|
Ema Mikulėnaitė.
Sėmiau šviesą Utenoje.
[A. Miškinio 85-mečiui]
Sėmiau šviesą
Utenoje,
kur, anot T.Tilvyčio, tos
šviesos nebuvę daug, kol nespindėjo Iljičiaus
lemputės.
Nūnai to spindesio apakinta
Lietuva apgraibom ieško pamestų brangakmenių ir,
kad geriau matytų, užsidega žvakes. Trapi jų
liepsna šildo kaip viltis, vienur smarkiau įpūsta,
kitur vos rusendama. Bet jau visur gyva.
Atsimenu, kaip Utenos
pakelėse buvo daužomi kryžiai. Nežinau, ar jau
pakilo tas akmeninis su kalta geležimi, kurį,
eidama į Tauragnų progimnaziją pavasario polaidžio
metu, radau nuskeltą, gulintį ant šono. O man
visada atrodė, kad jis saugo svarbiausią pasaulio
kryžkelę - nuo čia mes su mama pasukam į
paslaptingiausią šalį - jos gimtinę prie ežero.
Sunku apsakyti ano saulėto
ryto įspūdį, tačiau tokia buvo visa mūsų,
pamiškės, pokario vaikystė. Gal jau ir stovi tasai
kryžius, gėlėm apkaišytas. Bet į tą kraštą baisu
žengti lyg į kapo duobę. Gyvenimas iš mūsų
tėviškių jau kadai išvarytas. Kryžiai
nebeprisikels.
Ir ant Pakalnių piliakalnio
atstatytas turbūt aukščiausias Lietuvoje kryžius
ženklina kapus tų, kurie buvo sukišti į žemę,
užversti velėna, kurių negalima buvo pažint,
prisipažint. Dabar, atrodo, perkasim visą gimtinės
žemę, ieškodami paslėpto savo turto - tiesos.
Pasišviesdami žvakėm.
Šitaip atrodė ir sausio
pabaigoje Utenos kultūros darbuotojų surengtos
Antano Miškinio sukaktuvės, prasidėjusios
Vilniuje, Antakalnio karių kapuose, o
pasibaigusios spektaklio "Žaliaduonių gegužė"
premjera Utenos liaudies teatre. Vidury buvo
iškilmingas minėjimas bei apsilankymas Juknėnuose
bei Tauragnuose.
Rodės, iš tikro ieškom
tikrojo Antano Miškinio, o tuo pačiu ir savo naujo
ryšio su mūsų ta vienintele aukštaičių žeme.
Poetas ketinęs gyventi lygiai
aštuoniasdešimt penkerius metus. Paskui, anot jo,
žmogus jau virstąs beždžione. Tai gal būtų tesėjęs
duotą žodį, jei ne lageris.
Bet jei ne lageris (baugu
sakyti) - mūsų literatūra neturėtų "Psalmių", o
tauta gal ne taip gerai girdėtų savo pačios
kruviną balsą. Jeigu ne tie velėna, žvyru
užverstieji kūnai, gal Lietuva iš viso savo balsu
nekalbėtų.
Taigi išties truputį nesmagu
buvo sėdėti Utenos kultūros namų scenoj ir
klausytis tų posmų, kuriuos širdingai perskaitė
aktorė Regina Paliukaitytė. Kad ir mylėdami,
tarytum darėm šventvagystę prieš gyvenimą. O
paskui rašytoja Irena Gansiniauskaitė stačiai ir
kreipėsi literatūriniu žodžiu į jį, klausdama, ar
labai mes kvaili atrodom iš aukštybių. Tuo momentu
susprogo stipri prožektoriaus lempa. Krūptelėję
nuščiuvom - kas čia? Ženklas?
Ir atsidusom: juk Miškinis
mėgsta pajuokaut. Ko gero, jam mūsų kvailumas
mielas.
Žiūrėjom į giedras jo dukros
ir žmonos akis. Tikrai nepyksta, kad mes, jį
girdami, ligi jo dvasios nepakylam. Jos kukliai
sėdi salėje, nė kiek neišsiduodamos, jog šitoje
draugijoje yra pačios svarbiausios.
Taigi. Seniai galvoju, kas
įrašo į žmogaus veidą kultūros ženklus? Kodėl iš
karto atpažįstam anų laikų inteligentą (ir ne tik
jį) pačioje kultūringiausioje tarybinėje
aplinkoje?
Kaip garsiai dabar šūkaujam
apie dvasingumą! Jau nusivalkiojo tas žodis kaip
mazgotė. O juk berods anksčiau nė negirdėjom savo
kalboje. Girdėjom Dievą, Dvasią šventąją, kuri
sujungdavo žmogaus gyvenimą su amžinybe, piktąją,
nuo kurios reikėjo gintis.
Dabar beliko "dvasingumas".
Net knieti šalia jo rašyti žodžius: "nervingumas",
"tingumas" bei kitus, kurie nusako žmogaus
netvirtą buvimą pasaulyje. Dievas, dvasia - tai
filosofinės, etinės kategorijos, nuo jų priklauso
ir gyvenimo prasmė. O dvasingumas? Psichikos
savybė be konkretaus turinio? Ar nusikaltėlis
negali būt dvasingas? O sukčius? Karjeristas?
Ar gali tik dvasingas žmogus
iškęsti lagerį trylika metų vienutėj, kaip gerb.
Juozas Urbšys? Ne dvasingumas jam padėjo, o
Dievas, Dvasia. Gyvenimo šventumas. Dėl to, matyt,
šie žmonės ir netrokšta keršto savo budeliams. Dėl
to gerbiamas monsinjoras K.Vasiliauskas ir gali
pasakyti, kad lageris jam buvo šviesiausias
laikas, nes visos jėgos buvo sutelktos tik
dvasiai, o kūnas, kuris normaliame gyvenime tiek
reikalauja, - lyg išnyko.
Taigi gal per atstatomus
kryžius, per atgautas bažnyčias sugrįš ir Dvasia į
mūsų gyvenimą, ir pasibaigs tas klaidžiojimas tarp
prarastojo rojaus ir neaiškių perspektyvų. Juk ir
gaivindami senas tradicijas, kol kas, man regis,
prikeliam tiktai pavidalą, nepasiekdami gelmės,
dar vis neatsikratom įsigėrusio į kraują masiškumo
ir kampanijų. Vis dar panašūs, nors ir gausūs,
folkloriniai ansambliai.
Ko gero, pati ryškiausia šiuo
metu srovelė iš užakusių, šiukšlėm apneštų
šaltinių. Bet kaipgi padaryti, kad ji taptų mūsų
gyvenimo realija, o ne pasigėrėjimas atgijusiu
muziejaus eksponatu? Šito, matyt, kol kas žinot
nelemta. Jau negyvensim taip, kaip mūsų tėvai
gyvena, civilizacijos atgal nepasuks jokia
praeities dvasia, - tačiau autentiškas mūsų
buvimas nuo jos priklausys visur ir visada.
Tą pajutom ir Utenoj per "Žaliaduonių
gegužės" premjerą.
Spektaklio režisierė A.
Eigerdienė - jau šių laikų žmogus, išmanąs
profesinio teatro dalykus. Ji žino, kaip artistas
privalo vaidinti, kad žiūrovas juo tikėtų, moko
organizuoti scenos veiksmą. Ta ne klojimas,
tačiau...
Blyksteli gal ir skaudoka
viltis, kad mūsų tautinis teatras gali atgimti per
naują klojimą. Išaugti iš tos šaknies, kurios dar
nepakirto tuščias kosmopolitinis maivymasis (beje,
pramoktas stipriame centre) ir provincialus savos
kultūros vilkinimas, nūnai apėmęs profesinį teatrą
kaip liga. Ko gero, atgimimas ir parodė, kokia
tradicija teatras rėmėsi ir kokiais kriterijais
buvo vertinama ši mūsų dvasinės veiklos sritis.
Gal iš tikrųjų gyvenam ne artistų, o poetų žemėj,
nemokam dėtis tuo, kuo nesam, ir "Žaliaduonių
gegužė" man pasirodė brandi būtent mėginimu būti
kuo esam. Iškelti iš gelmės mūsų buvimo paslaptį.
Nežinau, gal čia aukštaitiški
sentimentai, bet kurgi pasauly rasi aprašytą ar
kitaip parodytą tikrų brolių susipykimą dėl
gegužės? Turbūt tik Aukštaitijoj. Kur žvyrkalniai,
pušynai, ežerai ir lengvas dangus suteikia žmogui
ypatingą turtą. O kadangi turtus reguliuoja
valdžia, tai ir eina tiesos ieškoti broliai su "gastinčiais"
pas pristavą, kuris išsprendžia ginčą
saliamoniškai: "kukuška to moja!" Ką gi - ir čia,
deja, teisybė...
Taigi šiuo išvedžiojimu noriu
išreikšti mintį, jog "Žaliaduonių gegužė", to
nuostabaus poeto prozos kūrinio pastatymas Utenoje
turėtų skleisti kūrybinius impulsus po visą
Lietuvą ir skatinti kiekvieno krašto autentiškos
kultūros atgaivą. Juk iš tikrųjų kokia įvairi ta
mūsų maža tėvynė. Štai mokytojas Liudas Bereiša,
atvykęs net iš Girkalnio (Raseinių raj.), sakėsi
šokinėjęs iš džiaugsmo Kintuose, kai pavyko
užrašyti vienintelę dainą "Tupi žvirblis ant
bažnyčios". Vis giesmės ir giesmės.
Beje, kodėl aukštaičių
uteniškių susibūrime prie Miškinio atsirado šis
žmogus?
Ogi jis nuo vaikystės mylėjo
Miškinį. Mokytojaudamas kaimo mokykloj netoli
Betygalos, susipažino su mokytoja Aleksandra
Miškiniene, kuomet Antanas kūrė psalmes Sibire,
vėliau sutiko grįžusį ir pasidarė laukiamu svečiu
gražioje Juknėnų sodyboje. Net kai ji ištuštėjo,
kelias iš Girkalnio nepasidarė ilgesnis. Čionai
reikėjo būti, palaikyt gyvybę. Ponia Aleksandra
užsiminė, kad mažoka gėlių. Tuojau Girkalnio
mokytojas atvežė ir pasodino. O pasodinta - reikia
laistyt, prižiūrėt. Sode prinoksta obuoliai. Na
taip ir traukia reikalai iš vieno Lietuvos krašto
į kitą. Beje, ta Lietuva visa išvaikščiota paskui
dainas, paskui retesnį žodį, negirdėtą paprotį.
Smagu susitikt tokį žmogų.
Tikėjimas, kad atsikelsime, stiprėjo ir matant
jaunų, energingų žmonių būrį Utenos kultūros
baruose, ir skaitant naują kraštiečių laikraštį
"Indraja", kuriai gyvybe pučia poetas Petras
Panavas bei kiti aplink susibūrę literatai, ir
kalbantis su poetu statybininku Vytautu Kaziela,
vis neprasimušančiu pro leidybos užtvaras su
talentinga pirma knygele, ir klausant devynmečio
Jono Mikalkėno poemos (kurią, beje, palaikiau
kokio nors žinomo vaikų poeto kūriniu), ir
galiausiai išgirdus, kad mano motinos gimtinėje,
Pilkenių kaime, kuris yra prie svarbiausios
pasaulyje kryžkelės, užaugo dar vienas poetas
tremtinio sūnus - Audrius Musteikis. Jis pelnė
pirmą premiją rajono moksleivių konkurse ir
pasiryžęs eiti šiuo keliu.
Į ką gi jis bus panašus? Gal
į Miškinį?
Greičiausiai - ne. Bus
panašus į Aukštaitiją, ir net pavydas ima, po
galais, - kokiu laiku jis žengia į literatūrą!
Gyvenimą galima išvaryt, o
Dvasios - ne. Jinai - daugiau negu gyvenimas.
Jei pasirodys, kad labai
išgyriau Uteną, tai kaltas čia Miškinis. Aplink jį
telkiasi visa Utenos rytų krašto šviesa. Kalbėdami
apie savo gimtinę, juk kalbame apie visas mūsų
gimtines vienoje Gimtinėje, todėl negalima
nepasidžiaugti puikia Anykščių kultūros darbininkų
iniciatyva kurti savojo krašto kultūros programą,
kuri tikrai leis nusimesti užmaukšlintą prastai
pasiūtą uniformą ir atriš kūrybai sparnus.
Augti juk pradedama nuo
šaknų. Jei atsigaus krauju aplaistyta, paskui
numelioruota (kad žymės neliktų) žemė, jei žmonės
ims gyventi sau, ne valdžiai, - lai atsigaus ir
kaimo kultūra, dorovė, kursis nauji papročiai iš
senųjų tradicijų. Kertu lažybų, kad girtavimas
išnyks.
Tik nenorėkim iš karto būti
visko pertekę. Gražiausi mūsų liaudies kultūros
perlai išaugo skurdžioje šiaudinėje pastogėje.
Liaudies kultūra, 1990,
nr. 3, p. 15 - 16. |
|