|
Sigitas Geda.
Juknėnų kaimo istorijos
Atsiminimų knygos
dabar ne naujiena. Mūsų literatūroje jos irgi
sudaro nemažą kūrybos procentą, ir vis dėlto - A.
Miškinio "Žaliaduonių gegužė" su keliais
pakartotiniais leidimais - neeilinė šio žanro
knyga.
Visų pirma verčia
susimąstyti pati jos parašymo priežastis. Niekas
juk negalėtų pasakyti, kad išseko poeto lyrikos
šaltinis. Jo jaunystės metų lyrika, gimusi tais
pačiais laikais kaip ir geriausi K. Binkio, S. Nėries,
B. Sruogos posmai, nūnai jau klasika, dariusi
poveikio kelioms vėlesnėms poetų kartoms. Metai iš
metų pasirodo nauji poeto kūrybos rinkiniai,
kritikos straipsniai, atsiminimai apie kūrybos
draugus.
"Žaliaduonių gegužė"
skirta gimtojo kaimo praeičiai, nuo vaikystės į
atmintį įsirėžusių žmonių paveikslams.
"...Berašant apie įžymius žmones ir kilo mintis -
o kodėl neparašius apie paprastus. Jie juk taip
pat įdomūs, originalūs - vertos dėmesio
asmenybės", - skaitome knygos įžangoje.
Kas gi tos
asmenybės? Tai Povilas Sabesčius ir Lucius,
Šanauckai, Apkelis ir Kunčius Pranciškas, dėdė
Ignasius Kaušilas, advokatas Kazimieras Kazlauckas,
- senieji Juknėnų kaimo gyventojai... Net keista
būtų jiems patiems, jeigu dabar, tarkime, galėtų
patirti, kokios šviesos yra pažėrę į poeto širdį!
Gyvenimas išties surizgęs nematomais siūlais, ir
kartais sunku pramatyti, kokios reikšmės ir vertės
turės kažin kam vaikystėje mūsų ištartas žodis.
Esama, matyt, ir dar
kelių priežasčių, dėl kurių vaikystės žmonės ir
įvykiai tokie brangūs ir neužmirštami.
"Turbūt visiems, ne
tik man, kad ir kur toli būtume nuo gimtinės,
visada ji šviesiai prisimenama. Man visų pirma tai
reiškiasi gamtos vaizdais, regėjimais. Apie
gimtinę pagalvojęs, vos tik užmerkiu akis, ir
tartum iš karto ten atsiduriu, daug ką aiškiai
matau. Svyruoja beržų viršūnės, sninga rudenį kaip
žvaigždėmis geltonais bei rausvais klevų lapais,
žydi ievos ir vyšnios... Girdžiu, regis, pumpsi
krinta žemėn obuoliai... traška ežerai, kai
pavasario vėjas plėšo ledą, gurgia upeliai,
graudžiai kranksi aukštai praskrendančios gervės
ir daug žemiau - laukinės žąsys. Vaizduojuos
žiemą, matau apšarmojusių medžių fejeriją..."
Ar neatpažįstame čia
tų pačių gamtos vaizdų ir spalvų mozaikos, kuri
blykčioja jaunystės ir brandos metų A.Miškinio
lyrikoje? Juknėnai, Aukštaitija - tai sykiu ir
poeto dvasios tėviškė, jo meilės ir ilgesio
šaltinis, begalinė nostalgijos erdvė. "Aš
nuskandinsiu lyrą Nemuno bangavime, / Nes negaliu
ramiai dainuot tėvynės vargo..." - kitados
sielojosi poetas, matydamas poezijos ir tikrovės
priešybę.
Tad "Žaliaduonių
gegužė" vertinga dar ir todėl, kad leidžia naujai
pažvelgti į ilgų metų poeto kūrybą. Suprantamesnės
jos ištakos, aiškesnis jos fonas, jos keliamos
idėjos, liaudiškumas ir demokratizmo ištakos.
Suprantamesnė,
artimesnė ir viena mūsų literatūros mokykla -
aukštaičių tradicija, skambanti ligi mūsų per
Strazdą, Baranauską, Vienažindį ir Vaižgantą, nors
knygoje tiesiogiai apie juos niekur ir nerašoma.
Poezijos eilutės čia netikėtai, natūraliai
įsiterpusios į buitį ir peizažą, panašiai kaip
tasai garsusis traktas, einąs nuo Utenos lig
Zarasų ir dar toliau. .. apie kurį Baranauskas
dainavo - "gniaužtas diližonais".
Vienas to
aukštaičiams būdingo optimizmo, šviesaus požiūrio
į pasaulį bruožų - savitas humoras. Štai
"advokatas" Kazlauckas kalbasi su savo žmona,
nuolat jam priekaištaujančia, kad nejuokintų
svieto.
"- Tu vis man -
žmonės, žmonės, ką žmonės pasakys. Aš tau dabar
pasakysiu, kas tie mūsų žmonės. Ogi kaip toj
pasakoj: viename kaime žmonės nebuvo matę ežio.
Viens žmogelis rado ežį už daržo ir parsinešė
namo. Suėjo kaimynai, susirinko visas kaimas
pasižiūrėti. Ir niekas nežinojo, kas čia per
galvijas būtų... Tik vienas atsirado labiau už
kitus buvaunas ir paaiškino: "Čia, - sako, - bus
greičiausiai arba jauniklės meškos, arba senės
bitės vaikas..." Štai tau ir žmonės".
Per ilgus
šimtmečius, kartų kartoms gimstant ir mirštant,
dirbant ir klaidžiojant po platųjį pasaulį
susiklostė tokia pasaulėjauta. Kur juknėniškių
nebūta, kokiuose karuose nekariauta. O ir per
pačius Juknėnus kokių tik bangų nesirista. Tai
toli gražu ne izoliuotas, o atviras visiems
pasaulio darbams ir rūpesčiams sodžius.
Vieni
koloritingiausių puslapių ir tie, kur aprašomi
etniniai praeities Lietuvos kaimo santykiai,
pavyzdžiui, vaikystės akimis nužiūrėta egzotiška
zarasiškių žydų, linų pirklių, nakvynė pas tėvus:
"Matome pro mūro
viršų, kaip nakvotojai, apsisupę melsvomis
skraistėmis pečius, o rankas, iki alkūnių ir
aukščiau pasiraitoję rankoves, apvynioja juodais
šikšniniais dirželiais. Ant kaktos prisiriša
dirželiu po juodą dėžutę, kiek didesnę kaip nuo
degtukų. Žmonės tas dėžutes vadino poterinėmis.
Ar aš tada galėjau
žinoti, kad tai dekalogas - dešimt įsakymų?"
A. Miškinio knyga
galėjo būti ir visai kitokia - poetinių
reminiscencijų, atsiminimų, subjektyvių išgyvenimų
ir patyrimų knyga. Autorius, atrodo, specialiai to
vengė, visur jis lieka objektyvus stebėtojas, visų
pirma besistengiantis įžvelgti gėrio ir grožio
kituose, o ne demonstruoti save.
Šia prasme "Žaliaduonių
gegužė" pratęsia M. Katkaus "Raštų", D. Glemžaitės
- Dūlaitienės "Kupiškėnų senovės" tradiciją.
Ir dar viena: ne
paslaptis, kad daugybė kaimų Lietuvoje jau yra
mirę arba gyvena paskutines dienas. Sielvartausime
ar džiaugsimės - niekas nuo to nepasikeis.
Gyvenimas teka savo vaga. Kaimo mirtis, kaip yra
pasakęs vienas lenkų poetas, - vienos
miniatiūrinės kultūros, civilizacijos, vienos
ekologinės sistemos mirtis, ir didžiausią vertę
turi jo palikimas - tai, kas sukaupta ne per vieną
šimtmetį - buitis, papročiai, istorija, etika...
Kitados M. Gorkis ragino parašyti visų Rusijos
fabrikų istoriją. Kodėl neparašius kaimų
istorijos? Tai, žinoma, fantazijos, bet A. Miškinio
triūsas - realus pavyzdys.
Lietuvos aidas,
2004, balandžio 26. |
|