|
Algis Tomas
Geniušas
Antanas Miškinis:
sąžinės balsas iš gilumų
Vienam iškiliausių
mūsų lyrikų Antanui Miškiniui, kurio šimtmetį
minime vasario 11 d., įkvėpimo, deja, teko semtis
ne tik iš tėviškės gamtovaizdžių ar jaunystės
išgyvenimų, bet ir iš sunkiausių mūsų tautai
tekusių išbandymų. Kalėjimuos ir lageriuos jo
iškentėti posmai gyvai atskleidžia skaudžių mūsų
nelaimių ir netekčių epochą: "Mes
buvom taikūs, paprasti artojai" (p.38) *,
"Mes geidėme gyvent
gražiai, prasmingai" (p.30), tačiau
"Audra sugrįždama
pasikartojo / Ir paskandino keršto sūkury" (p.38).
Eilėraščiuose "Iš gilumų
šaukiamės" ir "Sąžinės
balsas" (p.30 - 33) poetas ieško tragiško tautos
likimo priežasčių: tai - ne vien pražūtingos to
meto politikos peripetijos, bet ir pačios tautos
sąmonė, dorovė bei moralinė atsakomybė. Vieną
sunkiausių savo paties likimo išbandymų MGB
tardymų kalėjimo rūsyje jis autentiškiausiai
užfiksavo poemoje "Kaliniai":
Mus veda, kolioja
veidai išpurtę,
Be laiko alkoholio
pagraužti.
Keiksmai,
grasinimai, net šiurpas purto...
Į purvinus rūsius
mes įmesti (p.63).
Po kelių mėnesių
Kauno MGB požemyje, Kauno kalėjime ir Vilniaus
"peresylkoje" Antaną
Miškinį kalinių etapu nugabeno į Mordovijos
Dubravlagą, kur jis pirmąkart išvydo išsekusius,
nuskurusius ir beveik sugyvulėjusius gulago
senbuvius, kurie krisdavo kasdien, kaip lapai
rudenį. Tai buvo 1948 - ųjų spaly. Pasibaisėjęs
poetas rašė:
Žmogus dar buvęs
neseniai gracingas,
Puikybės pilnas,
išdidus, gražus,
Suėstas jau
maliarijos ir cingos,
Dar keletas
klaikių dienų - ir žus (p. 18).
Man teko nueiti
šalia Antano Miškinio beveik visą jo golgotos
kelią. Sulopytą bušlatą vilkėdamas, savo likimo
kryžių jis nešė kantriai ir kukliai, niekad
nedejuodamas, o priešingai - savo niekad
neišsenkančiu sąmoju ir šviesiu tikėjimu žmogaus
kilniu pašaukimu jis kėlė savo bendražygiams
dvasią. Kartu su visais jis ėjo dirbt, kur buvo
siunčiamas, - negudravo ir neišsipirkinėjo,
nebandė prasimušt į lagerio pridurkus, kurie
sudarė lagerio administracijos patikimą ir
paklusnią nomenklatūrą. Laiške broliui Motiejui
savo intymias mintis jis dėstė šitaip:
"Vis dar tebetikiu, kad
žmogus yra iš Dievo, nors dažnai baisiai
sugyvulėjęs. Tatai dar duoda noro gyventi, taisyti
save ir daryti įtaką kitiems. Su tautiečiais
gyvenu gražiai. Yra, žinoma, ir jų visokių, bet
daugiausia, kur tik buvau, ką besutikau, vis
naudojaus meile ir pagarba.... Nepasakysiu, kad
tas laikas visiškai veltui nuėjęs. Pažinau daugelį
žmonių (ir iš viso žmogų) ir daugelį tautų, daug
ko išmokau, visų pirma atkaklaus patvarumo ir
kantrybės. Po didelių hamletiškų galvojimų priėjau
išvadą, kad pats svarbiausias dalykas yra dvasios
ir sąžinės ramybė bei pusiausvyra, kai esi
įsitikinęs savo galvojimo ir veiksmų teisingumu.
Tada galva darosi ne tik blaivesnė, bet ir
išdidesnė... Ak, gera kartais, kad žmogus dar
nesijauti nugalėtas, kol dar nesišypsai pačia
baisiausia šypsena - nugalėto žmogaus. Juk ir
vergas negi tas, kuriam pančius uždėjo ar prie
galvos pririšo, o tas, kuris ėmė pančius
bučiuoti... Kaip ten bebūtų, reikia likt žmogum,
nors daugeliu atvejų tai yra gana sunki pareiga,
net našta daugeliui" (p.94, 100 ir 105). O ir jo
gulago psalmės kupinos autentiškos patirties ir iš
širdies gelmių išsiveržiančio lyriško graudulio
gaidų, kaip poemoje "Sunkūs
darbai":
Pavėjui rymau ant
kastuvo koto,
Pavargęs nuo kalnų
tų nukastų,
Pasauli
iškankintas, nuniokotas,
Žmogau
suniekintas, šiandien kas Tu?.. (p.66)
Poetui teko tokie
sunkūs ir sekinantys darbai kaip durpynų ir pelkių
sausinimo kanalų kasimas, kelmų rovimas,
gyvenviečių ir gamyklų statymas, stovėjimas prie
fabriko konvejerio... Visur, darbe ir zonoje,
visad vyravo nesiliaujanti ir neišvengiama grūstis
ir erzelynė, todėl poetas troško rast bent kiek
vienatvės, būtinos būčiai apmąstyti ir poezijai.
Laiške broliui rašė: "Darbe"
ir šiaip įvairiais momentais, kai pabosta
cementas, plytos, žemės kasimas ir visa kita,
įskaitant žmones, norisi vienumos, susimąstymo.
Kartais pavyksta kur dirbti vienam ar nedidelėj
grupėj. Tada kažkaip geriau galvoti, užsimiršti.
Tada imi ir permeti visą buvusį gyvenimą nuo pat
vaikystės. Darosi ir gera, ir graudu, nors šiaip
jau gyvenimo, kokis jis susiklostė XX amžiaus
vidury, rodos, ir negaila....Pasaulis ne tik
sukolektyvėjo, bet ir suateistėjo.... Vis dėlto
kažkas nauja ateina.... Pasaulis iš viso, man
regis, gerokai pasikeitė ir keičiasi. Galvoti vien
senomis kategorijomis nebegalima, o daugelis taip
tebegalvoja.... Bet aš, rodos, neklystu, kad
Europa su savo komercine demokratija tikrai yra
pavargusi ne ekonomine, o dvasine prasme" (p.
95,110). Matydamas didėjančią žmonių nostalgiją ir
neviltį, poetas teigė, jog "didžiuosiuose
bandymuose ne visi yra vertingi lygiai. Trumpam
žygy ar momente gali būti ir garbingi, ir narsūs,
ir mokėti gražiai numirti, bet ilgesniame kely
arba klūpčioti pradeda, arba nepajėgia kelionės
tęsti..." (p. 111). Apie save broliui Motiejui
rašė, jog "fiziškai [jis
jaučiasi] pakenčiamai, o morališkai, gali sakyti,
net gerai" (p. 110). Poetas visad išlaikė pakilią
dvasią ir šmaikštų sąmojį, niekad nesiskundė, tik
jautriai išgyveno dėl šeimos, tėvynės ir pasaulio
ateities. Aiškiai suvokdamas pasaulio ir žmogaus
būties prieštaringumą, jis taip nusakė savo kelio
principą: "Aš niekada
nemokėjau santykiauti su gyvenimu be dvasinio
konflikto su juo" (p. 100). Bene didžiausiu
gyvenimo turtu jis laikė nuoširdų bendravimą su
tauriais, dvasingais žmonėmis, prisipažindamas
laiške Motiejui: "Kaip
kartais pasiilgstu tikrojo gyvenimo ir tikrojo
žmogaus" (p. 96). Tą esminę mintį plačiau išdėstė
vėlesniame laiške: "Aš
naivus niekad nebuvau, vertindamas žmogų. Aš tik
troškau, kad jis būtų homo sapiens, o ne zoologinė
būtybė. Aš troškau, kad jis man pašviestų
pavyzdžiu, kai aš susvyruosiu savo negalėjime" (p.
111). Šią savo nuostatą poetas itin stipriai
išreiškė vienoje paskutiniųjų lageryje sukurtų
poemų, pavadintoje "Sibire":
Mes pakelsim
kančias, ir kaitras,
ir speigus!
Bet labiau nei nuo
šalčio mes drebam.
Kad išliktų taurus
ir garbingas
žmogus,
Jis nešiotojas
dieviško prado (p. 78).
Ir grįžęs iš gulago,
poetas vylėsi, jog pasaulis keisis ir Lietuva
galiausiai bus laisva, tačiau jis nerimavo
mąstydamas, koksai bus mūsų tautietis po tiek daug
metų prievartos ir veidmainystės, apgaulės ir
skriaudų.
*Visos citatos šiame
rašinyje pateikiamos iš Antano Miškinio
"Sulaužytų kryžių"
(Vilnius, Vaga, 1989).
Literatūra ir
menas, 2005, vasario 11 |
|