|
Rita Tūtlytė.
Žaliaduonių
gegužė. Antanui Miškiniui - 90
Istorija ir etnografija
"Žaliaduonių gegužė"
yra nuosekli estetinių principų kristalizacija.
Visą gyvenimą A. Miškinį traukė biliūniškoji idėja
- rasti žmoguje šviesos spindulį, pavaizduoti,
kaip ta dvasios šviesa su įvairiais atšešėliais
pina margą liaudiškosios kultūros paveikslą. Jam
buvo svetimas vien horizontalus, socialus požiūris
į kaimą, besiribojąs valstiečio ir dvaro santykių,
barnių dėl turtų, vedybų ekonominiais sumetimais
vaizdavimu (tokį įžiūrėjo Žemaitės kūryboje).
Todėl itin džiaugėsi J. Paukštelio romanu, kad
jame vaizduojamas kaimo gyvenimas nėra grubus:
"Tūli rašytojai realistai, kaimo vaizduotojai ne
kartą mus pykino kaimo gyvenimo vienašališkumu.
Kai kas, ypač miesčionys, mano, kad be kasdieninių
medžiaginių reikalėlių kaime nieko ir nesama".
Žavėjosi Vaižganto, Krėvės kūryba,
spinduliuojančia aukštaičių ar dzūkų kaimo gyvybe.
Moderniųjų sambrūzdžių laikais ištikimai gynęs
agrarinės kultūros gyvybingumą, vėlyvuoju kūrybos
periodu A.Miškinis atsideda jos rekonstrukcijai.
Iš arti pajusti
kaimiškojo gyvenimo tradicijų gelmes leido ir
įsišaknijusi pagarba eiliniam žmogui, tolerancija,
geranoriškumas ("Kartą pavasario rytą pareidamas
iš Pikčiūnų, kad būtų tiesiau, bandęs bristi per
pievą. Peršlapęs ligi kelių. Perbridęs žiūri - ogi
pievos savininkas bestovįs. Antanas, žemai
nusilenkdamas, ėmęs atsiprašinėti"; "Svaigią
liepos pavakarę atėjo vienmarškinis, aukštai
paraitotom rankovėm, be kaklaraiščio. Eidamas
palei seklyčios pasienyje pastatytą suolą,
sveikinosi su pažįstamais, ilgiau sustodamas prie
vieno kito Juknėnų patriarcho, palygindamas jį su
kuriuo nors pasaulinio garso žmogumi"). A.
Miškinis žavėjosi savo kaimu, buvo tarsi kokia jo
enciklopedija. Jaunystėje jis nepailsdamas
pasakodavo apie Juknėnus studijų draugams,
kolegoms. J. Aistis prisimena: "Jis man paaiškino,
kur yra jo gimtinė, ir, aišku, pasigyrė, kad jo
kraštas labai gražus esąs, kad dabar ten žmonės
laukuose būreliais bulves kasą, deginą bulvienojus
ir dainuoją dainuoją, net ežerai skambą". Visi jo
straipsnių ar kalbų teiginiai buvo paremti
valstiečio supratimu ir pasaulėjauta.
Beletristikos apie
gimtąjį kaimą A.Miškinis ėmėsi dar prieškario
laiku. Jau tiek daug buvo išpasakojęs, beliko tik
surašyti. Dar 1939 - 1940 metais paveiktas Pulgio
Andriušio eseistikos apie gimtąjį Gaidžių kaimą
(tik per ežerą nuo Juknėnų), A. Miškinis pradėjo
spausdinti vaizdelius - savo vaikystės įspūdžius
iš ganymo laikų - apie kerdžių Sabesčių (šie
vaizdeliai vėliau ir įėjo į "Žaliaduonių gegužę"),
iš naujo tos istorijos atgimė lageriuose - kaip
malda gimtinei. Prisiminimuose vėrėsi šviesūs ir
gražūs žmonių paveikslai, keliai ir takeliai,
versmelės, saulėlydžiai - taip aiškiai, tarsi
vaikščiotum tais keliais, semtum rieškučiomis
vandenį, girdėtum siūbuojant rugius ir lekiant
gerves viršum ežerų: "Apie gimtinę pagalvojęs, vos
tik užmerkiu akis, ir tarytum iš karto ten
atsiduriu, daug ką aiškiai matau. Svyruoja beržų
viršūnės, sninga rudenį kaip žvaigždėmis geltonais
bei rausvais klevų lapais, žydi ievos ir
vyšnios... Girdžiu, regis, pumpsi krinta žemėn
obuoliai... traška ežerai, kai pavasario vėjas
plėšo ledą, gurgia upeliai, graudžiai kranksi
aukštai praskrendančius gervės ir daug žemiau -
laukinės žąsys". Lagerio metais gimtojo krašto,
ypač savojo kaimo meilė neleido pulti į
egzistencijos beprasmybę. Ji buvo tas šventai
saugomas dvasios kampelis, į kurį pažvelgti
prižiūrėtojams galios neduota. A. Miškinio
prisiminimai apie gimtąjį kaimą, sustiprinti
ilgesio, liejosi į nesibaigiančias istorijas. Jie
buvo kaip išsigelbėjimas ne tik jam pačiam, bet ir
tremties draugams - palaikė šviesų žvilgsnį į
žmogų ir... priminė tėvynę. A. Dambrauskas
prisimena beveik visą "Žaliaduonių gegužę"
girdėjęs iš A. Miškinio lūpų lageriuose:
"Prisimindavo visokių gyvenimiškų smulkmenų,
pasakojimu ir sakydavo: "Na, žinai, čia vis dar
kažin kas slepiasi, paslėpto aukso dar vis yra", -
ir kišdavo ranką po vatiniu prie širdies". Tokių
prisiminimų galėjo būti gerokai daugiau, bet
poetas sunkiai prisivertė rašyti. Jis gi
pasakorius! Jam maloniau kalbėti, cituoti frazes,
pašmaikštavimus, prisiminimą taikyti konkrečiai
situacijai. "Žaliaduonių gegužė" - tik dalis to
aukso, kurį saugojo širdyje ir didžiavosi. Ir
rašyti neskubėjo.
Pasakojimą apie savo
kaimą A. Miškinis pradeda dokumentine įžanga:
cituoja ištraukas iš archyvo apie kaimo
susiformavimą, mena jo pavadinimo kilmę, domisi
valstiečių pavardėmis, migracija, gyvenimo būdu.
Jau konkrečiuose apsakymuose prabėgomis
žvilgtelima į aplinkinių kaimų istoriją.
Prisimenami kalnelio, pievos, raisto, trako,
upelių vardai: Budeliškė, Rudakapčiai, Viležemė,
Avilėliai <...>, Dubikelė, Pagrundelė... Bandoma
juos sieti su sėlių kalba.
Inteligentiškas,
"mokytas" santykis su gimtine, sakytume. Bet yra
ir kita pusė - jausminis įspūdis. Įsigyvenimas į
savo kraštą. Banguotas Aukštaitijos reljefas,
platūs horizontai leidžia nusikelti į dideles
tolumas, akimis aprėpti plačias erdves. Vienokie
vaizdai atsiveria nuo akmens ("...į rytus ir
pietryčius atsivėrę šviesūs akiračiai. Matosi
padūmavę tolumos, o už jų melsva miškų juosta", p.
182) ar vieškelio, kitokie - gale kaimo:
Dar ganydami nuo kalno giedrią vasaros dieną, kai
apšviesdavo pavakario saulė, matydavome baltą
Jūžintų bažnyčios bokštą (sako, ant kalno
stovinti, tame miestely niekad nesu buvęs). Nuo
Kažemėkalnio matydavome melsvą dūmų juostelę, kai
iš Ignalinos stoties išeidavo traukinys. Tai jau
visai kitoje pusėje <...>. Salako bažnyčios bokštą
matydavome iš bet kurios pakilesnės vietos (p.
249).
Tos kalvos, tie
"užrūkavę pakraštėliai", tie pavasariais ūžiantys
ežerai ir šniokščiantys upeliai po liūčių, tie
raistai ir pievos yra pati artimiausia aplinka,
visam laikui įsirėžusi į atmintį, kelianti
sentimentus. Istorija, geografija, žmonių likimai,
išgyventas laikas susipina į vaizdinių ir patyrimų
vienovę - individualų gimtinės pojūtį: "Žinai, kad
ši žemė yra dar senolių basomis ir naginėtomis
kojomis išpėduota, dar medinėmis žagrėmis,
pjautuvais ir dalgiais išmatuota" (p. 249). Tai
savas pasaulis, aprėptas akimis, suprastas ir
pažintas. Toks yra klasikinis žvilgsnis į pasaulį,
anot filosofo A. Šliogerio. Filosofas teigia, jog
"klasikinės situacijos žmogui tėvynė nėra nei
sąvoka, nei abstrakcija. Tėvynė - tai nuoroda į
jusliškai akivaizdžią, akimis apžvelgiamą vietovę.
Tėvynę galima aprėpti vienu žvilgsniu, pasilypėjus
kur nors į aukštesnę vietą: įsikorus į medį arba
sėdint ant klojimo stogo. Tėvynė regima ne tik
sielos, bet ir kūno akimis, ji ne tik mąstoma, bet
ir matoma <...>. Tėvynės daiktai ir žmonės yra
pažįstami daiktai ir pažįstami žmonės <...>, turį
vardus". Iš tiesų tokioje situacijoje žmogus yra
laisvas ir ramus, nes jaučiasi esąs pažinto
pasaulio dalis, yra įspėjęs jo dėsnius. Šis
uždaros erdvės pasaulis yra ir moralus: ribota
erdvė moko pažinti jos gelmę ir esmę, nuolat
sugrįžti prie tų pačių daiktų ir juos išgyventi.
Emocinis santykis su
gamta, įsijautimas į savo krašto istoriją,
geografiją ir tolimų kraštų ilgesys brėžia
romantinės pasaulėjautos parametrus.
"Ir vaikystėje, ir
vėliau tie pamėlę horizontai šviesiomis vasaros
dienomis sukeldavo man savotišką ilgesį.
Norėdavosi eiti, keliauti, kažkur išsiveržti. Man
tada rodydavosi, kad gyvensiu ilgai ilgai -
amžinai" (p. 249). Toks romantinės pasaulėjautos
proveržis gal iš tiesų galimas tik jaunystėj,
svaigioj gyvenimo ir tolių traukoj. Taip šaukia
nepažintas pasaulis, žadėdamas amžinybę. (Panašų
šauksmą girdi ir V. Mykolaičio-Putino ankstyvosios
lyrikos subjektas: "Jei kartą išeisi / Pažvelgti,
kaip leidžiasi saulė už kalno,/ Jau tu nebegrįši
namo, - / Jau tu niekad namo nebegrįši...") A.
Miškinio prisiminimuose skleidžiasi poetinė
įsijautimo galia. Laisvai klaidžiojamą vaizduotės
ir atminties takais: "Užsigalvojęs apie gimtąsias
vietas, tarytum matau ir žmones, kurių seniai
nebėra. Kai ten nebūnu, man dingojas, kad šie
žmonės yra, kad jie dar gyvi" (p. 248). Įspūdis -
knygos leitmotyvas ir pagrindas. Jis palaiko
memuarų gyvybę. Kuo daugiau įspūdžio, nuostabos,
tuo nekasdieniškesni atsiminimai apie gimtojo
kaimo kasdienybę.
Kaimo vaizdas
kuriamas pasiremiant vaiko įspūdžiais: "kai būdavo
tame lauke parugė, man rodydavosi, kad
banguojantys nuo vėjo rugiai šuoliais bėga" (p.28).
Atmintyje iškyla vežimais vežamų vyšnių, pulkais
varomų žąsų Ignalinos stotin vaizdai ar rugpjūčio
pabaigos sekmadienio rytas, nustebinęs savo
tyla...
Atrodo, jog
pasakojimo vidinės jungtys paremiamos pasakotojo
dvasios branda. Knygos struktūra rodytų tokią
logiką: nuo vaiko įspūdžių, ganymo, nuo sakmių
einama į vis gilesnį ir sunkiai formuluojamą
žmogaus pažinimą.
Jausminį įspūdį
memuaruose visada paremia konkreti detalė.
Pasakotojui "Žaliaduonių gegužėje" svarbu viskas:
kur nubėga kelias, kaip išsidėsčiusios sodybos, už
kokio kalnelio leidžiasi saulė, iš kurios pusės
atjoja kareiviai. Rodos, matai, kaip juokiasi
Lucius, kaip stovi įsisprendęs Sabesčius, kaip per
atlaidus aplink bažnyčią eina Povilas, kaip
rėkalodamas žengia į trobą žydas prekijas. Įvykių
centras - kryžkelė. Su ja susiję valstiečio likimo
posūkiai, brangūs prisiminimai (kelionė į Ameriką,
išėjimas į karą, vestuvės...). Visi keliai subėga
į šią vietą, parveda ir išveda iš kaimo sodiečius.
Nedidelis Rytų Aukštaitijos plotelis - Juknėnai,
Garniai, Gaidžiai, Kubiliai, Sirvydžiai, Antilgė,
Paberžė, Blūsiškė, Brinkliškės - atgyja su
sodybomis, kaimų ežiomis. Tai "kaimai kaimynai",
su Juknėnais susiję bendrais rūpesčiais, žmonių
likimais, nuskambėjusiomis istorijomis.
Artimiausieji kaimai
gyvena bendrą gyvenimą:
"Rudenį, kai
nukrinta lapai, kai pasirodo pirmosios šalnos, kai
sustingsta žemė nuo pirmojo gruodo, dar toliau
girdisi. Girdisi, kai kas toliau keliu ratais
važiuoja, girdisi, kaip kituose kaimuose šunys
loja" (p. 137) ar litaniją vyrai gieda. Šis
"bendras" gyvenimas yra tik viena pusė, kita -
skirtumų jutimas. Kaimiečiai labai gyvai jaučia
vieno kaimo skirtumą nuo kito, mėgdžioja vieni
antrų charakterį, kalbą. Užkliūva kitokia "salakonų"
(nuo Salako) ar blūsiškėnų kalbėsena: abliuiti,
pietuiti, pikliuiti (p. 254), pajuokiamas
kubiliškių lėtas mąstymas ("
kol kitą žodį
pasakys, reikia palaukti, bet jau ką sako, tai
pasako", p.141).
Atsiminimų knygoje
ryškinamas papročių, charakterių skirtumas.
Kubiliškiai - smarkūs, mušeikos, blūsiškėnai po
pirmojo arimo laistosi ne tik vandeniu, o ir
pienu, išrūgomis, viskuo, kas pakliūva po ranka.
Nebe puodeliu pila, o kibirais... (p. 250).
Etnografijos savitumas - tik prabėgomis
brūkštelėtas - iškyla vaizdus ir konkretus.
A. Miškinio atida
detalei, kalbai, eisenai leido parašyti itin
autentišką, dokumentišką knygą. Kaimo žmonės
tikino, jog knygoje nieko nėra išgalvota.
Autentiški vietovardžiai, veikėjai, įvykiai. Dėl
šių savybių knygą labai prieštaringai priėmė
tėviškėnai: kai kurie piktinosi, kad A. Miškinis
nusižengęs tradicinei moralei, aprašęs
vyresniosios - tėvų ir senelių - kartos
charakterius, nuotykius, kivirčus.
Kita vertus
"atsiminimas yra sykiu ir metamorfozė", - sako W.
Dilthey. Iš tiesų, faktas "Žaliaduonių gegužėje" -
ne tiek konkretus įvykis (o kad ir jis...), kiek
bendroji sodžiaus kultūra. Gal dėl to senieji
Juknėnų gyventojai knygą saugoja kaip didžiausią
relikviją. Nes joje - ne tik šeimų istorijos, o ir
aukštaičių krašto alsavimas. V. Meidutė -
Juozickienė pasakoja, jog knygą Utenoje greitai
išpirko. Salake ją kažkas pardavinėjo spekuliacine
kaina. Šitaip ir ji nusipirkusi. Pirkdama sakius:
"Nemokėč dviejų rublių, jei nebūtume kartu šokį".
Liaudiškąją kultūrą
A. Miškinio yra užsimota rekonstruoti sąmoningai,
bet be jokių išankstinių programų - natūraliai ir
laisvai besireiškiančią. Kaimas knygoje ne tiek
teisėjas (kaip A. Vienuolio memuaruose), o daugiau
komentuotojas. Žmonės svarsto įvykius,
politikuoja, nugaili, geraširdiškai pasišaipo,
priima sugrįžtančius prie žemės ir išlydi
išvažiuojančius į Ameriką.
"Žaliaduonių
gegužėje" etnografija nėra tokia teatrališka,
stilizuota, kaip V. Krėvės "Šiaudinėje pastogėje".
Juknėnų kaimas įsukamas į XX a. pradžios Europos
ir Azijos įvykių verpetą (bėgama į Ameriką,
dalyvaujama rusų-japonų kare). Matom kareivių
rekrūtų kasdienybę, Prūsijos ūkininkų tvarką,
kitatikių (vokiečių, turkų, žydų) papročius.
Epizoduose jaučiame stiprų laiko tvinksnį - kaimas
nebe patriarchališkas. Dauguma jo veikėjų ne
artojai, o keistuoliai, nusigyvenę bajorai, svieto
perėjūnai, caro kareiviai, skerdžiai, japonų karo
dalyviai, vagišiai, staliai, teisėjai "iš
pašaukimo", darbštūs nagingi meistrai, žydai
prekeiviai ar amatininkai.
Aukštaičiai -
nepasėdos, keliauninkai. Jie matę kareiviško,
miestiško, užsienietiško gyvenimo. Tačiau jie ne
klajokliai, o tie patys sėslūs kaimo žemdirbiai,
besikeičiančio gyvenimo stumiami į naujas
situacijas. Veikėjams toli iki gamtos kūdikių, jie
civilizuoti, mokyti kaimiečiai. Peržengti
bendruomenės nustatytas ribas jau nėra sunku
(pvz., Povilas). Šalia jos atsiranda nauji traukos
laukai - svetimos šalys, armija, miestai - ir
nauja moralė. Grįžę į gimtąjį kaimą tie nepasėdos
savaip prisiderina prie jo kasdienybės. M.
Martinaitis sako, jog A. Miškinis aprašė įdomų
laikotarpį - kaimo supasaulėjimą. Jis matė, kaip
agrarinėje sanklodoje vienu metu gyvavo raizgi
užsiėmimų, gyvenimo būdų, likimų pynė. Ir
savotiškai paneigė agrarinės kultūros vienaprasmį
pobūdį. Liaudiškoji kultūra nėra "gryna". Ji -
daugiasluoksnė, daugialypė, įvairi, nuolat
kintanti, judanti. Tą kultūrų kitėjimą yra nusakę
ir patys sodiečiai: "Atsimeni, Kazimier, kaip jo
tėvas amžiną atilsį Benediktas Mašnys gražiai
gyveno? Ir žemę žiūrėjo kaip savo akį, ir žuvų
pagaudavo daugiau už kitus. Išmanė žmogus -
būdavo, išeina pakluone, pasižiūri į ežerą ir sako
- šiandien bus gera valkšnė, traukit, vyrai,
bradinius <...>. Žinojo žmogus pagal ežero vilnis,
pagal vėją <...>. O Peliksas, matai, ne į tėvą
nusidavė - tir tir tir išbirbė Amerikon, viską
palikęs. Ką jis ten ras, mes nežinom, o ką prarado
- žinom" (p. 241).
"Žaliaduonių
gegužėje" matome ir ypatingą toleranciją kitoms
kultūroms, tikyboms. Katalikai laikosi vienokių
tradicijų, žydai - kitokių, rusai sentikiai - dar
kitokių. Dėl to vieni kitų neužgaulioja, supranta
kiekvieno kultūros savitumą ir reikalingumą. Štai
nakvoja linų pirkliai pasakotojo tėvų namuose
- svetimi
žmonės, kitokie kvapai iš puodų, vakaras kitoks" (p.
97). Rytą motina, vaikus nusivedusi užpečkin,
pagąsdina: "Kad man jokio triukšmo, jokio juoko,
kol svečiai meldžiasi". Vaikai mato "pro mūro
viršų, kaip nakvotojai, apsisupę melsvomis
skraistėmis pečius, o rankas iki alkūnių ir
aukščiau, pasiraitoję rankoves, apvynioja juodais
šikšniniais diržais. (p. 97).
Iš tiesų sodžiaus
gyvenimą "Žaliaduonių gegužėje" galėtume gretinti
su klasikinio skaidrumo kūriniais - V. Krėvės, A.
Vienuolio apsakymais apie Dzūkijos ir Aukštaitijos
kaimus. Skerdžiai, žydai primena V. Krėvės
apsakymų koloritą. O arkliavagių gaudynės,
naktigonės tradicijos, prasti žemdirbiai
keistuoliai - A. Vienuolio prozą. Literatūrinė
medžiaga jaučiama kaip fonas, kai kur - kaip
dialogas. Kita vertus, tai ta pati XX a. pradžios
Lietuvos kaimo realybė. "Žaliaduonių gegužės" esmė
- laisvas ir autentiškas šios realybės paveikslas.
Žmogus ir žmonės
Į ankstesnę
kaimiškąją prozą A. Miškinis atsiremia pačiomis
bendriausiomis nuostatomis (J. Biliūnas, A.
Vienuolis, V. Krėvė). Su V. Krėvės proza jį sieja
"romantinis susižavėjimas liaudies žmogumi, jo
dvasine kultūra, gyvybingumu, sielos poetiškumu".
A. Miškinis gilinasi ne į "neoromantiškus
primityvus", o į paprastus sodiečius - "juk jie
taip pat įdomūs, originalūs - vertos dėmesio
asmenybės" (p. 5).
Savo šviesiu
žvilgsniu į žmogaus sielą J. Biliūnas A. Miškiniui
buvo beletristo pavyzdys: "Ar ne dyvinas
sutapimas? Simanas pamatė dienos metu žvaigždę.
Urėdas ją įžiūrėjo tik per vamzdelį. Biliūnui
tokią pat žvaigždę įžiūrėti žmogaus širdyje
vamzdelio nereikėjo..." Panašiai ir A. Miškiniui.
Poetas mokėjo nujausti ne tik buities rūpesčius,
bet ir ypač subtiliai - kaimiečio dvasią,
nuotaikas, tyliai saugojamas vertybes: kokią širdį
slepia ruda sermėga, koks sielvartas išsakomas
graudžia daina, kiek išminties posakiuose ar
nutylėjimuose. Kaimo žmonės, nors ir nuvarginti,
nualinti darbų, A. Miškiniui yra šviesūs savo
dvasios proveržiais. Prisiminimo distancija
leidžia neskubant įsižiūrėti į veikėjus, apmąstyti
žmogaus prigimties gelmę - trapumą ar stiprumą,
laisvai besireiškiantį charakterį ar užspaustą ir
tramdomą individualybę. Tokių "neaiškių" veikėjų
pilna "Žaliaduonių gegužė".
Novelėje "Povilas"
atkuriamas įvairiaspalvis portretas. Jau, atrodo,
susiformuoja vienoks Povilo paveikslas: vagis,
lošėjas, valkata, o staiga pasakotojas prisimena
ir kitokį Povilą - humoristą, šėlstančios dvasios,
neįprastų poelgių: eina per sieną, išeina
vengrais. (XIX a. po Lietuvą klajojo vengrai,
gydydami gyvulius ir žmones. - R.T.)
Povilas galynėjasi ir pats su savimi, ir su
gyvenimo mįslėmis. Nerimastinga siela maištauja
prieš įprastą kaimiečio buitį, moralę.
Povilas vagia, nes jam įdomu; lošia, nes įdomu.
Įdomu išbandyti save: būti ponu, vagimi, gydytoju,
bastūnu, nuolankiu krikščioniu. Sunku įvertinti,
apibrėžti tokį charakterį. Gal labiausiai tinka
juokais pasakyti kunigo žodžiai: "Tai žmogus tas
jūsų Povilas - maldingas, delikatus ir
supratingas, pirmas žmogus parapijoj, jei nebūtų
sukčius" (p. 57). Povilui būdingas karštligiškas
išeities ieškojimas, noras išsiveržti iš agrarinės
kultūros, "nugalėti" ją. Netekęs moralinių
pagrindų ir tėviškės, Povilas žūva. Stiprus ir
keistas charakteris palieka gyvą prisiminimą
sodžiuje. Kaimynai Juknėnuose net supyko išėjus
knygai - nejaugi toks blogas Povilas buvo? O juk
matom ne kokį tamsuolį - tiesiog nerealizuotų
galimybių žmogų. Povilas šiek tiek primena Krėvės
Mėrūną, apie kurį kritika taip sako: "Į Mėrūną
galim žiūrėti kaip į smulkų žmogelį, lengvapėdį
švaistūną, bet galime čia pamatyti ir kažką
daugiau <...>. Gal šis blaškymasis ir bėgimas yra
ne kas kita, kaip spontaniškas veržimasis iš
smulkios kasdienybės".
Beveik visuose "Žaliaduonių
gegužės" personažuose slypi ne viena saviraiškos
galimybė. Povilas - vagis ar delikatus ponaitis,
Kunčius - daktaras ar šundaktaris, Kazlauckas -
advokatas ar šunadvokatis?
Neišardydamas
prisiminimų nuotolio, A. Miškinis atveria
spalvingas asmenybes.
Neieško tamsių ar
komplikuotų charakterio pusių, į jas nesigilina.
Prieštaringas charakteris, jautrios prigimties ir
žiaurios realybės santykiai netampa analizės
objektu. Jam rūpi asmenybės visuma ar koks vienas
jos bruožas - tiesiog gražiai besireiškianti
žmogaus dvasia. Ji - gyva, judri, nuolat atgyjanti
ar nunykstanti, kitų kartais bet nepamatyta ir
nesuprasta. Liūdnosios Luciaus giesmės, Akopinio
giedojimas, netikėtai skaudūs Pili-grapo
prisipažinimai - tai tik atodūsiai, netyčia
prasiveržę atvirumo ar vienatvės akimirką. O šiaip
asmeninis gyvenimas yra slepiamas po bendru kaimo
gyvenimo ritmu, yra vos įžvelgiamas ir retai
įspėjamas. Ypatingesnius įvykius rami valstiečio
pasaulėjauta gramzdina į laiko tėkmę. Sodietis
pasitiki natūralia gyvenimo tėkme, moka tvardyti
emocijas. Įvykis ilgam nesukrečia kaimo. Miršta
kas, išprotėja, veda ne to tikėjimo mylimąją,
išeina į karą - sušurmuliuoja bendruomenė ir vėl
aprimsta. Apie šią ramybę niekur neužsimenama, bet
ji jaučiama kaip valstietiškos būties pagrindas.
Kaimo žmogaus pasaulėjauta specialiai
neanalizuojama - ji prasišviečia pro buitį.
Pasakojama, pavyzdžiui, apie brolių konfliktą dėl
gegužės, o potekstėje teka mintis apie brolių
meilę, prisirišimą prie tėviškės. Žmogus pasirodo
platesnis ir gilesnis nei pati papasakota
istorija. Kiekvienam psichikos krustelėjimui šiame
apsakyme akompanuoja artimųjų bei kaimo reakcija
ir gamtos kaita. Brolius, Velykų rytą išėjusius j
tėviškės laukus, aplanko dvasios giedra... Naktį
prieš kelionę į teismą vienas brolis sapnuoja
slogų sapną, o už lango griaudžia perkūnija ir
lyja lietus. Gamta tarsi iš anksto iškrauna
susitvenkusią įtampą. Laimingai pasibaigus bylai
ir nuslinkus nuo širdies negerumams, abu broliai
sėda j vieną vežimą ir keliauja namo.
Nuskaidrėjusiai sielai atitaria ir pati gamta:
"Tokia ramybė, kad, regis, važiuotum ir važiuotum,
be galo, be krašto" (p. 200).
A. Miškinis atranda
taškus, iš kur geriausiai matyti ir sodietiškos
kultūros, ir paties žmogaus gelmė. Kasdienė
buitis, žemės darbas, šventės sudaro vieningą
kaimiečio pasaulį. Šanauckai, atrodo, dirba
šviesios dienos nematydami, o žiūrėk, šventadienį
skrenda žirgais į bažnyčią pakilia dvasia kaip K.
Borutos Baltaragis obuolmušiais pas mylimąją.
Lėkimas žirgais yra lyg koks kasdienybės
nugalėjimas, svajonės vijimasis. Ta svajonė
knygoje yra graži: įsiterpusi į kasdieninių darbų
ciklą, ruošą, nesuromantinta, nestilizuota.
Nugriuvęs tvarte pas karves Justinas sapnuoja, kad
"juodas kumelys neša <...> kaip švidras nebūtais
nematytais keliais..." (p. 92). Sunki buitis
paverčiama meile ir romantika! Su šiltu jaukiu
šypsniu A. Miškinio pažvelgta ir į kieto,
disciplinuoto kaimiečio jausmus.
A. Miškinio kuriamas
kaimo žmogus neretušuojamas, jis nesaistomas jokių
išankstinių idėjų. Autorius nieko nuo savęs
neprideda, neaiškina. Žmogaus paveikslas kuriamas
iš nuotrupų, kaip mozaika. Sodiečiai iškyla tokie,
kokie susiformavo natūralioje dienų tėkmėje - be
literatūrinių, inteligentiškų interpretacijų.
Prasmė iškyla iš konkretybės. Toks punktyriškas
vaizdavimas atitinka natūralius "punktyriškus"
santykius tarp žmonių. A. Miškinis taip ir
neatsako, koks pagaliau buvo Povilas, Velykiokas,
Blūsiškės Antanas, Kunčius ir Kazlauckas. Visoks.
Neįspėjamas. Tepalikęs savo keistąsias istorijas
ir nuėjęs nežinion. Knygoje portretas atsiranda iš
nuostabos - kokia neišmatuojama žmogaus gelmė! Iš
pasakojimo ryškėja ir estetinė nuostata - kas kada
įspės šalia esančio ar jau gyvenimą nugyvenusio
kaimyno, artimo mįslę? Patys kaimynai niekada
nesužinos, kas jie buvo pasakotojui, ką davė kito
žmogaus dvasiai. "Net keista būtų jiems patiems,
jeigu dabar, tarkime, galėtų patirti, kokios
šviesos yra pažėrę į poeto širdį!" - recenzijoje
apie šią knygą spėlioja poetas S. Geda.
Atsargiai atveriama
paprasto valstiečio buvimo prasmė, nejučia
suformuluojama žmogaus vertingumo idėja. Ar
kitaip: kaip reikėjo mylėti savo kaimo žmones,
kaip juos pažinti, kad jų gyvenimas šviestų kaip
dvasios atrama!
Vienas svarbiausių "Žaliaduonių
gegužės" meninio pasaulio dėmenų - bendravimo
grožis. Įprastiniuose įvykiuose, poelgiuose
pasakotojas mato daug netikėtų naujų dalykų. Tokie
yra ir visi kiti knygos personažai - tolerantiški,
atlaidūs, turintys humoro jausmą. Kaimo žmogus,
nugyvenęs čia visą gyvenimą ar tik trumpam
priklydęs, prisimenamas juokaujant ar su atodūsiu.
Visa, kas buvo sunku, negera, negražu, tarsi
pamirštama, o atmintyje lieka sutarimo scenos.
Kaimyniavimasis, nuoširdi pagalba suprantama kaip
privalomas bendruomenei dalykas. Atklydusiam iš
kito kaimo Luciui Maniušio Pranciškaus tėvas
užleidžia sklypelį žemės trobelei pasistatyti,
kaimynai suneša kas ką turi. "Jei ką skerdė, tai
skerstuvių, jei šviežio pieno - pieno puodynę.
Ragaišį kepė - tai ragaišio. O prieš didžiąsias
šventes dažna šeimininkė stengėsi ką nors
ištaisyti ir Luciui. Stovi, būdavo, Lucius
pirkelės duryse ir stebisi juokaudamas:
- O cho, cho,
cho! Kam jūs tiek nešat, žmonės plaukuoti? Kur aš
dabar viską ir padėsiu? (p. 49.)
Laikydamiesi
tradicijų sodiečiai tarsi žaisdami kuria
sugyvenimo harmoniją, ramiai ir be išdidumo padeda
nelaimėje. Pasakotojo motina kartu su Povilu
krikštija Luciaus dukters vaikelį; tėvas po kiek
laiko padeda jį palaidoti. Vėliau pasakotojo tėvai
priglaudžia seklyčioje kitą Luciaus dukterį -
Ulijoną. Pamišusiam Velykiokui kaimynė neša
dubenėlį šaltienos. Parapijos klebonas moko ne tik
poterių, bet ir ūkininkauti ("Neduok dieve, jei
kuri moteris tankiai susodindavo. Sustodavo
važiuodamas pro šalį ir pats imdavo rauti,
retinti. Paskui pats juokdamasis pasakodavo:
- Retinu kopūstus
ir pamačiau - atbėga moteriškė su šakėmis - bron
bože, maniau, kad užmuš boba...", p. 56).
Kaimas - tvirta
bendruomenė. Pirmasis pasaulinio karo metu
Sabesčius, neiškentęs kareivių plėšikavimo,
pašaudė į gurguolininkus iš medžioklinio šautuvo.
Dėl to žandarai gaudė ir mušė Paberžės vyrus. Daug
vyrų slapstėsi, bet Sabesčiaus niekas neišdavė.
Panašiai juknėniškiai neišdavė ir žydo Liudviko
Kavolio Antrojo pasaulinio karo metu, ramino
perkrikštą, siūlėsi paslėpti.
Arba istorija su
šienu. Kaimynas iš kaimyno vagia šieną... Ne
pyktis šios istorijos pasakotoją vedžioja
atsiminimų takais, ne dėl turto, ne dėl šieno
baiminamasi - dėl žmogaus ("Nusigandau... gero
kaimyno netekau", p. 151). Vagystė tampa tik tų
dviejų kaimynų paslaptimi, savotišku susitarimu.
Išpažinta nuodėmė palengvina kaltės naštą, lygiai
kaip ir sužinota paslaptis neleidžia jos platinti
("Prisipažino, žmogelis, kiek paėmė, kada ėmė. Tai
jau pasilaikyk, kaimyne, pasakiau, man, turbūt,
iki žolės šieno pakaks, o atiduosi vasarą. Užveši
čia pat į klojimą, iš akies paskaičiavęs, niekas
ir nesupras, dėl ko veži. Niekam nesakysiu. Va
dabar, kai kaimynas seniai po dievo sūdu,
papasakojau tamstai. Niekam iki šiol nebuvau
sakęs", p. 151). Išlaikomas duotas žodis (vienas
atveža šieną, kitas apie vagystę niekam
nepasakoja). Kaimynų tarpusavio santykiuose nėra
pykčio, greit užmirštamos nuoskaudos. Išeidami
ilgam ar visam laikui (karas, vestuvės, mirtis),
atsisveikindami sodiečiai linkę apmąstyti savo
elgesį, atsiprašyti, susitaikyti su kaimynais.
Šiltus santykius
sodiečiai išlaiko ir su praeitimi. Nelaisvėje
tarnavęs dėdė Rapolas geru žodžiu mini šeimininkus
vokiečius Štolcus. Dėdė Ignasius Kaušilas, daug
šviesių prisiminimų išsaugojęs apie studentą
Šaliapiną, sugrįžta iš Peterburgo ir laiko ties
pačia krikštasuole pakabintą šio jauno vyro
fotografiją, kaip brangų atminimą saugo jo
matematikos vadovėlius. Velykiokas Akopinis
dovanoja pasakotojui paties dirbtą stalelį
("Neškis, Untaniok, kvietką ant jo uždėsi", p.
218). Perduodami iš rankų į rankas daiktai
skleidžia šilumą, yra pagarbos ženklas, atminties
metafora. Tokia metafora pasakotojas baigia ir
istoriją apie Velykioką: "Pasakodamas apie šį
jaunystėje atkaklų savo laimės kalvį Juozapą,
susiieškojau ant užlų tą vienos kojos su trimis
pirštais stalelį, apšluosčiau dešimtmečių dulkes,
pasistačiau ir uždėjau kvietką" (p. 220).
Šviesus kaimyno
prisiminimas kuria vidinio pasaulio harmoniją. O
ir apskritai XX a. pradžios sodietis savo dvasioje
neturi suniokotų dykynių. Atvirkščiai, jis yra
gyvastingas ir kūrybingas. Iš tokio
harmonizuojančio santykio su aplinka ir kyla
šviesi pasaulėjauta.
Audringa dvasia
paprastai išsilieja džiaugsmu, daina,
pasigrožėjimu, smagiu kalambūru. Vos ne kiekvienas
sodietis apdovanotas humoro gyslele. A. Miškinis
pateikia įvairius to humoro atspalvius: kiek
kandesnį - Liudviko Kavolio, žaismingą - Kunčiaus
Pranciško. Juoko stichija atveria neužgaulų,
nepiktą aukštaičio būdą. Pasišaipoma ir iš savęs
paties. Dėdė Ignasius Kaušilas prisimena save
išgėrusį žmonai Uršulei giedantį "mizerikordiją"
... ir taip save smagiai įvertina: "Pasirodo, kai
išgėrusio, mano ir tevalogijoj išmanoma" (p. 223).
Juokas - bendravimo
būdas. Šurmulio, geros nuotaikos daug atsiranda
ten, kur susirenka būrelis sodiečių. Visada šalia
šmaikštuolių rasim ir tylenių, naivių... Štai eina
vyrai kasti apkasų, staiga Liudvikas Kavolis
užsipuola Ciprą Gaidelį, kad šis kaltas esąs...
Šiam suglumus, o vyrams kvatojantis, paaiškina:
blogai Cipra sumūrijęs Kauno tvirtovę - kaizerio
kareiviai net iki Juknėnų atjoję... Vyrus
linksmina ir Liudviko atviraširdiški
samprotavimai: "Rusas karalius tai prakiš, mano
vėžėtėlės nė 30 rublių nekaštavo, o bankas
užmokėjo 50" (p. 64). Sužavi visus ir toli po
kaimą nuskamba Povilioko naivumas teisme, kur jis
nuoširdžiai aiškina: "Ponas teisėjau, pats
supranti, mokytas gi žmogus esi, negi koks
durnius..." (p. 116). Kaimas greitai pasigauna ir
sąmojingą ar atsitiktinai išsprūdusi posakį, iš jo
sukuria trumpus epizodus.
"Žaliaduonių
gegužės" pasakojimuose tiek daug humoristinių
šeimos istorijų, kad norom nenorom ataskamba ir
Vaižganto "Rimų ir Nerimų" komedinis siužetas.
Linksmos istorijos, anekdotinės situacijos sklando
perpasakojamos iš vienos sodybos į kitą. Tokių
istorijų - užrašytų ir neužrašytų "Žaliaduonių
gegužėje" - perpasakojo Juknėnų kaimo žmonės ir
1986 metų ekspedicijoj.
Stilistiškai tie
pasakojimai labai artimi memuarų knygai: su
staigiais veiksmo posūkiais, detale, primenantys
stilingus anekdotus, verčiančius kvatoti iš
netikėtumo. "Žaliaduonių gegužėje" kai kurie tų
kūrinių yra parodijinio pobūdžio. Juose
prasiveržia juoko laisvė, leidžianti nekaltai
pasišaipyti iš oficialiosios kultūros ir
ideologijos. Apie tokias parodijas liaudies
kultūroje kalba M. Bachtinas. Jis pažymi, jog
viduramžiais kiekviena bažnytinė šventė turėjo ir
liaudiškąją aikščių juoko pusę. Juokas ir rimtumas
atveria du pasaulio suvokimo aspektus. Antai
Juknėnų valstietis išradingai mėgdžioja "salakonų"
kalbą: "Jie savaip vis, jie ir poterius kalba
savaip: mes sakom "kaip danguj, taip ir žemėje", o
jie - "kapt dangun, tėpt žemėn" (p. 126). Rimtybė
verčiama juoku. Panašiai turbūt bus suparodijuota
ir lyriškoji "Užrūkavusių pakraštėlių" daina,
kurios antrasis posmas jau nebe apie pakraštėlius,
o lyg kokia Biblijos parodija: "Kad būt Dievas
nesutvėręs Adomo ir Ievos, / Būtų likę neganytos
visos rojaus pievos...".
Į juoką, linksmą
žvilgsnį, šmaikštų pabendravimą A. Miškinis žiūri
kaip į svarbią liaudiškosios kultūros dalį. Šiuose
humoro žybsniuose jis įžvelgė kūrybinį pradą, imlų
protą, dvasios laisvę.
A. Miškinis
pasakorius laiko ypatingais talentais. Anot jo,
"nuoga fabula mažai ką reiškia - nemokėsi
pasakoti, ir nieko neliks". Ir prideda: "Mano
tėviškės tarmėje tebėra dar gyvas žodis gabiam
pasakotojui apibūdinti - nuosakus. "Tai nuosakus
žmogus buvo amžiną atilsį" (p. 152). Toks buvo
dėdė Rapolas, piršlys Gaidelis, Jonas Viščius,
Šanauckienė, Kazlauckas, Sabesčius, Lucius,
Apkelis. Būtent jų papasakotos istorijos ir sudaro
"Žaliaduonių gegužės" tekstą. Nuosakiuosius žmonės
paprastai mėgdavo, vertindavo ("Žmonės sakydavo -
ot, kad Rapolas būtų nelaisvėn pakliuvęs, tai
papasakotų", p. 134-135). Nuosakų pasakotoją
sodiečiai griežtai skiria nuo pasakotojo
"melagio", irgi pripažinto kūrėjo. Melagis turėjo
išimtinį statusą: visi žino, kad anas meluoja, o
vis tiek klauso. Melagystė - ir bendravimo būdas,
ir žanras. Melagiais laikyti Povilas, dėdė
Rapolas, Gaidelis, o labiausiai - Žeželis.
Stovi pavakariais
vyrų būrelis, o pro šalį greitai eina Žeželis.
Sustabdo jį vyrai:
Kur taip skubi,
geriau pameluok mums ką nors...
Broleliai,
pameluočiau, tik labai neturiu laiko, baigiu pirtį
iškūrenti, bėgu dar pažiūrėti, kad smalkių nebūtų
- ir pasuko pirties link.
Vyrai galvoja -
jei jau pirtis iškūrenta, gerai būtų išsiprausus
ir išsivanojus. Nueina su vantomis ir baltiniais,
o pirtis šalta... (p. 133).
Kūrybinga dvasia
sugalvoja ir pramogų - vaidinama, einama
persirengėliais, apsimetama ne tuo, kuo iš tiesų
esama. Kaimiečiai pasakoja apie tamsios rudens
nakties "gąsdinimus", kaip tariami plėšikai namus
užpuolė, o čia jau ir patys gąsdina Juozapą
Atkočių, pasivertę mirusio brolio dvasia. Jo vardu
ragina, kad Juozapas keltųsi į vienkiemį gyventi.
Povilas su bendrais eina dievais (persirengia
šventaisiais, gieda, vaidina Biblijos scenas),
apsimeta matininkais: "veda" geležinkelį, rimtai
derasi dėl sodybų, kluono... Tokie apsimetinėjimai
primena viduramžių karnavalų scenas, kuriose itin
ryškus hierarchinių santykių paneigimas. Karnavalo
stichijoj visi lygūs. Štai kaip Povilas į atlaidus
veža ubagą su karieta:
Ubagą pasodina lyg poną ant
užpakalinės sėdynės, tik neleidžia krepšių
nusikabinti, kad visi matytų, kas važiuoja. Pats
sėda j priešakj už furmoną, laiko vadeles, o
rankos žieduotos. Hep, hep, hep - priveža ubagą
risčia prie šventoriaus vartų, iššokęs nusilenkia,
padeda ubagui išlipti, krepšius patvarko ir
paleidžia i šventorių (p. 14).
Liegus veža lenkę
žmoną į savo "dvarą", o susirinkę "baudžiauninkai"
žemai jai lenkiasi. Povilas ir Juozapas Akopinis
apsimeta pirkliais, apžiūri dvaro ūkį, derasi.
"Pirklius" išlydi su pagarba, pavežėją iki kaimo.
"Paskui visa apylinkė juokėsi, kaip mužikų vaikai
atvažiavo ponų karieta" (p. 24).
Vaidinimų, eitynių
persirengėlių kultūra knygoje iškyla ne kaip
reglamentuota tradicija (pvz., žemaičių Užgavėnių
kaukės), o kaip visuotinė pasaulėjauta - kaip
šviesi dvasia, trokštanti vaidybos, imitacijų,
persikūnijimų. Persirenginėjimas, žaidimas yra
artimi teatrui: bet, anot M. Bachtino, "neįeina į
meno sritį, yra ties meno ir paties gyvenimo
riba. Tai - žaidybiškai apipavidalintas pats
gyvenimas". Karnavale nėra atlikėjų ir žiūrovų.
Karnavalas ne žiūrimas, jame gyvenama. Miškinis "Žaliaduonių
gegužėje" natūraliai atveria gyvenimo kūrybą -
neskaidomo, nesuvulgarinto gyvenimo tėkmę. Pati
sodiečio būtis yra toji kūryba, harmonizuojanti
ryšį su žmonėmis, su visu pasauliu. Tolerantiška
sodžiaus kultūra leidžia formuotis asmenybėms.
Kita vertus, būtent asmenybės ir kuria, palaiko
šios kultūros tęstinumą, dinamiką, netgi įtampą.
Nesuvaržyta, laisva ir džiugi siela kartais
apeina, laužo tradiciją, kartais palaiko,
įtvirtina. Punktyriškai brėžiama žaisminga
sodietiškos kultūros nekonfliktinė kaita bei
įvairovė. Miškinis bando užfiksuoti žanrų
atsiradimą, formavimąsi, prisiminti jų autorius.
Knygos puslapiuose rikiuojasi pažįstami Juknėnų
pasakoriai, "advokatai", pirkliai, muzikantai,
kalviai, skerdžiai, išminčiai. Juk tai tie patys "galvočėliai",
apdainuoti dainose, bevardžiai, o palikę didelius
kultūros turtus. Miškinis cituoja savo krašto
dainas, kalba patarlėmis, priežodžiais, tiksliai
rekonstruoja pokalbio intonacijas. Poeto knygoje
alsuoja kalbėjimo džiaugsmas. Ši džiaugsminga
gyvybė tarsi turi M. Mažvydo apeliaciją: "Imkit
mane ir skaitykit". Rašydamas apie gimtojo kaimo
gamtą, A. Miškinis įkvepia A. Baranausko "Anykščių
šilelio" dvasią ir žodį:
Kai kur tarp didesnių kemsuotų krūmų auga
varinčius, tokia labai žalia garbanota žolė,
vaistas nuo išgąsčio... Čia, žiūrėk, šaltekšnis
keža, o čia ant krūmo ėglius išsitiesęs ir
pasistiepęs. Ten beržas, ten kreiva pušelė, ten
palinkęs šermukšnis <...>. Eini, uostai ypatingus
raisto kvapus, nuo drėgmės, nuo žolių, ir išskiri
tik vingiorykščių malonų aromatą ir gailių -
svaiginantį... Frr... su triukšmu iš po kojų
išskrenda paukštis. Ir nebespėji pamatyti (p.
250).
A. Baranauską
primena medžiai, spalvos, garsai, kvapai; pati
išvardijimo logika (nuo formų, spalvų - iki kvapų
ir garsų!), sintaksinės figūros (čia
čia,
ten
ten). Su panašia atida į gimtinės gamtos
smulkmenas prisiminimų knygoje "Anoj pusėj ežero"
įsižiūri ir kitas aukštaitis - Pulgis Andriušis.
Taigi "Žaliaduonių gegužė" - aukštaitiška knyga ir
šiuo aspektu.
A. Miškinis knygoje
atkuria pačią šnekamosios kalbos stichiją - ir ši
kalbos stichija lemia žanrą. Knygos žanras yra
tarsi koks "šnekamasis". Iš tiesų A. Miškinio
knyga yra ne rašytiniai, o sakytiniai memuarai.
Priešokiais iš atminties išplėšiama tiksli
situacija; prisimenamas vienas kaimynas - ir tuoj
asociacija užkliūva už kito. Pokalbio ir
pasakojimo intonacija nuolat mainosi, šokčioja
gyvu pauzių, atsidusimų ritmu. Būtent tas memuarų
neliteratūriškumas ir buvo netikėtas aštuntojo
dešimtmečio prozos fone.
A. Miškinio kūrybos
kelio povandeninė srovė - laisvės estetika. Ji
atsiveria visais aspektais - žanru, vaizdavimo
būdu, žmogaus vertinimu. Poetas kūrė vedamas ne
kanono, o nuojautos. Ir laimėjo. Juk iš tiesų,
anot S. Gedos, žemdirbių buitis, gyvas ir platus
savo tautos gyvenimo jausmas gali duoti daugiau
negu modernios filosofinės ir lingvistinės
kryptys".
Metai, 1995, nr.
2, p. 127-136. |
|