|
Prieš
Antrąjį pasaulinį karą ir po jo Utenoje gaisrus gesindavo gaisrininkų
savanorių draugijos (GSD) bei komandos. Pirmoji GSD Utenoje buvo įkurta 1924
11 21, dabartinėje Maironio g. Gaisrininkai savo ginkluotėje turėjo rankinį
siurblį ir statinę su vandeniu ant ratų, kuriuos traukdavo arkliai.
Ugniagesius taip pat veždavo arkliai, prie kurių kamanų ir pavalkų būdavo
prikabinti skambalėliai ir barškučiai, kad, išgirdę jų skambesį, vežikai
ir praeiviai duotų kelią. Po Antrojo pasaulinio karo GSD buvo perorganizuota
į gaisrininkų komandą. 1947 m. J. Basanavičiaus g. Nr. 62, iš uteniškio
konfiskuotame nebaigtame statyti dviejų aukštų mūriniame gyvenamajame name,
rajono vykdomasis komitetas leido gaisrininkų komandai įsirengti naujas
patalpas. Gaisrininkai šias patalpas įrenginėjo patys, laisvu nuo darbo metu.
Tarp pirmojo ir antrojo aukštų buvo įrengtas medinis perdengimas, ištinkuotas
šlapiu tinku, antrajame aukšte įrengtos karkasinės pertvaros. Pirmame aukšte
buvo garažas dviem automobiliams laikyti, o antrame aukšte kabinetai, budėjimo
ir poilsio patalpos. Šildymui buvo pastatytos krosnys, kūrenamos malkomis.
1963 m. įrengta vietinė centrinio šildymo sistema. Virš stogo buvo įrengtas
apžvalgos bokštelis, kuriame nuolat budėdavo vienas ugniagesys. Bokštelis
buvo išmontuotas 1962 m. Komandai vadovavo viršininkas ir jo pavaduotojas,
priešgaisrinį profilaktinį darbą objektuose atlikdavo profilaktikos
instruktorius, o gyvenamajame sektoriuje ugniagesiai. Pirmoji gaisrų
gesinimo technika buvo gaisrinis automobilis, įrengtas ant GAZ-AA šasi, vėliau
automobilis ant ZIS-5 šasi. Juose dvivietės medinės kabinos, o
ugniagesiai sėdėdavo atvirame kėbule. Žiemą tai būdavo ir pavojinga, ir šalta
. Automobiliuose buvo įrengti išcentriniai siurbliai PN-20, kurie įsiurbdavo
vandenį iš vandens šalindavo, ir, esant reguliuojamam spaudimui, gaisrinėmis
rankovėmis nukreipdavo vandens čiurkšles į gaisro židinį. Vėliau buvo
gautos autocisternos PMG-6 ant GAZ-51 šasi, kuriose tilpo 960 litrų vandens,
buvo sekcijos gaisrinėms rankovėms bei inventoriui sudėti. Dar didesnė pažanga
buvo visureigis ant GAZ-63 šasi, kuriame įrengtos sudvejintos kabinos
ugnegesiams. 1963 m. buvo gauti nauji automobiliai PMZ-63 ir PMG-19 ant ZIL-130
ir ZIL-157 šasi. 3 jų tiltai buvo vedami, o cisternos talpino po 2 tūkst.
litrų vandens ir turėjo galingesnius siurblius PN-30. Automobiliai PMG 6
buvo atiduoti į Daugailiuose, o PMG 19 į Užpaliuose pastatytus depus
gaisrų gesinimui, kur budėdavo etatiniai vairuotojai. Vėliau tokie depai buvo
pastatyti Tauragnuose, Vyžuonose, Saldutiškyje, Leliūnuose, Sudeikiuose.
Kaimo ugniagesių komandose dirbo po 5 darbuotojus. Iki 1965 m. Utenos miesto
gaisrininkų komandoje buvo 20 etatinių darbuotojų. Budėdavo 3, o nuo 1965 m.
4 pamainomis po 45 darbuotojus. Į gaisrus išvykdavo vairuotojas,
pamainos viršininkas ir 12 eiliniai ugniagesiai. Antrasis automobilis būdavo
rezerve. Ugniagesių atlyginimas tik 30 rb per mėnesį, komandos viršininko
tik keliais rubliais daugiau. Todėl ugniagesisiai dirbdavo iš entuziazmo.
Komandos viršininkai dažnai keisdavosi. Ilgametis profilaktikos instruktorius
Bronius Gražys 1961 m. buvo paskirtas komandos viršininku. Jam mirus komandos
viršininkais dirbo Stasys Zuika, Vytautas Vijeikis, Pranas Šapoka. Pamainų
viršininkais dirbo Jonas Šovinis, Filipas Loginovas, Jonas Plistkovas, Jonas
Pečiūra, ilgamečiai eiliniai ugniagesiai buvo Justinas Žurankovas, Petras
Patalauskas, Konstantinas Ivanovas, Vytautas Dinda, Kostas Mizeikis, Vilimas,
Siniakovskis, vairuotojas Povilas Klimka, Balys Liegus, Algimantas Šeduikis,
Antanas Maniušis, Bronius Tumėnas, Krištopaitis. 1965 m. gaisrininkų
komandos pavadinimas buvo pakeistas į Utenos miesto profesinę priešgaisrinę
dalį. Įvestas 4 pamainų budėjimas, etatai padidinti iki 26 žmonių.
Padidinti atlyginimai: ugniagesiui 60 rb, pamainos viršininkui 65 rb,
dalies viršininkui 70 rb per mėnesį. Vėliau buvo įvesti 4 telefonininkų
etatai, o 1980 m. priešgaisrinė dalis buvo radiofikuota. Rajono priešgaisrinei
apsaugai vadovavo iš Klaipėdos po karo atsiųstas vyr. leitenantas V.
Komogorovas, o jam išėjus į pensiją, 1960 m. priešgaisrinės apsaugos viršininku
buvo paskirtas leitenantas Jonas Markevičius, kuris buvo baigęs Leningrado
priešgaisrinės technikos m-klą. 1963 m. buvo įvestas antro darbuotojo
(inspektoriaus) etatas, kurį užėmė Lvovo priešgaisrinės technikos m-klą
baigęs leitenantas Romualdas Šeduikis. 1965 m. jam perėjus dirbti į Vilniaus
priešgaisrinės apsaugos valdybą, inspektoriumi dirbo jaun. leitenantas Jonas
Laukys. 1965 m. buvo sukurta rajono priešgaisrinės priežiūros inspekcija,
kurios viršininku paskirtas kapitonas J. Markevičius, o inspektoriumi vyr.
leitenantas J. Laukys. 1978 m. buvo įvestas trečias etatas (vyr.
inspektoriaus), kurį užėmė Leningrado priešgaisrinės technikos m-klos
absolventas Bronius Kunigėlis. 1979 m. J. Markevičiui išvykus dirbti į Kauno
miesto priešgaisrinę apsaugą, inspekcijos viršininku buvo paskirtas B. Kunigėlis
(leitenantas), vyr. inspektoriumi kapitonas J. Laukys, inspektoriumi
vyr. leitenantas A. Liutkevičius. 1980 m. inspekcija buvo reorganizuota į
poskyrį, kuriam vadovavo B. Kunigėlis. 1984 m. Pramonės gatvėje buvo
pastatytas naujas priešgaisrinis depas, į kurį ir buvo perkelta senoji
gaisrinė. 1985 m. profesionali priešgaisrinė dalis buvo reorganizuota į
savarankišką sukarintą priešgaisrinę dalį Nr. 20 Utenos miesto apsaugai,
įvesti 55 darbuotojų etatai. Tuo metu dalies kovinėje rikiuotėje buvo
autocisternos, automobilinės kopėčios (iki 30 metrų ilgio). Rezerve buvo 2
autocisternos, gaisrinė siurblinė stotis, rankovių automobilis, ryšių ir apšvietimo
automobilis. Sovietų Sąjungoje tokio dydžio miestuose (Utenoje gyveno apie 30
tūkst. gyventojų) gaisrinės buvo profesionalios, o Utenos gaisrinės
sukarinimą įtakojo Ignalinos AE statyba ir eksploatacija. Dirbti sukarintoje
priešgaisrinėje dalyje buvo priimami jaunuoliai, atlikę karinę tarnybą,
geros sveikatos, turintys ne mažesnį kaip vidurinį išsilavinimą. Buvę
profesionalios priešgaisrinės dalies darbuotojai, kurie atitiko aukščiau išvardintus
reikalavimus, buvo pervesti į sukarintą priešgaisrinę dalį tolimesniam
darbui, o kiti darbuotojai buvo atleisti. 1985 m. savarankiškos Utenos miesto
priešgaisrinės dalies Nr. 20 apsaugos viršininko pavad. paskirtas vyresn.
leitenantas Edvardas Kriugiškis, o šios dalies viršininku pradėjo dirbti
kapitonas Bronius Kunigėlis. Valstybinės priešgaisrinės priežiūros
poskyris buvo reorganizuotas į Valstybinę priešgaisrinės priežiūros
inspekciją. 1989 m. ši inspekcija buvo prijungta prie savarankiškos priešgaisrinės
dalies (20 etatų). 1991 m. vėl pakeistas SSPD pavadinimas ir ji vadinasi
Sukarinta priešgaisrinė dalis Utenos miesto apsaugai (SPD). 1994 m.
reorganizavus civilinės saugos padalinius, priešgaisrinei apsaugai buvo skirti
papildomi gelbėtojų etatai. Iš civilinės saugos tarybos buvo gautas
radiacijos matavimui skirtas šarvuotis, autokaras, traktorius JUMZ, sunkvežimis
GAZ 66. 1996 m. SPD gavo JAV gaisrinį gelbėjimo automobilį Ford-350 su
specialiais karpymo, pjaustymo, kėlimo įrenginiais. Jo kaina 814685 Lt. 1997
m. rajone atlikti 95 gelbėjimo darbai. 1998 m. SPD dirbo 103 darbuotojai: 17
karininkų, 82 eiliniai ir puskarininkiai, 4 laisvai samdomi. Išsiplėtus
gaisrinių mašinų parkui, priešgaisrinis depas nebeatitinka priešgaisrinės
apsaugos reikalavimų. Bus projektuojamas ir statomas garažas gaisrinėms mašinoms.
1996 m. Užpaliuose, kur pastatytas paminklas Šv. Florijonui, ugniagesių globėjui,
seniūno V. Jurkos iniciatyva atgaivinta sena tradicija ugniagesių šventė.
Joje dalyvauja ir rungtyniauja ne tik uteniškiai, bet ir Anykščių, Rokiškio,
Zarasų raj. ugniagesių komandos.
Gaisrų
skaičius, nuostoliai ir gaisruose žuvusieji
Eil.
Nr. |
Metai |
Kilo gaisrų |
Nuostoliai |
Gaisruose žuvo žmonių |
1 |
1968 |
20 |
11874 rb |
|
2 |
1969 |
21 |
8140 rb |
|
3 |
1970 |
9 |
10595 |
|
4 |
4971 |
22 |
19786 rb |
|
5 |
1972 |
13 |
1159 rb |
|
6 |
1973 |
11 |
20400 rb |
|
7 |
1974 |
18 |
4840 |
|
8 |
1975 |
14 |
16260 rb |
|
9 |
1976 |
15 |
14200 rb |
2 |
10 |
1977 |
14 |
11300 rb |
3 |
11 |
1978 |
13 |
19320 rb |
|
12 |
1979 |
10 |
6750 rb |
1 |
13 |
1980 |
8 |
7907 rb |
|
14 |
1981 |
9 |
771 rb |
|
15 |
1982 |
7 |
12798 rb |
|
16 |
1983 |
12 |
14573 rb |
1 |
17 |
1984 |
15 |
15800 rb |
|
18 |
1985 |
25 |
26598 rb |
2 |
19 |
1986 |
32 |
53745 rb |
|
20 |
1987 |
50 |
47579 rb |
|
21 |
1988 |
50 |
29434 rb |
1 |
22 |
1989 |
65 |
85194 tal |
1 |
23 |
1990 |
103 |
155393 tal |
1 |
24 |
1991 |
97 |
128024 tal |
2 |
25 |
1992 |
191 |
1232725 tal |
1 |
26 |
1993 |
142 |
222917 Lt |
1 |
27 |
1994 |
127 |
127953 Lt |
4 |
28 |
1995 |
164 |
185212 Lt |
5 |
29 |
1996 |
185 |
478969 Lt |
6 |
30 |
1997 |
159 |
491887 Lt |
1 |
31 |
1998 |
151 |
432618 Lt |
4 |
32 |
1999 |
300 |
320493 Lt |
4 |
33 |
2000 |
167 |
1988671 Lt |
3 |
▲
|