|
Roma
Rutkauskienė. Užkukavo Žaliaduonių gegužė
[Spektaklis "Žaliaduonių
gegužė"]
Viename savo
pasakojimų A Miškinis rašo: "Iš kaimo galo
atsiverta plačios perspektyvos... Čia, kaimo gale
ir pirmieji mano atsiminimai. "Skleidžiasi
uždanga, ir išvystame scenoje žalią tolumą,
neaukštą kalneli, tvoras... Nejučiom imi
įsitikinti, jog tai ir yra senojo Juknėnų kaimo
galas, kuriame susikerta keliai, susitinka ir
išsiskiria įvairių likimų žmonės, jog tai vieta,
mačiusi "linksmybių ir atsisveikinimo ašarų".
Scenovaizdis nesikeičia per visą spektaklį, tik
vienu ar kitu akcentu priderinamas prie atskiro
veiksmo. Gal tai ir gerai, tačiau, regėdamas
scenoje tikroviškus kaimiečius, apsirėdžiusius nė
kiek nestilizuotais tipiškais to meto rūbais, nori
tuo pačiu ir daugiau etnografinės atributikos.
Pradžia nukelia
žiūrovą į ankstyvo pavasario vėlyvų Velykų rytą,
kai po ilgo nesimatymo tėvų namuose susitinka du
broliai Narčiai, Jonas ir Petras, visų vadinami Žaliaduoniais. Susitinka, pasivaišina ir
susikivirčija dėl... gegutės. "Mano beržas, tai
mano ir gegužė", - teigia Jonas.
"Beržas tavo, o
gegužė atskrido - mano", - prieštarauja Petras.
Gandas apie kivirčą, moterėlių išnešiotas,
pasklinda po visą kaimą, pasiekia pristavo ausį ir
grįžta pas Narčius atgalios gerokai pagražintas,
pavirstantis į nesantaiką ir išaugantis iki teismo
valandos. O tuo metu apie šią pagrindinę
Žaliaduonių temą gražiai pinamos kitų pasakojimų
linijos. R. Lumpickienė, gerai pažindama gimtojo
kaimo koloritą, įsiklausydama į režisūrinį A.
Eigerdienės sumanymą ir sprendimą, sėkmingai
inscenizuoja pasakojimų herojus.
Maloniai nuteikė
liaudies teatro senbuvių, ne kartą matytų scenoje,
vaidyba. Štai Žaliaduoniai, Jonas ir Petras.
Darbštūs ir paprasti kaimo žmonės, karštakošiai ir
naivūs. Kaip tik tokius juos įsivaizdavau,
skaitydama knygą, tokius išvydau ir scenoje,
talentingai suvaidintus V. Kviklio ir V. Eismanto.
Jų žmonos - Jonienė
ir Petrienė (R. Lumpickienė, V. Kairienė), pirmoji
meili, švelni ir maloni, kita, nors ir supratinga,
bet aštri, išdidi. Abidvi vaidmenų atlikėjos
įtaigiai atskleidžia savųjų herojų charakterius.
Kaip visada scenoje
ne vaidina, o gyvena K. Verikas. Jo kerdžius
Sabesčius geraširdis, išmintingas pasakorius, daug
matęs ir patyręs žmogus. Kaimietį Abromienės
smuklėje taip pat vaidina K. Verikas,
nešykštėdamas šiam savo herojui jau kitokių būdo
bruožų ir spalvų.
J. Urbonas sukūrė
tikram kaimo ūkininkui būdingą charakterį.
Tvarkingas, darbštus, geraširdis, švelnaus būdo
gaspadorius, visų prisišaukiamas daktaras,
gydantis ir gyvulius, ir žmones, geras patarėjas -
tokį išvydome scenoje Pranciškų Kunčių.
Sužavėjo Kazlauckų
pora. Labai įdomų kaimo advokato Kazimiero
Kazlaucko charakterį, nuspalvintą jumoristinėm
spalvom, sukūrė V. Titenis. Jo Kazimieras,
vešliais kvietiniais ūsais, kurie "trukdo aiti
prieš vėją", vis taikantis, kad tik nuo darbų,
ūkio ir žmonos kaip nors pasprukus ir "okružnan
teisman" nuvykus...
Scenoje visada įdomi
ir savita I. Petronytė. Šįkart josios Kazlauckienė
- ryški, savotiško vyro ujama, tačiau
nepasiduodanti moteris.
Patiko kaimo
moteriškės, apšnekančios ir juokaujančios,
teisiančios ir teisinančios, smerkiančios ir
kaltinančios, žodžiu, "viešosios kaimo nuomonės
formuotojos". Ūkininkes Maniušienę ir Šanauckienę
įtaigiai suvaidino G. Krugiškienė ir A. Švilpienė.
Tarsi lyriška
melodija per spektaklį nuvilnija romantiška
"kaimiškos meilės istorija". Debiutuojanti scenoje
N. Aksiučienė suvaidino drovią, kuklią, patrauklią
ir tyrą kaimo mergelę Agotėlę. Jos mylimojo
Jurgio, kuparų meistro, vaidmenį atliko Aivaras
Švilpa, o šio brolis Arnoldas - raštininko.
Du vaidmenys atiteko
A. Barčiui - epizodiškai scenoje pasirodančio Luciaus,
šlėktų giminės žmogelio, ir pristavo. Pastarasis
labiau patiko savuoju išbaigtumu.
Kromelninką Apkelį
suvaidino V. Eismantas, smuklininke Abromienę - J.
Navickienė. Šį kartą spektaklyje dalyvavo daug
vaikų. Tai Kazlauckyčios (A. Mikšytė ir I.
Aksiučytė), piemenukai (M. Lumpickas, A. Barčys. V.
Pakalnis, G. Kelevišius).
Dialogai parašyti
nuosekliai laikantis A. Miškinio pasakojimų
tekstų. Kalbėti stengiamasi aukštaitiška tarme,
taip, kaip šneka juknėniškiai. Ne visiems
atlikėjams tai vienodai gerai sekasi, tačiau jau
vien pastangos atgaivinti mūsų gražią tarmę -
mielos ir pagirtinos. Galbūt rastume spektaklyje
ir kitokių scenografijos ar veiksmo seklumėlių -
bet argi šito einame ieškoti. Tiesiog patirti
malonumą scenoje regint taip širdžiai mielą senajį
lietuvišką kaimą, jo žmones, klausytis jų
klegėjimo ir gegužės kukavimo. Spektaklis nuo
kiekvieno naujo jo pasirodymo bręs ir tobulės, nes
juk jam, užgimusiam Aukštaitijos sostinėje, lemta
gyventi ilgai ilgai, gal netgi (pasvajokim)
išaugti į didelį etnografinį vaidinimą, A.
Miškinio žodžiais tariant, į "epopėją apie kaimą".
Utenis, 19990,
vasario 27 |
|