|
Kęstutis
Nastopka. Poezijos
atrama - gimtoji žemė
Antano Miškinio
gimimo 80-mečiui
A. Miškinis poetiniu
žodžiu nuolat ieškojo atsakymo į klausimą, kas
gyvenime ir kūryboje amžina, aktualu ir kas
laikina. "Pražydę
degame, / Sudegę liekame"
- eilėraštyje "Poetai"
jis apibūdino kūrėjo dalią. Jau pirmuosiuose poeto
rinkiniuose žodį vedžioja ne tik jaunatviška
energija, spontaniškas talentas, bet ir nuovoka,
kad "poetinė kalba yra
žmogaus sielos, vaizduotės, intuicijos reiškėją,
kartais siekianti toliau, negu išgali patyrimas."
A. Miškinis pagrįstai laikė save
"sintezės poetu",
itin vertino galimybę reikštis poezijoje trumpai
ir glaustai, naudojantis sukaupta žodyje poetine
pirmtakų patirtimi.
Poeto debiuto metais
jau buvo atlėgusi literatūrinių krypčių polemika,
pradėjo aiškėti įsimintinos jos pamokos.
Simbolistai, atsižadėję loginių ir emocinių
deklaracijų, orientavosi į prasmės gelmę, žodžio
sugestiją. Bet jaunesniajai kartai, nepriėmusiai
filosofinių simbolizmo pagrindų, jų poezija atrodė
pernelyg miglota. Atosvaros abstrakcijoms A.
Miškinis ieškojo pasakymo konkretume. Greta kitų
tautų poetų, atvėrusių poetines daiktiško žodžio
potencijas, neblėstančiu kūrybos orientyru jam
tapo "sakytinis ir
dainuotinis lietuviškas žodis",
tautosakos poetika. "Sielvartai,
žodžiais pavirtę, / Dainoj gi - daiktais
tikraisiais", - šitaip
vėliau poetas formulavo liaudies kūryboj pasiektą
jausmo - daikto - žodžio vienovę.
Prievardis
"dainingas"
yra tapęs A. Miškinį apibūdinančiu pastoviuoju
epitetu, "tautosakiškumas"
- esminiu jo kūrybos vertinimo kriterijum. A.
Miškinio, kaip ir S. Nėries, poezija žymi
principinį posūkį nuo liaudies kūrybos stilizavimo
į transformavimą, nuo tautosakos citavimo ir
imitavimo į intuityvų žodžio esmės spėjimą.
Tautosakos atgarsį
stebime įvairiose A. Miškinio eilėraščio pakopose.
Pagal dainingumo matą tvarkomas garsynas. Iš
subtiliai instrumentuotų mažybinių priesagų bei
kitų morfologinių lyčių pinamas grakštus muzikinis
ornamentas, pasikartojantys garsai suartina
skirtingų šaknų žodžius. Eilėraštis nuaidi kaip
vientisa melodija, neskaidomo į dalis gyvenimo
metafora. Pagal tautosakos tradiciją parenkami
svarbiausieji epitetai. Kaip ir liaudies kūryboje,
A. Miškinio eilėse stilistinis dainiškumo
atitikmuo - žalumas: "Pažaliuoti
žalio beržo stiliuj",
"Žaliojo ilgesio žodžiai",
"Mano sielos žalia
Lietuva".
Universalus A.
Miškinio poetinės kalbos principas - gamtinis
paralelizmas. Gamtos vaizdas čia - ne vien puošnus
emocijų komentaras, bet ir nepriklausanti nuo
žmogaus, galingesnė už jį realybė. Eilėraščio
lyrinis subjektas neretai tik klausosi, paliudija,
ką kalba pati gamta - "Improvizuoja
rugiai",
"Flirtuoja vasara",
"Nueik, kur beržo rankos
bąla. / Gražiau nei aš tau pakalbės".
Ne tik - kaip įprasta - gamtoje ieškoma atgarsio
žmogaus išgyvenimams, bet ir gamta gretinama su
sielos virpesiais: "Ir
žinau, kodėl pagelsta lapai, / Nes ir veidas
pamažu pagelsta...". Iš abipusių gamtinės ir
dvasinės realybės atspindžių yra gimę bene
gražiausi A. Miškinio lyrikos posmai:
Aš nemačiau,
kad taip
žydėtų,
Kad tiek žiedų
ant obelies.
Ateis naktis -
dangus
žvaigždėtas
Erdves kaip
mariomis užlies.
Aš nemačiau,
kad taip
svyruotų
Klevai du
saulės patvory.
Nebesugaudo
šaltas protas,
Kam tujen
ašaras beri.
------------------------------------
Pasakė ji, kad
tai nuo klevo,
Tai medžio
ašaros, ne jos. -
Per daug
šakelių sužaliavo
Jo metūgiuos
kaskart
naujuos.
Prasminga A.
Miškinio poezijoje gamtos pastovumo, cikliško
kartojimosi ir žmogaus gyvenimo kaitos, laiko
tėkmės priešprieša. Būdingas jai medžio orientyras
yra dažniausiai ne pusiausvyros, o permainų
ženklas. Tai - svyruojantis arba prikniubęs prie
kiečio uosis, svyranti klevo galva, palinkę saulėn
putinai, lūžtantis be vėjo beržas, užlaužtos
juodalksnių šakos. Su dramatiškomis nuotaikomis
grumiasi optimistinis ryžtas. Panašią prasmę turi
ir kitas nuolatinis gamtos motyvas -
išsiliejusios, tvinstančios, pylimus trupinančios
upės.
Meninėje A. Miškinio
eilėraščių erdvėje gamtos judrumą atliepia kelio
motyvas. Rinkinyje "Varnos
prie plento" (1935 m.),
paliudijusiame poetinę brandą, kelias
neatsitiktinai įvardytas antraštėje - kaip, beje,
ir paskutiniajame, LTSR valstybine premija
pažymėtame rinkinyje "Klevai
prie kelio" (1982 m.).
Atstumas, skiriantis šių dviejų pasakymų prasmę ir
garsinę išraišką, atitinka A. Miškinio lyrikos
raidos kryptį - nuo iššūkio į meditaciją, nuo
disonansų ekspresijos į santarvę, simetriją.
Ankstyvojoje poezijoje būdingi kelio variantai -
ardantys kaimo buities pastovumą civilizacijos
atributai: žviegiantis asfaltas, geležinės stotys,
traukiniai, limuzinai. Istorijos vizijoje Lietuva
šoka "suktinį prie
karčemos pakelėj".
Tarybinio laikotarpio rinkiniuose analogiški
civilizacijos ženklai nurodo neišvengiamas buities
permainas ("Greit baigs
dienas šis baltas vienkiemėlis - Į būrį prie
asfalto iškeliaus")
-
kaip ir žmogaus suplanuoti upeliai, pakeitę
neramiąsias upes.
Socialinė A.
Miškinio poezijos atrama - žemdirbio buitis ir
kultūra. Tiesa, jo eilėse nerasime tokios
kritiškos buržuazinio Lietuvos kaimo analizės,
kaip K. Borutos, K. Jakubėno, V. Montvilos
poezijoje. Lietuvio artojo būtis joje kiek
schematizuojama ir idealizuojama. Vis dėlto
poetiniam vaizdui ji duoda sodrių spalvų. Į
gaivališkąją gamtą įsiterpia žemdirbio aplinka -
šlamančios avižos, bėgantys šuoliais rugiai.
Mėlynas rugių žydėjimas yra ne tik grožio matas,
bet - kaip ir S. Nėries eilėraštyje
"Mano vaikelis" -
primena kasdienius pasaulio rūpesčius dėl duonos.
"Rugių"
motyvą lydi vargo, sielvarto paralelė:
"Pro tenai, kur ir aš
kaip rugiuos / Įbridau į vargus per giliai",
"Kaip tie rugiai
pakalnėj lankstos, / Ir - aiman - kaip tu
aimanuoji".
Gimtoji žemė,
tėviškė, tėvynė - pagrindinė A. Miškinio poezijos
tema. Tėvynė čia sutapatinama su mylimąja. Tarp A.
Miškinio individualiosios ir patriotinės lyrikos
nėra ribos. Asmeninis išgyvenimas pastiprinamas
objektyvybės vaizdais, tėvynę reprezentuoja
individualūs likimai.
Ankstyvosiose A.
Miškinio eilėse, greta Maironio numylėtos tėvynės",
atpažįstame ir socialinio kriticizmo tradiciją, K.
Borutos "Kryžių Lietuvos"
atšvaitus. Gamtos idilę drumsčia buities
disonansai: "Ir užmirški
savo seną močią, / Kuri lyjant basa bulves kasa",
"Byra motinai ašaros
graudžios, / Kai Brazilijoj žūna sūnus. / Tėvas
vekselin dūšią įrašo". Į
žaliosios, žydinčios Lietuvos portretą šaižiai
įsiterpia ironiškas rimas "pinigais"
- "ubagais".
Nuometuota žiloj praeity, himnuose apgiedota tauta
pasirodo apauta karklo vyžom, nualinta.
Ironiškas vaizdo
dvilypumas kertasi su dainiškąja nuostata. Ta pati
situacija vertinama iš kelių regėjimo taškų:
miestiečio ir kaimiečio, poeto ir kasdieniško
žmogaus. Tikrovės poetizavimas kreipia žodį į
liaudies dainos ar literatūrinio romanso
kontekstą. Stilizacijai priešinasi dalykiškas
pašnekesys. Su poetiškomis metaforomis polemizuoja
drastiškas prozaizmas, stačiokiška šneka.
Susiduria kaimo ir miesto realijos, gamta ir
civilizacija.
A. Miškinis savo
poezija gerokai išklibino romantinio,
reprezentuojančio vieną regėjimo tašką monologo
vienvaldystę. Įvairių požiūrių kaitaliojimas,
poetikos kodų supriešinimas - esminis jo
eilėraščių konstrukcijos ir suvokimo faktorius.
Literatūros kritikai
tarp A. Miškinio mokinių mini E. Mieželaitį, P.
Širvį, A. Maldonį, A. Baltakį. Vien toks vardų
sugretinimas rodo šios poetinės mokyklos impulsų
įvairumą. P. Širviui imponavo A. Miškinio
dainingumas, E. Mieželaičiui - lyrinio pasakojimo
poetika, A. Baltakiui - kampuotas, ironiškas
žodis, A. Maldoniui elegantiška frazė,
ekspresyvios metaforos. Dabartinei poezijai A.
Miškinis ne mažiau aktualus ir stilistine
polifonija, suponuojančia tikrovės
daugiareikšmiškumo sampratą.
Tiesa, 1985,
sausio 29. |
|