Šiandien gyvename pasaulyje, kuriame informacija mus pasiekia iš įvairiausių šaltinių, o skaitmeninės medijos tapo neatsiejama kasdienybės dalimi. Nors tai suteikia plačias galimybes, kartu kelia ir naujų iššūkių. Kritinio mąstymo stoka, klaidinantis turinys bei informacijos pertekliaus sukeliami sunkumai tampa vis aktualesni, o vyresnio amžiaus žmonės yra viena pažeidžiamiausių grupių šioje srityje. Dezinformacija ir klaidingi duomenys gali ne tik klaidinti, bet ir kelti tiesioginę grėsmę senjorų gerovei.
Siekdamas spręsti šią problemą, Utenos trečiojo amžiaus universitetas inicijavo Erasmus+ programos mobilumo mokymosi tikslais projektą „Medijų raštingumas skaitmeninėje kultūroje: kompetencijos suaugusiųjų mokytojams“. Projekto tikslas – suteikti universiteto dėstytojams naujų žinių ir įgūdžių, kurie leistų rengti mokymo programas vyresnio amžiaus žmonėms, padedančias jiems saugiai ir efektyviai veikti šiuolaikinėje informacinėje visuomenėje.
Medijų raštingumas yra esminis gebėjimas, kuris ne tik padeda atpažinti patikimus informacijos šaltinius, bet ir ugdo kritinį mąstymą bei apsaugo nuo dezinformacijos pavojų. Šis projektas siekė sustiprinti dėstytojų galimybes gilintis į šią sritį, kad jie galėtų efektyviau perduoti žinias senjorams.
Projekto metu šeši universiteto dėstytojai dalyvavo įvairiuose mokymuose, kurie leido gilintis į skaitmeninių technologijų taikymą ugdyme, modernius mokymo metodus ir medijų turinio analizę. Mokymų metu daug dėmesio buvo skiriama praktiniam mokymui, kad įgytos žinios būtų lengvai pritaikomos mokymo procese. Dėstytojai tobulino gebėjimus integruoti technologijas į mokymo programas, kurti interaktyvų turinį ir naudoti edukacines platformas.
Įgytos žinios neapsiribojo vien techniniais aspektais. Dalyviai gilinosi į tai, kaip skatinti kritinį mąstymą, mokyti atpažinti dezinformaciją, kurti užduotis, kurios padėtų geriau suprasti medijų poveikį visuomenei, bei ugdyti atsakingą informacijos vartojimą. Šios kompetencijos bus itin naudingos kuriant mokymo programas, skirtas senjorams.
Projekto rezultatai jau dabar žada teigiamų pokyčių. Sukurta ir išbandyta pilotinė medijų raštingumo mokymo programa buvo labai gerai įvertinta pirmųjų dalyvių – senjorų, kurie įgijo praktinių įgūdžių, padedančių saugiai ir užtikrintai veikti skaitmeninėje erdvėje.
Projektas „Medijų raštingumas skaitmeninėje kultūroje: kompetencijos suaugusiųjų mokytojams“ parodė, kad investicija į medijų raštingumo ugdymą gali turėti didelę reikšmę ne tik švietimo kokybei, bet ir vyresnio amžiaus žmonių gyvenimo kokybės gerinimui. Senjorai, išmokę kritiškai vertinti informaciją ir naudotis šiuolaikiniais įrankiais, tampa aktyvesniais ir saugesniais informacinės visuomenės dalyviais.
Utenos trečiojo amžiaus universiteto iniciatyva ne tik sprendžia aktualias problemas, bet ir kuria ilgalaikį poveikį – stiprina vyresnių žmonių įsitraukimą į skaitmeninį pasaulį, kartu didinant jų saugumą ir savarankiškumą. Tai dar vienas pavyzdys, kaip tarptautinė patirtis ir bendradarbiavimas gali prisidėti prie vietos bendruomenių stiprinimo.