|
Ona Voverienė.
Įkaitas už savo tautą
Minint poeto Antano
Miškinio 100-ąsias gimimo metines
Matau per verksmą
ir girdžiu -
Tu laiko dulkėm
apnešta.
Ant tavo kruvinų
pečių
Sunki dar, didelė
našta.
Antanas
Miškinis
Taip į savo tėvynę
Lietuvą, tarsi šiandien ją matydamas, kreipiasi
jos kančių poetas, politinis sovietinio režimo
kankinys, praėjęs Sibiro kančių golgotas.
Antanas Miškinis
gimė 1905 m. vasario 11 d. Juknėnuose, Utenos
rajone. 1934 metais baigė Kauno universiteto
Humanitarinių mokslų fakultetą. 1932-1948 metais
mokytojavo Kaune ir dirbo Kauno radiofone
(1936-1940 m.).
Eilėraščius pradėjo
rašyti dar studijuodamas. 1928 metais išėjo jo
pirmoji eilėraščių rinktinė "Balta paukštė", po
septynerių metų, 1935 m., - "Varnos prie plento",
1938 m. - neoromantinių poemų rinkinys "Keturi
miestai".
Pirmosios rusų
okupacijos ir vokiečių metais A. Miškinis su žmona
ir dukra Jolanta vasaromis atvažiuodavo į Vičiūnus,
kaimelį Nemuno kilpoje, netoli Kauno. 1943 m. jo
bičiuliai, kurie pasitraukė į Vakarus, kalbino ir
jį taip elgtis, bet jis atsisakė.
1947 metais K.
Preikšas prisispyręs jį kalbino parašyti Lietuvos
SSR himno žodžius. A. Miškinis atsisakė,
motyvuodamas tuo, kad nemokąs tokių dalykų rašyti,
esąs lyrikas, o čia reikėtų gal kitokio (Vytautas
Akelaitis. Su Antanu Miškiniu Vičiūnuose, ir po to
poeto akademijos // Antanas Miškinis. Sulaužyti
kryžiai. -V.,1987, p. 222).
K. Preikšas tokio
pasiaiškinimo nesuprato. "Jam pasirodė, kad čia
jau rimtas politinis nusižengimas" (Ten pat). 1948
m. vasario 10 d. A. Miškinis buvo suimtas.
Ypatingojo pasitarimo už akių nuteistas 25 metams
pataisos lagerių. Daugiau negu aštuonerius metus
kalėjo griežtojo režimo lageriuose Mordovijoje -
Javase, Kemeravo sr. - Olžerase, Omsko lageriuose.
Grįžo į Lietuvą tik
1956 metais. Kaip rašė V. Akelaitis, "nebuvo nei
perpykęs, nei įtūžęs, nenešiojo užantyje pagiežos.
Nebuvo praradęs nė kiek taurumo ir savigarbos.
Tiktai, žinoma, nieko nepamiršęs (Ten pat, p.
222). Kaune sutiko dukrą Jolantą, su ja grįžo į
namus, į Betygalą, kur gyveno jo žmona. Per
didelius vargus 1959 metais gavo butą Vilniuje,
rašytojų name Antakalnyje. Atšilus politiniam
klimatui ir sušvelnėjus okupaciniam režimui, daug
dirbo. Po daugelio metų pertraukos 1960 m.
pasirodėjo eilėraščių rinkinys "Eilėraščiai",
vėliau "Arti prie žemės" (1965 m.), "Dienoraštis"
(1972 m.), "Klevai prie kelio" (1982 m.). Už šį
rinkinį jam buvo suteikta Lietuvos SSR valstybinė
premija (1983 m.). Parašė keletą poemų, viena jų -
"Svajonės ir maištas"apie Julių Janonį (1967 m.).
Išėjo keletas jo
poezijos rinktinių: "Poezija" (2 t., 1970 m.), "Iš
drobių rašto" (1975 m.), "Ant Ligajo ežero kranto"
(1980 m.).
Parašė beletrizuotą
atsiminimų knygą "Žaliaduonių gegužė" (1977 m.).
Išvertė V. Vitmano
"Žolės lapus" (1959 m.), V. Šekspyro dramas
"Dvyliktoji naktis", "Audra", "Vasarvidžio nakties
sapnas", J. Slovackio, V. Bronevskio, J. Tuvino,
A. Puškino kūrinių.
A. Miškinis mirė
Vilniuje 1983 m. gruodžio 16 d.
Enciklopedijose
niekur neminimi jo sovietinės okupacijos metais
lageriuose ir ne lageriuose parašyti, bet
nepublikuoti eilėraščiai.
1987 metais V.
Akelaitis sudarė nepublikuotų A. Miškinio
eilėraščių, laiškų ir atsiminimų knygą "Sulaužyti
kryžiai" (V., 1989 m.).
Jau nuo pat pirmųjų
rinktinės puslapių joje kalbama apie didžiąją
Lietuvos tragediją 1939-1941 metais. Eilėraštyje
"Septynios sopulio raudos" rašė:
Braidei
žaliuojančiuos laukuos
Gražiai
dainuojančioj šaly -
Su rūtų šakele
plaukuos,
Rūpintojėliais
pakely...
1940 metų "vasarą
žalią" palūžo "protas ir valia, pasklido gelianti
rauda..." Baisu buvo mirti. "... Tokia graži,
jauna buvai, kaip mano sopulio daina."
Pakėlei sielvarto
akis,
Iš nustebimo
paklaikai:
Devyngalvio
priešaky...
Savi - ir broliai,
ir vaikai...
Ir ėjo Lietuva,
išvaroma iš namų, "Vorkutos, Krasnojarsko link".
Kur nei žolynų,
nei dainų,
Kur žmonės be
širdies aplink...
Rinktinėje
apdainuota Lietuvos via doloresa Sibiro speiguose.
Ją sudaro 16
psalmių: "Rūpintojėlių Lietuva", "Pasaulis be
Dievo", "Žmogus iš paviršiaus", "Žmogus iš
vidaus", "Pasibaisėjimas", dvi psalmės
"Pasimatymai su motina", Neramūs sapnai", "Iš
gilumų šaukiamės", "Sąžinės balsas", "Vakarė
žvaigždė", "Rytinė žvaigždė", "Išvežimai",
"Rūpintojėlis", "Improvizacija" ir jas papildantys
eilėraščiai "Šėtono šypsenos", "Kolaborantai",
"Antikristas", "Pašauto paukščio baladė", "Septyni
šie metai...", "Salomėjai Nėriai" ir kiti; jo
laiškai broliui ir kitiems, artimųjų atsiminimai.
Psalmėse - visas
Lietuvos kančių kelias prasidėjus rusų okupacijai
ir tikrasis Lietuvos poetas A. Miškinis, be
kaukės, apnuogintas, be baimės dar kartą būti
laužomam ir žudomam.
Psalmėje
"Rūpintojėlių Lietuva" A. Miškinis pasakoja apie
pirmąsias Lietuvos okupacijos dienas, kai "baisus
devyngalvis mus užklupo", jis "švaistėsi gaisrais,
kerštu, mirtimi", ir visą Lietuvą "gedulas apėmęs
laiko":
Nuo mūsų šauksmo
skaldos
kalnų uolos,
Nuo verksmo
verčias marių
sietuva;
Nužeminta po tavo
kojų puola
Rūsti Rūpintojėlių
Lietuva...
O valdovas - tai
pats šėtonas, kuris "papuošė gyvatei galvą" ir
pamasino minias eiti su juo kartu...
Viliojimai parodė
kraujo spalvą
Ir pažadėjo
svetimus turtus...
Jis, tas šėtonas,
"ėriuko kailiu parėdė vilką", prabilęs į jį
"nekalta šneka", "minioms iš tolo jis akis apvilko
- esą bus laisvė, išteklius, taika". O už gyvatės
galvos...
...Puodai, nagai
ir peiliai,
Su
nenudžiūstančiais kraujų
lašais
Vis ciniškiau
meluoja miniai
meiliai
Žudikai,
pasiskelbę
pranašais...
("Šėtono šypsenos",
p. 43)
Kitoje psalmėje
"Pasaulis be Dievo" poetas rašo, kad pats
didžiausias šėtono ir jo karalystės laimėjimas
buvo tas, jog žmogus savo noru atsisakė sielos,
išsižadėjo Dievo ir virto bedvasiu gyvūnu...
Žmogus, kaip
kirminas, kaip
šliužas žemių,
Gyvena dėl
gyvenimo paties.
Čia alkanas, čia
apsirijęs
vemia.
Ir dreba vien dėl
savo
ateities...
Poetui gaila, širdį
gelia, kad jo tautiečiai, amžiais buvę dori ir
orūs žmonės, "nuo amžinybės patys atsisakė ir
atsisakė nuo kilnių darbų", o vietoje sielos
atsiradęs vakuumas kaipmat šėtono buvo pripildytas
visokių ydų ir niekšybių, suponuotų begalinio
godulio. Todėl ir plėšosi, "kol sąnariai
sustings", "kol galą atsitiktinai suras". Prie
žemės juos riša vien tik instinktai - ir
vienintelis noras pasotinti "tik pilvą ir
aistras".
Šėtonas jį
piktasis nuodais
apriejo,
Aptemdė protą,
širdį ir akis...
Tai kas parodys,
kur keliai
tikrieji?
Taikąs tada jam
tiesą pasakys?
(Ten pat, p.
15)
Trečioje psalmėje
"Regėjimas" poetas mato ant kryžiaus Išganytoją,
kančioje tylų, kai svetimtaučiai ateiviai tremia
jo tautiečius:
Mačiau trėmimuos
klykia
kūdikėliai.
Tuo džiūgauja per
prievartą
minia.
Tai šito melo
niekaip
nepakėliau -
Kovon išstojau
nuoga krūtine...
O kai išmušė ir jo
kančios valanda, tai jo viltis ir paguoda buvo
Dievas, kuris jj lankydavo "per storas mūro
sienas, sargybas apginkluotas ir grotas" ir jam
atnešdavo "žvaigždėtą mėnesieną", nuo kurios jo
rūsys pražysdavo "žvaigždėmis" ir "liejosi ramybė
ir šviesa" (Ten pat, p. 17).
Psalmėje "Žmogus iš
paviršiaus" poetas liūdi dėl žmogaus būties
žiaurioje nelaisvėje:
Žmogus, dar buvęs
neseniai
gracingas,
Puikybės pilnas,
išdidus,
gražus,
Suėstas jau
maliarijos ir
cingos.
Dar keletas
klaikių dienų -
ir žus...
(Ten pat, p.
18)
O juk kiek jis
galėjo nuveikti, kiek atlikti žygių Prometėjo,
"gal Don Kichoto, riterio šaunaus?" O dabar -
"vien skarmalais papuvusiais jis dėvi, sunkiais
apkrautas katorgos darbais", "atmatomis iš mėšlyno
minta", "užminga naktį ir sapnuoja valgį",
"sapnuoja, kliedi šiltą duonos kvapą, sapnuoja
saulę, šeimą ir gėles..."
Tuo tarpu senka
kraujas,
gyslos vysta,
Ir kaulai džiūsta
nepastebimai.
Būk prakeikta,
šėtono
apgavyste!
Būk prakeiktas per
amžius...
amžinai!
(Ten pat, p.
19)
Kitoje psalmėje
"Žmogus iš vidaus" poetas su plyštančia iš skausmo
širdimi rašo apie šėtono karalystės pasiektą
tikslą - visišką nužmogėjimą ir mąsto, kad žmogus,
"labai žemai nusmukęs, prisikelti pats nepajėgus"
(Ten pat, p. 21).
Apie žmogaus
degradavimo pragaištingumą poetas rašo ir psalmėje
"Pasibaisėjimas":
Čia prigimtį
žmogaus padaro
žiaurią,
Netenka jis
pavidalo tauraus...
Kaip musės krinta
po
toliausią šiaurę
Nuo klimato... ir
elgesio
bjauraus.
(Ten pat, p. 22)
Daugelis išprotėjo,
kiti "stačiai nužmogėjo" ir tą nužmogėjimą jau
baisu ir beaprašyti:
Nes jau kančia
pasiekus
apogėjų,
Nes liejasi kančia
jau per
kraštus.
(Ten pat, p.
23)
Vienintelė kalinio
paguoda - tai iliuzijų pasaulis ir sapnai.
Sapnuose aplanko motina, ji išlydėdama sūnų į
kelią laimina žegnodama ir prašo nepamiršti Dievo,
nes jis yra "geras ir lengvina kraupų kelią" (Ten
pat, p. 25). Tik motina guodžia prisiminimuose ir
tiki stebuklu, kad Motina Sopulingoji išklausys
jos maldas, išgelbės jos sūnų ir parves jį j
namus:
Žiūrėk, jau vyšnių
burbuolytės
kelias,
Paskui ramunėm
geltonuos
kalva.
Tu būsi mūsų
pirmutinis
svečias
Vienintelis,
brangus, kaip
Lietuva.
(Ten pat, p.
27)
Psalmėje "Sąžinės
balsas" poetas rašo, "kaip kalavijas, taikomas į
širdį, byloja sąžinė dangaus balsu". Dievas
gailestingas ir net tada, jei ne visada, kai tau
buvo gera, elgeisi krikščioniškai. Jis ragina
neprarasti vilties:
Juk žemėj viskas
mainos ir
trūnija;
Nelieka niekas
niekad
pastovus.
Ir šiai supūti
leisiu tironijai,
Nežiūrint jos
raketų, bombų ir laivų.
(Ten pat, p.
33)
Išvydęs Vakarinę
poetas mato joje savo "Lietuvą šventą" ir meldžia
Dievą surinkti "iš visų pasviečių lietuvius
visus", "gyvuosius parvesti į namus" ir tada
Mes apsakysim
baisią Odisėją
Prie židinio
susėdę šilumoj...
Kokius mes
kruvinus kelius
turėjom
Vorkutoj,
Karagandoj, Kolymoj,
Norilske, Uchtoj,
Solikamske,
Intoj
Mordovijos miškuos
ir t.t.
Tik ką beatras
Sibiro kankiniai sugrįžę į Lietuvą, kai ir čia
viešpatauja šėtonas ir ciniškai šypsosi...
Su auksu žadinio
nuodų įliesiu...
Daugiau, daugiau,
nes laikas:
patogus.
Jau mano karalystė
netoliese -
Planetoj... Bus
nudvasintas
žmogus.
Ir ciniškai vėl
kalba ir maloniai
Minias iš toli
gundo pažadais.
Gyvatė vis gilyn
geluonį...
O žemė puošias
kruvinais
žiedais...
(Ten pat, p.
44)
Kodėl taip yra? Ir
kodėl taip atsitinka? Poetui aišku: visos
niekšybės - ir žudynės, ir nelaimės - per
kolaborantus, "vergus ir žudikus", "apgailėtinus
bailius", "kraujo prigėrusius" ir "šuniškai
ištikimus pavergėjams", "padėjusiems neapykantą
sėti". (Ten pat, p. 45)
Todėl ir karaliauja
Lietuvoje šėtonas:
Sūnus šaltų
šiaurinių dykumų...
Jo veidas kruvinas
ir
nudraskytas.
Jisai ir pats
išguitas iš namų.
Jis - kerštas,
įsikūnijęs tikrovėj,
Jis šnipas ir
teisėjas neteisus.
Jisai tikėjimą
žmogum
sugriovė,
Visų jis
kurstytojas prieš visus.
(Ten pat, p.
47)
Poetas tiki Lietuva,
tiki jos laisve, ir nors dabar ji "sukruvintu
veidu, bet galvą iškėlus", "apnuoginta eina per
pagilą, šalną ir gruodą, ir nors širdy "slepia
didžiąją gėlą", vis tik ji laimės ir bus laisva.
Su tokiu tikėjimu poetas ir mirė, jį palikęs mums
kaip testamentą.
Savo laiškuose
artimiesiems iš lagerio A. Miškinis rašė: "Aš esu
įkaitas už mūsų tautą, ir šis aukos suvokimas
palengvina man gyvenimą. Tai didelė garbė būti
auka už tautą. Kaip tik čionai išmokau vertinti
mūsų tūkstančių metų kultūrą, kultūrinį savo
tautos palikimą, tradicinės mūsų tautos etikos ir
estetikos sąvokos virto man maistu. Didžiuojuosi
būdamas įkaitu už tokią didelę vidinę kultūrą.
Mums yra svarbiausia: išlaikyti mūsų žmogišką
savigarbą, mūsų tradicinę ir estetinę kultūrą"
(Ten pat, p. 293).
Lietuvos aidas,
2005, kovo 4 |
|