|
Rapolas Šaltenis.
Apie senojo kaimo žmones:
skaitytojui apie knygas
Kai skaitai Antano
Miškinio naująją prozos knygą "Žaliaduonių
gegužė", taip ir iškyla prieš akis rytinis Utenos
rajono šonas (knygoj vartojamo žodžio prasme) su
Tauragnais, Juknėnais, Daugailiais, Sudeikiais,
ežeringas, miškingas, kalvingas, mūsų literatūrai
davęs nemaža žymių žmonių.
Nors autorius
įžangoje sako, kad parašyti šią knygą "kilo
mintis", "berašant apie įžymius žmones" -
rašytojus, - tačiau, čia, man rodos, visai kitos
rūšies rašymas - ne paprasti atsiminimai. Apie
"įžymų žmogų" brangi ir vertinga kiekviena
užrašyta smulkmena, o rašant "apie paprastus"
reikia, kad jie būtų "įdomios, originalios -
vertos dėmesio asmenybės", kaip pats autorius ten
pat sako.
Taigi šitie
"pasakojimai" ne atsiminimų nuotrupos, palaidos
detalės, bet meniški vaizdai, kokius kadaise rašė
Vaižgantas ir iš kurių vėliau lipdė savo didesnes
apysakas. Ir A. Miškinis galvoja, kad "atsiras
talentingas romanistas, (...) ir ši mano knyga
šiek tiek padės (jo) fantazijos laukui".
A. Miškinis -
poetas. Poetiška pasaulėjauta knygoje visur
dvelkia, bet ji labai užslėpta gilumoje, o
paviršium - jis gryniausias epikas. A. Miškinio
pasakojimas paprastas, ramus, kondensuotas, bet ir
vaizdas sodrus, šiltas, jautrus!
"Povilas buvo
mūsų kaimynas. Jį atsimenu, kai jau ruošėsi
Amerikon. Tik aš, būdamas dar nedidelis, jo
bijodavau", - taip pradeda pirmąjį savo
pasakojimą "Povilas". Autoriaus "kaimynas" -
pilnas poetiško turinio, kaip korys medaus. Tiesa,
pasakojimo eigoje Povilo charakteristika lyg ir
"susmulkėja", autorius ir nenori pats vienas ją
kurti, bet kviečiasi talkon kaimo pasakorius:
"Mano tėvas prisimindavo", "Kartą paklausiau tuos,
kurie su juo augo", ir tas "paklausiau" nuolat ir
nuolat aptinkamas; arba ta senoviška sintaksinė
forma, lyg iš kokio liaudies epo paimta: "Jis man
taip ir sakys" - vietoje "sakė"...
Autorius grožisi
tais pasakojimais, nuolat juos provokuodamas,
iššaukdamas, ir jau ne kaip poetas, bet daugiau
kaip tautosakininkas -etnografas stengiasi kuo
tiksliau ir daugiau jų užrašyti.
Meniniu požiūriu
gražiausias pasakojimas "Žaliaduonių gegužė", jo
vardu ir visa knyga pavadinta. Tai jau
psichologinė novelė, labai primenanti Vaižganto ar
net Čechovo apsakymus savo nuotaikom, buities
vaizdais, jumoru. Čia jau užčiuptas toks
psichologiškai reikšmingas įvykėlis - ginčas,
kieno gegužė - nors iš pirmo žvilgsnio lyg ir
bereikšmis, "negyvenimiškas". Jis ir sucementuoja
visus įvykius į vieningą meninį kūrinį. Kituose
pasakojimuose autorius to nesiekia.
Kaip visi knygoje
aprašyti žmonės, jų buitis, papročiai "prikelti iš
Juknėnų kapų", taip ir pačios kalbos kai kurie
elementai užfiksuoti, kaip jau beišnykstą ar
šnekamojoj kalboj visai išnykę. Man, pačiam rytų
aukštaičiui, daugelis knygoje pavartotų žodžių jau
nebežinomi, bet gražūs, vaizdūs. Autorius atliko
didelį, reikšmingą daugeliu požiūriu darbą. Ypač
vertingą, kad, kaip jis pats sako, "jei aš apie
juos neparašysiu, tai niekas nebeparašys, nes
vyresnės kartos žmonių lieka vis mažiau ir
mažiau".
Tik tikimės, kad
šios rūšies A. Miškinio darbas - ne paskutinis.
Knygos įžangoje autorius minėjo laukiąs
"talentingo romanisto", bet kam jo laukti? Ar ne
geriau pačiam griebtis plunksnos, turint tokį ne
tik poeto, bet ir prozininko talentą, ir iš
senovinių sakuotų Minčės pušų "pastatyti" erdvų,
šviesų budinką, kuriame amžiams apsigyventų
autoriaus povilai, rapolai su savo kaimynais,
artimaisiais, tėvais, seneliais ir proseneliais...
Lenino keliu,
1977, spalio 15. |
|