Marcelijus Martinaitis. Atsiminimai apie žmones
ir žodžius
Autobiografinių pasakojimų "Žaliaduonių gegužė"
pratarmėje A. Miškinis sako: "...berašant apie
įžymius žmones, ir kilo mintis - o kodėl
neparašius apie paprastus? Jie juk taip pat
įdomūs, originalūs - vertos dėmesio asmenybės".
Žinoma, apie įžymius žmones gal net ir rašyti
lengviau - jie atviresni, labiau matomi: tam jie
ir gyvena, kad savo gyvenimą paverstų viešu
dalyku. O juk tie paprasti žmonės, jų tyli
išmintis davė impulsų, drąsino ne vieną
literatūros kūrėją. Kiekvienas žinomesnis mūsų
rašytojas vis ką nors pasako apie juos su dideliu
dėkingumu ir meile. Tokie yra A. Vienuolio, I.
Simonaitytės, J. Baltušio autobiografiniai
kūriniai.
Tačiau, kita vertus, ši A. Miškinio knyga nėra
įprasti rašytojo atsiminimai apie vaikystę ir
ankstyvąją jaunystę, kada jauti, kad apie
paprastus žmones vis tik rašo įžymus žmogus, kad
jis stengiasi parodyti savo kelią, aplinką,
ankstyvas kūrybines paskatas. A. Miškinis šitaip
nedaro, jis lyg ir pasitraukia iš jų gyvenimo,
leisdamas jiems patiems veikti, kalbėti. Jie tampa
herojais, asmenybėmis, ir poetas su jais
nelenktyniauja nei išmone, nei žodžiu. Jis žiūri į
juos: tai graudžiai šypsosi, tai liūdi, tai
džiaugiasi, bet niekada neniekina ir nemoko. Jų
jau nėra, ir jų mokyti negalima. Jis nori juos
suprasti, kodėl jie kartais negerą darbą darė ar
būdavo neteisūs. Ir ar visuomet niekšybė eina iš
pikto? Pasakojimuose yra tokių vietų, kur, rodos,
ir negeras, ir šiaip nieko vertas žmogus staiga
praplyšta, nustebina - kartais dėl kokio
menkniekio, bet prasiveržia giliai, net skaudžiai.
Toks yra Lumpickiokas Antanas ("Blūsiškės"),
užsidaręs, rodos, piktas, o greičiausiai - labai
nelaimingas žmogus. Gal tik vienoj vietoj
praplyšta Antanas, užgirdęs varpą:
Rodos, ežeras suskambo. Klausomės tylėdami, ir tik
negreit Antanas neiškentęs prašneko:
- Tokio gražaus skambėjimo aš dar niekur
negirdėjau, net verkti norisi...
Aš sau vienas pagalvojau - taigi, raupsuotas,
juodėžis, gudu pravardžiuojamas, o gyvenimą
supranta, grožį junta ir toks geraširdis.
Ar ne dėl tų Antano žodžių ir parašė poetas visą
pasakojimą apie Blūsiškes?
O pats gražiausias ir dramatiškiausias pasakojimas
ar tik nebus apie Velykioką Akopinį, toli siekusį,
didelio mandrumo, bet palūžusį, išsikvėpusį,
viduje gal net pagražėjusį nuo jam rodomos
užuojautos ir negudrios žmonių pagalbos. Jį
suprato vaikai ir kiti tokie pat nelaimingi
žmonės. Poetas, žiūrėdamas į jį vaiko akimis,
aprašo lyg kokį graudų atsisveikinimą su Akopiniu:
Kvapas buvo slogus, net aitrus nuo pušinių
drožlių, kurių čia buvo primesta prie pečelio
kartu su malkagaliais. Žiūriu - ir tas stalelis,
kurį kitados mačiau, "akope" naują, paverstas ant
šono. Dūmtraukio nebuvo. Supratau, kodėl
keturasienio pasterbliais būdavo dūmų samplauda.
Pavalgęs padėkojo. Kai jau pakilau išeiti, nuėjo į
kampą, pakėlė tą stalelį ir švelniu balsu tarė:
- Neškis, Untaniok, kvietką ant jo padėsi.
Tiek ir teliko iš Akopinio gyvenimo, kurį
pasakojimo pabaigoj poetas taip gražiai sumezga su
savim:
Pasakodamas apie šį jaunystėje atkaklų savo laimės
kalvį Juozapą, susiieškojau ant užlų tą vienos
kojos su trimis pirštais stalelį, apšluosčiau
dešimtmečių dulkes, pasistačiau ir uždėjau kvietką.
Man atrodo, kad teisingai ir gražiai A. Miškinio
pasakojimuose atskleidžiama geroji kaimo žmogaus
pusė, parodoma, kaip jis išsaugojo savo orumą,
sielos giedrumą, kaip jis kartais apsigynė nuo
moralinės degradacijos ar puikybės. Ir sunkiausiom
socialinėm sąlygom žmogus ne tik degraduodavo,
apie ką yra ištisa literatūra, bet ir nugalėdavo
"kaimo idiotizmą", peržengdavo prievartą, apakimą.
Gal aš gerai nesuvokiu pasakojimų beletristinės
vertės, bet labiausiai jaudina tai, ką poetas
pastebi žmonėse, kokius jų poelgius ir žodžius
iškelia, viešai parodo. Knygoje yra gražus
pasakojimas apie Agotėlės ir Jurgio meilę
("Pasakojimas apie kaimišką meilę"). Pastarasis ją
atstūmė, rodos, mirtinai įžeidė. Bet kai mirė
Jurgio žmona, per laidotuves Agotėlė praskleidė
lopšio drobulę, pažiūrėjo į Jurgio Alpenciuką, ir
"Taip pagailo, visko pagailo - ir Jurgio, ir
vaikelio, ir jos, nabašninkės". Palaužus išdidumą,
išėjo už Jurgio, Alpenciuką augino, išaugino kaip
savą. Ir vaikui pasakė žodžius, kai šis užgirdo,
kad mamutė netikra, pasakė, kokius žmogus vieną
kartą gal ir tepasako: "... užaugsi didelis
didelis, tada ir žinosi, kokia kieno mamutė tikra,
kokia netikra...
Kokios šviesos yra žmoguje! Ji ir vargingiausią
gyvenimą gali paversti jaudinančiu aktu. Ir tie
įžangoj poeto pasakyti žodžiai apie tai, kad ir
tarp paprastų žmonių yra didelių asmenybių, - ne
šiaip koks literatūrinis mastas. Tų žmonių
moraliniam švarumui neprilygsi vien tik įžymumu,
gabumais ar dar kuo nors. Kitaip būtų sunku
suprasti, kaip apskritai išlieka žmogus, kaip
gyvenimas, kad ir pats skurdžiausias, išoriškai
dažnai neįdomus, visuomet turi niekuo
nepakeičiamos ir neišperkamos vertės.
Gal per toli nueinu nuo knygos, nuo jos
beletristinių savybių. Nujaučiu, kad ne vieną
puslapį galima lyginti su A. Vienuolio tokiais pat
autobiografiniais pasakojimais, kaip
"Astronomas Šmukštaras",
"Mano krikšto tėvo kumeliukas",
"Arkliavagio duktė" ir kt. O jeigu kalbėtume
chrestomatiškai - čia pateikiamas autentiškas šio
šimtmečio pradžios Aukštaitijos kaimo paveikslas.
Tokio savo siekimo A. Miškinis ir neslepia,
pratarmėje užsimindamas apie I. Simonaitytės
"Aukštųjų Šimonių likimą". Tik savo pasakojimams
skiria kur kas kuklesnę vietą: žiūri j juos kaip į
medžiagą epopėjai apie Aukštaitijos kaimą.
Tačiau knyga vis tik yra savotiška
"epopėja",
poetas kažkaip sukelia ant kojų visus Juknėnus,
visiems duoda darbo, ir visi jie - su savo
veidais, tvirtai vienas su kitu sumegzti. Tiesiog
įeini į ano meto kaimą ir žinai, kieno koks namas,
kur pasukti kryžkelėj, ką rasi, atidaręs kurias
nors duris. Štai kerdžius Sabesčius, apsuptas
piemenukų kaip koks V. Krėvės Lapinas, vėjų
pamušalas Povilas, Kunčius Pranciškus, dėdė
Rapolas, broliai Žaliaduoniai, dėl gegužės, dėl
smulkaus pavydo nuėję vos ne iki teismo, bet viską
paskui broliškai užbaigę. Gražūs yra ir žydų
paveikslai, jie aprašomi rimtai, be pašaipos:
vargingas, graudus Meirus, šviesus, doras,
supratingas Apkelis.
Stebina ne tik žmonių įvairumas, bet ir plati ano
meto kaimo "geografija": Japonija, Kinija,
Tolimieji Rytai, Turkija, visa Europa, Amerika.
Nebuvo pasaulinių įvykių, kuriuose nebūtų
dalyvavęs mūsų kaimo žmogus. Jis turėjo daug
supratimo, ir ne vienas paskaitė ne tik
lietuviškai, bet net "ruskai ir angelskai". Mūsų
kaimas nebuvo toks uždaras, paskendęs savyje, kaip
mes dabar kartais įsivaizduojame. A. Miškinis
aprašo vieną įdomiausių mūsų kaimo laikotarpių -
jo "supasaulėjimą", atsivėrimą.
Tiesa, būtų galima padaryti priekaištų dėl
nelygumo, pasikartojimų, dėl keliaaukščių
perpasakojimų: dažnai autorius pasakoja tai, ką
jam pasakojo, o pastarajam dar kažkas pasakojo ir
t.t. Tačiau visur jauti, kad rašo poetas, kad
atskirus, kartais padrikus fragmentus sujungia
nuotaika. O kartais ir viso pasakojimo nuoseklumas
aukojamas dėl kokio nors pasakymo ar vaizdo.
Poeto ranka viską nuspalvina lyrikos grauduliu,
elegiškumu. O tuo pačiu patiri, kokį konkretų
pasaulį turi poezija, kaip ji iš jo išauga,
transformuojasi. Kaip su Juknėnais, su tų žmonių
dvasia yra susijusi tokia, rodos, rafinuota
ikikarinė A. Miškinio lyrika!
Atskiri knygos puslapiai suvirpa gražiausiu
sakiniu, kvapą užimančia šviesa. Gal reikia daug
pergyventi, daug ką pamatyti, kad suprastum
paprastą kaimo kelią, "baltą Južintų bažnyčios
bokštą", į vaikystės atmintį įstrigusią
"apšarmojusių medžių fejeriją", nuo Juknėnų kapų
matomą "baltą Zarasų plento ruoželį ant kalno ties
Degučiais". Kokios reikšmės, kokios galios po daug
metų gali turėti "melsva dūmų juostelė, kai iš
Ignalinos stoties išeidavo traukinys". Nežinia,
kokio plento ruoželis ar dūmų juosta įkrenta į
poeto sielą, ir giliau, negu koks žiaurumas ar
niekšybė. Vaikystė, koks nors iš
"Ignalinos
stoties išeinantis traukinys" paskui auga kartu su
žmogumi visą gyvenimą.
A. Miškinio knyga graži dar ir savo valstiečių
būdo ir papročių aprašymu. Čia tarsi piešiamos
žmonių pozos, eisena, apsiėjimas su artimaisiais,
kalbėjimo būdas. Dabar žmonės ir kalba, ir vaikšto
visai kitaip, visai kitas gyvenimo ritmas. Ypač
daug vietos poetas skiria žmonių kalbėjimui, jų
pasakojimų ritmui. Gal dėl to ir duodami tokie
sudėtingi perpasakojimai: siekiama parodyti kalbos
tėkmę, jos ritmą. Dabar - gal ne, bet anksčiau
kalbėjimo būdas labiausiai ir charakterizuodavo
žmogų. Taip pat - eisena. A. Miškinis tiesiog
pasineria į savo krašto kalbą: gal net sunku
atskirti, kur čia atsiminimai apie žmogų, o kur -
apie jo kalbėjimą. Ši knyga, jeigu taip galima
pasakyti, yra atsiminimai apie žmones ir žodžius.
Kiekviename puslapyje randame po keletą ar net
keliolika tarmiškų arba dabar nevartojamų žodžių,
barbarizmų. Tiesa, barbarizmų pagausėjo ir
pastarojo meto poeto lyrikoje: ji taip pat yra
susijusi su vaikyste, su Juknėnais ("Antelės
meldynuos",
"Karaliūnės pasaka" ir kt.). Žodžiai
charakterizuoja ne tik žmones, bet ir laiką. Su
žodžiu į užmarštį nueina ir ištisas pasaulis, ir
paskui joks kalbininkas nežino, nesugalvoja, kaip
tas žodis gyveno kalboj. Miršta žodis kaip ir
žmogus, su savim nusinešdamas istoriją. A.
Miškinis atkuria, kaip tas ar kitas žodis būdavo
įstatomas į kalbą, kaip su juo ėjo į teismus ar į
karą. Ir barbarizmuose atsispindi kultūriniai,
socialiniai ir tautiniai santykiai, kartais
ryškiau, negu užrašytuose istoriniuose faktuose.
A. Miškinio kalba suteikia daug autentiškumo
senajam Aukštaitijos kaimo paveikslui ir jo
žmonėms, kurių lūpose - gražiai įdėti žodžiai.
Skaitydamas knygą, ėmiau ir pagalvojau: štai kas
nors ims ir priskirs šią knygą XX amžiaus
pradžiai, nusistebės, kad koks uolus kalbininkas
nespėjo sušukuoti kalbos. O ir savo dvasia ši
knyga įeina į tą laiką, kada rašė J. Biliūnas,
Vaižgantas, V. Krėvė, A. Vienuolis. Tai yra poeto
išėjimas į praeitį - su kalba, žmonių veidais, net
visa pasakojimo tėkme. Atrodo, tuo ir pats
autorius kartais stebisi: "Užsigalvojęs apie
gimtąsias vietas, tarytum matau ir žmones, kurių
seniai nebėra. Kai ten nebūnu, man dingojasi, kad
tie žmonės yra, kad jie dar gyvi. O kartais iš
tikrųjų nebežinau, kas tos apylinkės žmonių gyvi,
kas nebegyvi. Tačiau man - jų daugelis gyvi".
Ir vis tiek - jų jau nėra: tik poetas jų gyvenimus
perrašo savo ranka, išperka iš užmaršties jų
daiktus ir žodžius. Paprasti tie daiktai. O gal
vertesni ir už didelius, bet niekingus darbus. Juk
užmirštama didybė, garbė, o štai ant kokio, rodos,
niekdarbio kas nors pasistato gražiausią kvietką.
Martinaitis M. Atsiminimai apie žmones ir žodžius
// Pergalė, 1978, nr. 1, p. 171-174.
Rec. kn.: Miškinis A. Žaliaduonių gegužė:
pasakojimai. Vilnius: Vaga, 1977. 277 p.