buvo toks, koks yra. Nuėjo
vėjais jo bandymas lyriką "pasūdyti" filosofija.
Paimdavęs skaityti kokią nors rimtesnę knygą ir...
užmigdavęs. Po kaimą poetas mėgo vaikščioti basas,
puikiai sutardavo su kaimo jaunimu, iš jo
neišsiskirdavo. Kartu su P. Andriušiu, T. Tilvyčiu
traukdavo pas Šeduikį į vakaruškas, su jaunimu net
iki Zarasų pasikeldavo. Jam visi buvo lygūs, -
svarbu, kad būtų įdomus ir doras žmogus. Kaimynai
sakydavo: "Ponas, bet ponu savęs nelaiko".
Jaunystėje poetas gyveno taip pat savęs
nevaržydamas - emocingai, smalsiai, bet kartu
turėjo stiprų etiškumo jausmą. Niekada nesivaikęs
prabangos, A. Miškinis nemėgo miesčionių dvasinio
tuštumo, noro pasirodyti. Pats nesiekė karjeros.
A. Miškinienė prisimena, kad poetui atrodė, jog
buičiai užteks tik sudedamos lovelės. Nemėgo
apsikrauti daiktais, niekniekiais. Jo gyvenimo
principas - natūralus žmogaus bendravimas su
daiktais, su aplinka. Vėliau, jau tarybiniais
metais, laiške rašė: "Po visokių darbų noriu bent
dvi savaites pabūti gamtoj prie paprasto lauko
darbo - tai savotiška dvasinė higiena, nekalbant
miesčioniškai apie svorius, sveikatas ir nervus".
Mėgo pastovumą: nuo smulkmenų ("Jau daikto iš
vietos nepajudinsi") iki pačios esmės - ryšio su
namais. Suvokė juos ne tik kaip gimtąjį lizdą,
vaikystės pasaulį, o ir kaip tėvų, protėvių žemę.
Rūpinosi jais iki gilios senatvės.
Paskutiniaisiais gyvenimo metais nepajėgė ten
nuvažiuoti, - gimtąjį namą matė tik nuotraukoj,
sutvarkytą jau kraštotyrininkų.
Mėgo ne tiek stebėti
gamtą, kiek gyventi pačia gamta, būti joje,
sutapti su ja. Grįžęs gimtinėn, eidavo
pasivaikščioti po raistus, beržynėlius,
piliakalnius. Eidavo dažnai vienas. Iš motinos
paveldėjo savybę: pareidamas iš miško ar laukų,
būtinai turėjo ką nors parsinešti - įdomesnę šaką
ar ką kita. Vaikščiodavo po sodą. Jau nutolęs nuo
žemdirbio rūpesčių, pagelbėdavo namiškiams
įvairiuose lauko darbuose. Ypač mėgo šienauti. Po
kitas Lietuvos vietoves keliauti nemėgo. Nemėgo ir
masinių ekskursijų, ne itin domėjosi meno,
architektūros paminklais, muziejais. Jo poezijoje
visiškai nerado atgarsio Paryžiaus gyvenimas,
Alpių gamta: "Jam gražu buvo, bet jo sielos
nepajudino". Tai svetima gamta, nesusijusi su
istorine ir asmenine, emocine atmintimi.
Artimiausi jam liko Aukštaitijos beržai ir klevai.
Poetui patikdavę vietovės, iš kurių toli matyti.
Didžiuodavęsis savo Aukštaitija, žmonai sakydavęs:
"Aš tave nuvesiu ant piliakalnio, iš kur matyti
keturi ežerai". Stovėdavęs ilgai ir žavėdavęsis.
Būties supratimu A.
Miškinis buvo artimas kaimo žmogui: jam būdinga
liaudiškumas, harmoningas pasaulio suvokimas. Iš
liaudies poetas pasisavino blaivų požiūrį į
gyvenimą, natūralias reakcijas. Paslanki, imli
buvo poeto dvasia. Jam tarsi reikia susilieti su
minia. Miškinio kūrybos šaltinis ir yra šis
"susiliejimas", ištirpimas masėse. Taip su
liaudies kūrybos, etikos, grožio dėsniais sutampa
liaudies meno kūrėjas. Poetui itin svarbi ši
įsijautimo galia. Kartu reikia prisiminti, jog
pati A. Miškinio asmenybė drauge atitiko ir to
meto vidutinio inteligento idealus. Su stipria
liaudiška prigimtimi jungėsi, akademinės žinios,
miesto žmogaus jausena.
A. Miškinio, kaip ir
dažno menininko, sieloje buvo išlikę sugebėjimo
vaikiškai nustebti, smalsauti. Ypatingas smalsumas
vaikystėje (gal kito duona skanesnė: "Ei, Norba,
keiskimės duona!"; noras pabandyti naują kerdžiaus
ragą, vėliau išaugo į dėmesį naujovėms. Mokėjo
džiaugtis niekais. Ir nemokėjo šaltai reaguoti.
Jam būtinai reikėjo įspūdžio - ir gyvenime, ir
poezijoje. Iš motinos paveldėjo humoro jausmą
(motinos humoras ne toks rafinuotas -
šiurkštesnis), kurį, anot J. Šiožinio, turėjo
visas Juknėnų kaimas. Poetas buvo jausmingas,
jautrus, taiklus pravardėms, šmaikštus,
sąmojingas, be galo pastabus detalėms, būdo
bruožams, išvaizdai, eisenai. Dar "Aušros"
gimnazijoje K. Kaveckui prilipdė pravardę "Šepšelis",
kuri tuoj pat prigijo; greitai pasirodė ir
moksleivių literatų leidžiamas šaržų žurnaliukas "Šepšeliada".
Miškinis - plataus
mosto asmenybė. Vidurio neturėjo, buvo ambicingas,
kandus, kartais net užgaulus ir beatodairiškas
("Aš mužiko vaikas, nemoku daryt saldžių
šypsenų"). Niekuomet ilgai nepykdavo, - šios
emocijos bangai nuslūgus, vėl švietė giedra.
Laiškuose atsiskleidžia impulsyvi, ironizuoti
mėgstanti natūra. Jo sparnuotus žodelius ilgam
įsiminė kūrybos draugai. Kartu be galo mokėjo
žavėtis žmonėmis. Tokia kūrybine prigimtimi -
pastabumu detalėms, humoro jausmu, optimizmu - A.
Miškinis lygintinas su P. Cvirkos liaudišku
talentu.
Poeto regėjimas ir
klausa atgręžti labiau į pasaulį, o ne į save.
Dėmesys detalei, gamtos garsui, melodijai, frazei
yra labiau spontaniškas nei tikslingas. Poetui
būdingas polinkis ne abstrahuoti, o "atkurti"
aplinką - konkretų vaizdą, vietovę, Aukštaitijos
peizažą. Didelė reikšmė teikiama vaizdo
konkretumui. Regimasis įspūdis išlikdavo poeto
sąmonėje dešimtmečius. Po dešimties metų galėjo
tiksliai pasakyti, ką kurią dieną valgė ir ką
kalbėjo. Negana to: taip gyvai ir vaizdžiai bei
smulkiai galėdavo nupasakoti būdingus tos dienos
įvykius, nors paprasčiausius ir
nereikšmingiausius, kad klausančiam atsistodavo
prieš akis ta diena daug aiškiau nei vakarykštė.
Ten, kur A. Miškinio lyrikoje pritrūksta ryškių
detalių, konkretaus vaizdo, vienijančio eilėraštį,
artėjama prie banalių posakių ir tiesų. Poeto
kūrybos stiprybė - vaizdo autentiškumas.
A. Miškinis yra iš
tų rašytojų, kurių kilimo vieta vaidina ypatingą
vaidmenį kūryboje. Meniniai įspūdžiai -
profesionali muzika, paveikslai - rašytojo
neveikė, nenuteikė kūrybai. Vieninteliai kūriniai,
jį veikę ir tapę kūrybos impulsu, yra liaudies ir
XIX a. poetų dainos. Šiuo požiūriu ypač reikšmingi
vaikystės įspūdžiai. Tokie įspūdžiai A. Miškinio
paprastai neanalizuojami, netransformuojami. Jie -
gilūs, pastovūs. Poeto gimtasis Juknėnų kaimas
buvęs "didelis, senas ir dainingas", motina
mokėjusi daug gražių dainų - šešinių, keturinių ir
kitokių sutartinių. Gimtinėje - su broliu, Kaune -
su J. Aleksandriškiu iki išnaktų poetas
dainuodavęs dainas. Ūkyje padėjusio dirbti Stepono
Vaišnoro melodijos poetui taip įstrigusios į
širdį, kad kitokio instrumento jis ir nepripažino.
Dėdė Rapolas, motinos brolis, formavo poeto
vaikystės ir jaunystės pasaulį. A. Miškinis labai
muzikalus nebuvo ("turėjo neblogą balsą, klausą -
nelabai"), bet intuityviai jautė emocinę liaudies
dainos melodijų prasmę. Pats yra rašęs:
"Poezijoje, ypač dainuotinėje poezijoje, ne viską
juk galima "šaltai išaiškinti", jeigu nemokėsi
tinkamai jausti" . Šių dviejų pradų vienybė -
emocinė liaudies dainos žodžių prasmė ir melodija
- poeto straipsniuose yra aptariama kaip kultūrinė
vertybė, kaip tautinės muzikos pradai. Poetas yra
giliai suvokęs, pajautęs liaudies vestuvinių dainų
graudesio esmę (gyvenimas iki vestuvių ir po jų -
labai skirtingas, tarsi du to paties žmogaus
gyvenimai). Šis dainų graudumas, jų aplinka į
poeto sąmonę yra įstrigusi nuo vaikystės ("Juknėnų
dainininkai tol dainuodavo, kol pravirkdydavo
jaunąją") ir sudaro gilųjį jo pasaulėjautos klodą.
Galbūt dėl to dauguma lyrikos situacijų yra
žinomos, lengvai atspėjamos, suformuotos būtent
šių dienų įspūdžio.
A. Miškinio krašte
dainuotos A. Baranausko, A. Vienažindžio dainos
tapo esmine šio regiono dvasinės kultūros dalimi.
Į šias dainas dainininkai sudėdavo visus savo
jausmus. A. Baranausko dainos "Sudiev, Lietuva"
nuotaikomis gyveno visa Aukštaitija ("Sudiev,
Lietuva" graudžiai dainuodavo kiekvieną rudenį
naujokai). O štai kaip žmonių prisiminimuose
išliko 1904 m. mobilizacija: "Kai tik pasijudino
iš aikštės tarp bažnyčios ir cerkvės didelė jų
kolona, kurios nė galo nesimatė, kolonos priešaky
keli balsai užtraukė "Sudiev, Lietuva". Dainai
pritarė atsarginiai čia vienoj, čia kitoj vietoj,
pagaliau suūžė visa žygiuojančių vora...
Pastotininkai rankovėmis šluostėsi ašaras, iš
krautuvių išbėgo pasiklausyti dainos miestelio
žydai". Ši daina, tapusi didžiuliu vaikystės
įspūdžiu, sustiprinta kolektyvinės atminties ir
pasakojimų, paliko ryškią žymę besiformuojančioj
poeto pasaulėjautoj.
Poetas yra gerai
pajautęs dainų charakterį, jų atlikimo būdą.
"Paskaitęs įvairių teorinių knygų, supratau, kad
vienos tų liaudies mėgiamų dainų yra (...)
kamerinės, dainuojamos pirkioje - per vestuves,
šiaip pasilinksminimuos, o kitos - lauko dainos
talkose, grįžtant iš darbo ir t. t. Šių ir
melodijos lyg laukui pritaikytos: daina dainuojama
pratęsiamai, aukštomis gaidomis. Kambary jas
dainuoti esą nė netinka, nes, anot žmonių, net
lempa užgęstanti nuo oro virpėjimo". Prie tokių
tęsiamai dainuojamų lauko dainų priklausė ir A.
Baranausko "Kalnai ant kalnų", "dainuojama,
žinoma, ne taip, kaip vėliau ją esame girdėję
choruose, ir "Sudiev, Lietuva". Kai kurias vietas
- sudiev Anykščiams, sudiev Utenai, sudiev
Lietuvos kalnams - taip aukštai iškeldavo, kad ne
kiekviena gerklė pajėgdavo baigti posmą iki galo.
Tai vyrų daina". Dainą "Kalnai ant kalnų"
dainuodavo naktigoniai bernai ir pusberniai,
įsižiūrėję į aukštas kalvas ir miškus,
nusidriekusius iki pat horizonto. Peizažas atitiko
dainos žodžius. Panašiai su ankstaus ryto ar
vakarėjančios gamtos peizažu siejosi "Užrūkavusių
pakraštėlių" daina. Šią dainą, sugestijuotas
Vaižganto, poetas jautė ypač susijusią su rytų
aukštaičių kraštu. "Tai buvo kažkas panašaus į
tai, kas dzūkams "Cykiai cykiai Nemunėlis teka"
<...>). Ištęstinė su pakartojimais melodija taip,
rodos, ir liūliuodavo, aidėdavo per aukštaičių
kalnelius, pakalnes, paežeres". A. Miškinis jautė,
kad tikra yra tik dainos pradžia - ilgesinga ir
graudi, o toliau net seni žmonės dainuodavo tos
dainos jau tik parodiją. Melodija buvo išlikusi,
bet pati daina jau mirusi. A. Baranausko dainos,
"Užrūkavę pakraštėliai", Vaižganto nuomone,
išreiškė pačią Aukštaitijos dvasią. A.
Vienažindžio dainos buvusios būtinas suėjimų,
vakaruškų, vestuvių momentas. Kiekviena jo daina
turėjo specifinį atlikimo būdą. "Sudiev, kvietkeli"
dainuodavo tiktai vyrai "ir tik solo, pritardami
armonika, dažniausiai subatvakariais, ant
prieklėčio sėdėdami". Vėliau kritikai paties A.
Miškinio lyrikoje pastebės A. Vienažindžio dainų
dvasią.
XIX a. poezija yra
dainių poezija, melodijos dėka įsitvirtinusi
žmonių sąmonėje. A. Miškinis poeziją irgi suvokia
kaip dainą. Turėdamas galvoje ne tik lyrizmą, bet
ir eilių melodijos reikšmę - egzistavimo liaudyje
būdą ir sąlygą, - praeities klasikus jis vadino
dainiais. Poeto lyrika, atsirėmusi į tokią
tradiciją, taip pat buvo kuriama dainos pagrindu -
pasisavino liaudies ar literatūrinės dainos
dvasią, formą. Galima teigti, jog A. Miškinio
lyrika savo prigimtimi yra labai regioninė,
neatskiriama nuo šio krašto liaudies dainų bei
ankstyvosios profesionaliosios poezijos.
Suvokdami, jog "kalba turi ne tik savo logiką, bet
ir muziką, ir spalvą", A. Miškinio eilėse
užčiuoptume aukštaitiškas intonacijas, netgi
tembrą. Poeto jausenoje, vaizduotėje, žodyje
atsispindi to krašto žmonių buitis ir kultūra:
pasyvi vienažindiška rezignacija, humoro žybsnis,
strazdiškas laisvumas ir natūralumas, susižavėjimo
šūksnis, skirtas gamtai, atvira emocija. A.
Miškinio poezijoje atsiskleidžia Aukštaitijos
krašto visuma: per materialų vaizdą ir garsą
iškyla dvasinis liaudies kultūros paveikslas. Savo
kūrinius poetas skyrė plačioms liaudies masėms,
įjungdamas socialines, tautines, etines ir
estetines vertybes, joms artimas ir priimtinas.
Liaudis jo kūrinius mėgo, laikė savais, kai
kuriuos netgi bandė dainuoti.
Kertinius akmenis A.
Miškinio individualybei padėjo ir vidaus pasaulį
formavo motinos dainos, Rytų Aukštaitijos
peizažas, kaimo bendruomenės papročiai. Net ir
vėlyvuoju laikotarpiu poeto kūrybiniam darbui
reikėjo Rytų Aukštaitijos aplinkos: atsiminimų
knygą "Žaliaduonių gegužė" A. Miškinis parašė
vasaromis tėviškės seklyčioje, kaip kadaise A.
Baranauskas "Anykščių šilelį". Vadinasi, ryšys su
gimtuoju kraštu buvo ne paviršutinis, ne
išoriškas. Tai tapo giliu ir visuminiu to regiono
pajautimu, be kurio poetui neįmanoma ir
neįsivaizduojama kūryba. Sąsajos su gimtine yra
patys tvirčiausi ir pastoviausi A. Miškinio
lyrikos atramos taškai.
A. Miškinis, savito
stiliaus poetas, turėjo nemaža epigonų,
pasisavinusių jo modernius posakius, lakias
metaforas, intonacinį eilutes judesį. Išraiškingas
poeto stilius traukė daugelį vidutinio talento
arba jaunų autorių. J. Aleksandriškis prisimena:
"Jį jaunesni sekdavo. Kitas jo vietoj gal būt
džiaugęsis, o jis pykdavo: "Niekšai, vagys - mane
profanuoja!". Pats nemėgo kitų kopijuoti ir
nenorėjo būti pakartotas. Jautėsi esąs poetas: jo
mokinė prisimena A. Miškinį ilgu paltu ir ilgu
baltu šaliku. Mėgo literatūros vakarus. Įvairių
autorių liudijimu, kūrinius poetas skaitydavo
nuotaikingai, artistiškai. Jo skaitymo manierą
amžininkams buvo sunku vienodai įvertinti,
aprašyti, kaip ir pačios poezijos stilių. A.
Miškiniui buvo nesvetima bravūra. Poetas turėjo
aktorinių improvizacinių sugebėjimų, kurie
atsiskleidė ne tik skaitymo manieroje,
temperamente, bendraujant su žmonėmis, bet ir
kūrybos procese. Pasirodžius "Varnoms prie
plento", ne vienas recenzentas pastebėjo savotišką
poeto pozą. K. Binkis rašė: "Gražus, elegantiškas
su savo "Varnomis" Miškinis pasirodė. Šypsena ne
iš džiaugsmo, bet šiaip sau, elegancijos dėlei
<...> Taip, pesimistas su monokliu".
Pastebimas savitas
A. Miškinio asmenybės ir kūrybos santykis:
gyvenime - optimistinė laikysena, žaismė, humoras,
o poezijoje - minorinė pasaulėjauta. Tokį
asmenybės ir kūrybos dvilypumą poetas bandė
paaiškinti teigdamas, jog "lietuvis nemėgsta
garsiai skųstis <...>, o skundžiasi tik dainoje".
Šis teiginys ne tik atskleidžia etines poeto
pažiūras, bet ir parodo tam tikrus kūrybos
psichologijos momentus. Tokį asmenybės ir kūrybos
"neatitikimą" reikėtų sieti su improvizaciniu
talentu. Improvizacinis talentas nėra toks retas
ir išsiskiriantis sugebėjimas, kaip paprastai
manoma. P. Medvedevas improvizatoriais laiko
trubadūrus, minezingerius, A. Mickevičių, Lasalį,
Bethoveną, Šopeną; teatre - mimus, "Komedia dell
arte" aktorius, vaidinusius remiantis iš anksto
žinomu siužetu. Ir gyvenime, ir kūryboje A.
Miškinis mokėjo puikiai improvizuoti liūdesį,
melancholiją ir pan. Prancūzijoje net kalbos
barjeras nesudarė jam sunkumų bendraujant.
Suvaidinti vieną ar kitą buitinę scenelę turguje,
parduotuvėje, gatvėje poetui nieko nereikšdavo.
Apie jį būriuodavosi žmonės, žavėdavosi, kai jis
be jokių nepatogumų nusipirkdavo "pomiduar". Apie
save kūrė trumpus anekdotus: "Atimk rankas - tai
kaip aš kalbėsiu". Iš tiesų A. Miškinio kūryboje
nėra nieko, kas mūsų nebūtų patirta, išgyventa,
girdėta. Visa poeto kūryba iš dalies yra jau
"atkartojimas" - nuo problematikos, motyvų iki
rimų. Toks improvizacinis talentas nesunkiai
galėjo pasinaudoti įvairiais turinio ir formos
modeliais, stilizacija. A. Miškinio straipsniuose
subtiliai suvokiamas kalbėjimo žanras (recenzija,
replika, jubiliejinis...), jis beveik pabrėžtinai
demonstruojamas. Taip pat ir lyrikoje: poetas
turėjo gerą "teorinį-techninį" pasiruošimą (M.
Arnaudovo terminas), kuris kūrybos procese veikė
kaip reguliuojantis meninio skonio ir proto
faktorius. A. Miškinis puikiai galėjo imituoti ar
savotiškai atkurti A. Baranausko, A. Strazdo, A.
Vienažindžio, B. Sruogos, K. Binkio kūrybą:
pokario metais parašė dialogus A. Vienuolio
pjesei. Savo lyrikos graudulio intonacijas poetas
parėmė liaudies dainų skambesiu, elegišku XIX a.
lietuvių poetų nusiteikimu. Šių nuotaikų A.
Miškinis nedramatina: savo sielos gilųjį klodą -
šviesų aukštaitišką liūdesį - derina su ironijos
ir šypsnio prošvaistėm. Laki ir natūrali emocija
akimirksniu pavirsta estetine realybe, baugia ir
gražia vidinio pasaulio šviesa. Poetas sukūrė
užburiantį tos realybės jausmą, kiek fatališką
savo sprendimais, baladišku, romansišku amžinųjų
temų plėtojimu. A. Miškinis nebuvo linkęs
apmąstyti savo kūrybinį procesą, nedaug apie jį
paliko liudijimų. Nelinko ir į savo kūrybos
projektavimą, planus, įvairius svarstymus.
Psichologinis pasiruošimas darbui nebuvo įtemptas
ar komplikuotas. Poetas nejausdavo nepasitikėjimo
savimi, tik neaiškų vidinį nerimą, norą išlieti
tai, kam dar nėra žodžių. Atvira gyvenimui natūra
kaupė įspūdžius pati to nepastebėdama. Jo
kūrybinis talentas rėmėsi labiau nesąmoningais
kūrybos momentais. Daug eilėraščių ar jų fragmentų
poetui ateina į galvą be jokio pasirengimo,
visiškai netikėtai, kaip neįsisąmoninto ir
anksčiau nesuvokto įspūdžio prasiveržimas.
A. Miškinis yra iš
to tipo menininkų, kurie nelaukia, kol sąmonėje
išsikristalizuos kūrinio visuma. Jis, dar pusiau
ieškodamas, pradeda fiksuoti kūrybinį "chaosą":
žodžio, vaizdo, melodijos nuotrupas. Štai kaip
poetas aiškina V. Mykolaičiui - Putinui jau
tarybiniais metais sukurto eilėraščio atsiradimo
aplinkybes: "<...> grįžau iš Antakalnio pašto,
pasiuntęs sveikinimo telegramą. Likusios mintys
lyg savaime ėmė rimuotis. Parašiau pirmąją šio
eilėraščio dalį. Antroji dalis susirimavo grįžtant
iš universiteto, kur vyko Jums pagerbti iškilmės.
Paskui kiek dar, kaip visada, aplyginau".
A. Miškinio
kūrybiniam nusiteikimui svarbus emocinis
faktorius, nuotaika. Nuotaika poetą pagauna,
užvaldo jo sąmonę ir verčia tuoj pat kurti -
improvizuoti. Pats yra sakęs, jog "poetui reikia
būti visad šiek tiek apsvaigus. Jam reikia rašyti
iš ūpo, o ne iš galvos".
A. Miškinio poezija
- nuotaikos poezija, besiremianti žinomomis
idėjomis, jausmais. Sumanymas greitai virsta
kūriniu, kūrybos forma sunkumų nesudaro.
Literatūrologų,
psichologų ir pačių autorių nuomone, laimė kūrėjui
yra mažiau produktyvi negu nelaimė. 1925 - 1940
metais A. Miškinis neišgyveno tokios asmeninės
nelaimės, kuri būtų tapusi jo poezijos centru. A.
Miškinio lyrikoje tas greitas perėjimas nuo
išgyvenimo į išsisakymą galimas todėl, kad poeto
jausmas ir mintis yra nesusiję su kankinančiu
nerimu, stipriai prikaustančiu prie savęs dėmesį.
A. Miškinis - blaivi, stipri, džiaugsminga natūra.
Jis neišgyvena savyje kompleksų, nepažįsta
kankinančio nerimo, negrįžta mintimis į praeitį ką
nors permąstyti. Neišgyvenant vidinių konfliktų,
nėra ir poreikio "išsilaisvinti" iš jų. Išeities
taškas tokiai kūrybai - produktyvus nusiteikimas,
kuriam ieškomi motyvai ir žodžiai, gatavi
vaizdiniai pritaikomi konkrečiam atvejui.
Vaizduotė ir jautrumas įspūdžiams tarsi tik laukia
postūmio, kuris nukreiptų tinkama vaga gatavą
poetinį paveikslą. Konfliktas su aplinka A.
Miškinio lyrikoje turi ne individualų charakterį
(kaip Putino), o ryškiai visuomeninį, liaudišką ir
gana aiškiai išsakytą. Šio poeto lyrikos įtampa
kyla ne tiek iš asmenybės vidinių konfliktų, kiek
iš tam tikrų pozicijų susikirtimo.
Poeto lyrika atrodo
atsiradusi lengvai, be dvasinių kančių. Tai
vientisos asmenybės opozicija tikrovei arba
žavėjimasis ja. Asmenybės atvirumas, emocijos
natūralumas glaudžiasi prie išbandytų lyrikos
modelių. Kūrybos pagrindas - pirminė pagava,
įspūdis - nukreipiamas vis ta pačia tematine vaga.
Ironiški ir graudūs eilėraščiai apie Lietuvą,
kaimo ir miesto priešprieša yra ir tam tikra jo
lyrikos poza. Norėdamas paaiškinti savo kūrybos
tipą, poetas teigė, jog "kiekvienas labiau
subrendęs poetas visada turi būdingas sau žymes ir
motyvus, jam labiau artimus ir dažniau
kartojamus". Tokia A. Miškinio kūrybos kryptis,
palaikoma dar ir kritikos, koncentravo jo
interesus bei veiklą, formavo laikyseną
visuomenėje. Šis tarsi "atvirkštinis" procesas -
labai ryškus A. Miškinio kūrybinės psichologijos
momentas (ne veikla ir rašytojo pozicija formuoja
kūrybą, o atvirkščiai - kūrybos kryptis padeda
formuotis pačiai poeto asmenybei). Kūrėjas
tobulėja per kūrybą. Toks kūrybos pobūdis yra
drauge ir pavojingas. Poeto lyrika varijuoja tik
kelias temas. Tai sąlygoja nešakota, neplati, ne
itin originali, o tik labai imli natūra. Toks
kartojimasis, nors ir su variacijomis, sekina ir
patį kūrėją, gali nuvesti į aklavietę. Savotiškas
pavojus, netgi priartėjimas prie panašios ribos
matyti 1936 - 1940 m., kai poeto straipsniai
darosi turiningesni ir įspūdingesni nei lyrika.
Pozityvi ir aktyvi veikla lyg ir nepalieka vietos
kūrybai. Lyrika ima tik "papildyti" praktinę A.
Miškinio veiklą. Dauguma kūrinių darosi proginiai,
programiniai, atspindi oficialiąją tautišką
poziciją. Anot to meto recenzentų, A. Miškinio
lyrikoje iškyla "oficialumo šablono šmėkla".
Kūryba netenka ją maitinusių prieštaravimų. Etinės
vertybės tampa labai bendros, jas imama
publicistiškai deklaruoti. 1936 -1940 metų A.
Miškinio lyrikos vaizdų ir posakių stereotipai
(rugiai, lėtai tekančios upės, Lietuva kaip
jaunamartė, pažadai tėviškei, sningantys žiedai)
nepapildo lyrikos naujomis prasmėmis, kartojasi
netgi meniškai silpnesniais variantais. Įspūdingas
ir šviežias poeto lyrikos vaizdas, nuolat
varijuojamas paties autoriaus (ir daugelio
epigonų), nublanksta. Iš esmės kūriniai darosi
"tik žodiniai pratimai, panaudojantys temai viską,
kas papuola po ranka".
A. Miškinio
talentas, kaip ir daugelio rašytojų, yra dvilypis:
viena, jam diktuoja mūza, antra, jis jai diktuoja.
Kitaip tarus, poeto lyrikoje yra ir iš įkvėpimo,
ir iš ramių būsenų (proto, pašalinių interesų
diktuojamų) kilusių improvizacijų.
A. Miškinio kūrybos
dominantė - nuotaika - juo toliau, juo labiau
remsis nebe stipriu įspūdžiu, neįsisąmonintu
įkvėpimu, o patyrimu, tam tikru sąmoningu
nusiteikimu. Įkvėpimas visada yra susijęs su
asmenybės vidinio gyvenimo pulsu, emocijų,
įspūdžių potvyniu ar atoslūgiu. Kai A. Miškinis
įkvėpimo laukia, pasineria į jį - improvizacijos
pavyksta, kai poetas jį forsuoja - kūriniai dažnai
neturi meninės įtaigos. Kūriniai, gimę be vidinio
būtinumo, be įkvėpimo - pernelyg aiškios
variacijos duota tema. Toks kūrybos pobūdis savyje
slepia dar vieną pavojų: kai, neišryškėjus bendrai
idėjai, sumanymui, o tuo labiau - nesant visą
kūrybos procesą vienijančios nuotaikos, pradedama
fiksuoti atskiri vaizdai ir frazės, kūrinys gali
likti fragmentiškas, neišbaigtas, kompoziciškai,
tematiškai ir stilistiškai nevieningas. A.
Miškinio improvizacijos, kuriose matome forsuotą
įkvėpimą, gerokai ištęstos, užbaigtos žiedine
kompozicija visai nebūtinoje vietoje. Jose nėra
kūriniui būtinos vienybės, aiškumo ir nuoseklumo.
Tokių meninio silpnumo žymių matyti kareiviams
skirtose eilėse. Nesurastas santykis su dainų
objektu vedė į pernelyg aklą sekimą Maironiu
(pvz., eilėraštis "Vėjai nuo Malburgo",
išspausdintas "Akademike", 1938, Nr.4, p. 76).
Kūrybos procese tam tikra dvasinė situacija turi
tapti motyvo ar nuotaikos atramos tašku. Jei jos
nėra, net ir improvizuoti darosi pavojinga, galima
greitai nudainuoti į šalį. Šie pastebėjimai jokiu
būdu nereiškia, kad 1936 -1940 m. A. Miškinio
improvizacinė kūryba būtų davusi tik meniškai
nebrandžios poezijos. Šiuo metu parašyti ir vieni
gražiausių jo eilėraščių. Bet tie metai A.
Miškiniui turėjo būti didesnė ar mažesnė kūrybinė
pauzė.
Klausa - ritmo,
pauzių jutimas - yra vienas A. Miškinio kūrybos
pagrindų. Panašaus talento buvo V. Majakovskis,
kūrybos proceso pradžioje ritmą jautęs kaip tam
tikrą gausmą, iš kurio pamažu susiformuoja atskiri
žodžiai. S. Nėris taip pat yra kalbėjusi apie
išgyvenimo bangavimą, iš kurio susidaro bežodis
ritmas, melodija, savotiška muzika, po to gimsta
žodis. Akstinas kurti A. Miškiniui yra
spontaniškas ir beveik neįsisąmonintas melodinės
frazės skambėjimas. P. Medvedevo nuomone, toks
muzikinis impulsas (garsiniai vaizdai, muzikinis
ritmas) yra būdingas romantinio tipo menininkams,
susijusiems su muzikinio lyrizmo tradicija,
tokiems, kaip Blokas, Fetas. A. Miškinis poeziją
jautė kaip stiprų emocinį impulsą ir kartu kaip
medžiagą, turėjo išlavintą muzikinės frazės
jausmą. Jo poezija gimė tarsi iš niūniavimo.
Atsiminimuose poetas rašo: "Kartais imdavau
niūniuoti pasigavęs kokios nors dainos melodiją ar
panašią į ją, ar muzikos frazę, dėdamas savo
žodžius. Kartais abu (su J. Aleksandriškiu - R. T.)
niūniuodami improvizuodavome. Aš vieną posmą, jis
- kitą. Tai buvo tartum savotiška treniruotė.
Neužrašinėjome". Tokiam kūrybos etapui nereikėjo
vienumos, pasak poeto, "pavykdavo kai ką
sumedžioti ir vaikščiojant, ir miniai
triukšmaujant, ir traukiniu važiuojant".
Jaunystėje poetas mėgęs kurti balsiai, pusiau
dainuodamas atskirame kambaryje. Žodinis kūrinio
įkūnijimas prasidėdavęs kartu su sumanymo
formavimusi arba dar anksčiau - žodžius dėstė į
frazes, dar nežinodamas, ką apskritai pasakys
eilėraščiu. Sumanymą vystydavo balsiai arba
mintyse, neužrašydamas nė eilutės ("Pasigavęs kokį
vaizdą ar frazę, sudėdavau atmintinai beveik visą
eilėraštį. Kol neužrašytas - visaip galėjau
kaitalioti"). Taip yra kūręs ir Bethovenas,
Puškinas, Mocartas. Jau senatvėje iškilusią
melodinę frazę Miškinis įtvirtindavo nebe balsu, o
pirštais belsdamas į stalą.
Kūrybos procese
poetas rėmėsi liaudies dainų ir romansų melodika.
Turėdami galvoje, kad pradinis kūrybinis sumanymas
yra nedaloma įspūdžio (spalvos, garso, vaizdo,
minties) visuma, galime atsekti vieną A. Miškiniui
būdingą sinestezijos rūšį: liaudies dainų
melodijos prisiminimas iškelia asociacijas ir
žalią spalvą - tų dainų spalvinę dominantę. Galime
teigti, jog A. Miškinio kūrybos būdas (kūrybos
psichologijos prasme) iš dalies primena liaudies
dainiaus improvizatoriaus kūrybą, kur eilėms
parametrus teikia muzikinis ritmas, nuotaika bei
vaizduotė, pats improvizavimo menas.
Nuotaikos ir
muzikinio ritmo pagrindu judančios mintys pamažu
kristalizuojasi į vieningą idėją. Pradingus
melodijai, ritmui ar nuotaikai, kurti darosi
nebeįmanoma. Reikia laukti, kol vėl ateis panašus
dvasinis nusiteikimas. A. Miškinis nešiodavosi
mintyse eilėraščių nuotrupas, kol "prisimindavo"
pradingusią nuotaiką ar ritmą. Rašydavo vien tik
naktimis, kai, nublankus dienos įspūdžiams, vėl
atgyja vaizdai, žodžiai, muzika. Spontaniškai
atsiradusius eilėraščio gabalėlius ("rašė ant
popieriaus skiaučių, ant papirosų dėžučių"),
apmestus kontūrus taisydavo tiek, kad užbaigtas
eilėraštis išeidavo net nepanašus į pirmąjį
variantą. Jau užbaigęs, vėliau mažai ką keisdavo -
vieną kitą žodį. Pats poetas yra sakęs: "Parašau
gana greitai, bet tas šlifavimas trunka kuo
ilgiausiai". Matyt, taip yra dėl to, kad melodijos
jausmas A. Miškinio kūrybos procese siejasi su
žodžio taupumu. Kalbėjimo intonacija ir žodžio
prasmė tarsi nori viena kitą nustelbti, dominuoti.
Tikėtina, jog vedanti kūrėją melodija ir gyvas
žodžio prasmės pojūtis sudaro poeto lyrikoje
įtampos lauką, kalbėjimo eleganciją.
A. Miškinis tęsė
aukštaitišką kūrybos tradiciją, susijusią su
išsidainavimu, išsiliejimu, ekstravertišku
temperamentu. Kaip ir A. Vienažindį, A. Miškinį
galime vadinti "savaime dainuojančia siela" (V.
Mykolaitis - Putinas).
Pergalė, 1987,
nr. 3, p. 137 - 146. |
|