|
Eugenijus
Matuzevičius. Sklaidant poetinį dienoraštį
Naujoje Antano
Miškinio poezijos knygoje "Dienoraštis" atrinkti
kelerių pastarųjų metų (1965 -1971) eilėraščiai,
pasižymintys būdinga autoriui poetine intonacija,
gana įdomia ir įvairia forma. Pats poetas "Naujose
knygose" (1972, Nr. 11) taip apibūdina šį rinkinį:
"Kelios dešimtys šios knygos eilėraščių nesudaro
bent kiek aiškiau apčiuopiamos vienumos.
Pagrindinė rinkinio ypatybė - įvairumas (...) Nuo
pat savo kūrybos pradžios mažai rašiau ciklais.
Stengiausi neišsiplėsti, t. y. kalbėti glaustai.
Jei vienas kitas ciklas pasitaikydavo (o tai yra
ir šiame rinkinyje), tai tik dėl to, kad tai, kas
norėta pasakyti, netilpo į vieno eilėraščio rėmus.
Visada saugojaus pasikartojimo. Betgi kiekvienas
rašantysis nuo pasikartojančios nuotaikos, jam
vienam būdingos, manding, nėra visiškai
apsaugotas. Tokiais atvejais stengiausi bent
suteikti naujesnį aspektą ir kitokią formą.
Norėjosi pasakyti tai, kas anksčiau, kaip man
atrodė, nepasakyta ar nepilnai pasakyta."
Šie A. Miškinio
žodžiai mus lyg ir palydi į jo naujos knygos
puslapius. O ten mus pasitinka poetiniai autoriaus
apmąstymai ir spalvingi Aukštaitijos vaizdai,
nuoširdus lyrizmas ir kandoka ironija, neilgi
lyriniai reportažai ir sodrios liaudiškos
intonacijos, kelionių etiudai ir paprastų
šiokiadienių realijos bei detalės... Visa knyga
sukomponuota kaip savotiškas lyrinis dienoraštis,
kaip poetiniai užrašai. Gal todėl rinkinys nėra
suskirstytas dalimis ar skyriais. Poetas fiksuoja
savo nuotaikas, įspūdžius, stebėjimus, kalbasi su
skaitytoju, pasakoja jam, būdamas čia pat, šalia
jo ("Pempės", "Žąsys", "Pavasario ritmas", "Prie
tėviškės slenksčio", "Kelionėje", "Kaunas vasaros
vidurdienį" ir kt.). Ši knygos savybė kaip tik,
turbūt, ir padeda skaitytojui iš karto užmegzti
gana betarpišką kontaktą su autoriumi, su jo
poetiniu žodžiu.
Žinoma, rinkinio
intonacija - miškiniška, savita. Tai būdinga
visoms jo poezijos knygoms. Ir jo su kitais
autoriais nesupainiosi. Visų pirma A. Miškinio
savitumas glūdi poetiniame žodyne, sakinio
konstrukcijoje, meninėje ir žmogiškoje
pasaulėjautoje, jo liaudiškose intonacijose,
kurias dar labiau paryškina gana savita
publicistika, deklaracija, ironija... Pavyzdžiui,
tai ryšku eilėraščiuose "Sninga", "Monologas",
"Antelės meldynuose", "Poezijos pavasaris",
"Priešingybės", "Tas kampas Rytų Aukštaitijoj"...
Skaitytoją pagauna,
sudomina spalvingi Lietuvos peizažai, sodrūs
impresionistiniai vaizdai, gyvenimą teigiantys
motyvai, turtingas poetinis žodynas, išradinga ir
Įdomi kai kurių eilėraščių instrumentuotė...
Kai dangaus
pakraščiai ima balti,
Pasitikti
saulės išskrenda sakalas,
Skuba rytuosna
virš miško pro Salaką...
Šviesa ima
spraustis
Į medžio šakas,
rasomis ašarotas...
O lakštingalos
įsimylėję
Ilgesį barsto,
upelin palieja
Ir kraustos
Iš proto...
Paryčiais
Debesų
pakraščiais
Grįžtantį
sakalą nuseku
Pro salas,
pušimis apkibusias,
Svirtis
sodybose,
Pro Dusetą
Link Degučių.
Ežere pliaukši
aukšlės ir kuojos.
O jau kad
kukuoja kukuoja -
Keturi šimtai
gegučių!
"Tas kampas
Rytų Aukštaitijoj"
A. Miškinis nemėgsta
formos monotonijos. Jo eilėraščiai pasižymi gana
dinamiška ritmika, posmų bei eilučių struktūros
įvairumu, įdomiais rimais, skambančiais naujai,
drąsiai, o vietomis asonansiškai: alsuodama -
sodams, kapas - sutapusios, liksime - klyksmą,
ulbesio - gulbės, iškelia - kryžkelių, amžius -
žemiška, pasidairydamas - rytdienos, rūtomis -
užgriūtos, pilką - pilkapių, liekną - Lietuvos,
volungės - polinkiais, vilkstinę - pasiilgstame,
pripratinę - estradinių, tolinkis - polinkius.
Kaip matome iš šių pavyzdžių, A. Miškinis
stengiasi pagyvinti, paįvairinti savo eilėraščių
rimavimo "sistemą", gana dažnai rimuoja moteriškus
rimus su daktiliniais, nevengia asonansinių
sąskambių.
A. Miškinio poetinių
priemonių diapazonas palyginti platus,
kontrastingas: nuo liaudies dainų intonacijos,
švelnaus ir graudoko lyriškumo ligi kapoto
ekspresionistinio ritmo, ligi šiurkštokos žodžio
ar sakinio faktūros, nuo lyrinio etiudo ar
miniatiūros ligi baladžių, turinčių nemaža ir
epinių elementų, dramatizmo. Visa savo
intonacija, žodynu, realistine faktūra ypač įdomi
baladė apie Tadą Blinda. Įspūdingai skamba kitas
kūrinys - "Nemigos baladė", kur prasmingai
kryžiuojasi ironija ir tragizmas.
O apskritai A.
Miškinio poezijoje gaiviai pulsuoja aukštaičių
lyrikų tradicija, savo ištakomis siekianti
Strazdo, Baranausko, Vienažindžio kūrybą. Žinoma,
ši tradicija mūsų amžininko poezijoje jau yra
savaip transformuota, atjauninta, praturtinta
naujos poetikos, naujo poetinio mąstymo. Man
atrodo, tai ypač ryšku eilėraščiuose "Poetė",
"Pasakėlė", "Karalienė", "Ištikimoji upė", 'Rūtelė
žalioji", "Anoj pusėj ežerėlio", "Karaliūnės
pasaka", "Rugpjūtis".
Deja, kai kur šiame
rinkinyje gyvą, gilų jausmą, tikrą poetinį vaizdą
pakeičia paviršutiniškas reportažiškumas,
aprašinėjimas, net skubotumas, fiksuojant
pastebėjimus, realijas, detales... Matyt, šiuo
atveju ne visur buvo siekiama prasmingesnės
atrankos.
Ši A. Miškinio
knyga, kaip jau minėjau, yra savotiškas poeto
dienoraštis, nepretenduojantis aprėpti daug
problemų arba kalbėti sudėtingai, mįslingai. Ir
pats rinkinio pavadinimas "Dienoraštis" gana
tiksliai nusako autoriaus sumanymą, tikslą: norėta
pasakyti tai, kas anksčiau, gal būt, "nepasakyta
ar nepilnai pasakyta".
Ištikimybė gimtajai
žemei, Tėvynei, savo liaudžiai, pagarba liaudies
meno tradicijoms, gaivioms aukštaičių lyrikų
ištakoms, turbūt, yra vienas pagrindinių šio
rinkinio leitmotyvų. Čia susilieja, vienas kitą
papildo ir gilus liaudies tradicijų suvokimas, ir
dabarties naujovių pajautimas, ir savotiškas
elegiškumas, ir optimistinis pradas... Ši poezijos
knyga - Antano Miškinio kūrybinėje biografijoje
devintoji. O jos puslapiuose mums brangiausia -
autoriaus aukštaitiškas savitumas, lyrinis
nuoširdumas, sodrios liaudiškos intonacijos,
gyvybinga poetinė forma.
Matuzevičius E.
Sklaidant poetinį dienoraštį // Pergalė, 1973, nr.
10, p. 164 -165.
Rec. kn.:
Miškinis A. Dienoraštis, 1965 - 1971. Vilnius:
Vaga, 1972. 127 p.
|
|