Meno ir technologijų derinimas vyresnio amžiaus žmonių skaitmeninių gebėjimų ugdymui: Erasmus+ projekto patirtis

Menas gali padėti ugdyti žmonių skaitmeninius gebėjimus? Į šį klausimą atsakė Erasmus+ projekto "Vyresnio amžiaus žmonių skaitmeninių gebėjimų ugdymas mokantis kartu su šeima" dalyvės. 

 „Bulgarija – ji gali vėluoti, būti kiek netvarkinga, jūs ne visada ją suprasite, tačiau ji graži, šilta ir svetinga" – šia savikritiška, šalies esmę atspindinčia ir patiems bulgarams labai artima citata savo šalį pristatė patys bulgarai 2018 m. pirmininkavimo Europos Sąjungai proga.

Susipažinti su Bulgarijos šalimi turėjome galimybę dvi jaunos suaugusiųjų mokytojos dalyvavusios Utenos A. ir M. Miškinių viešosios bibliotekos koordinuojamame Erasmus+ strateginių partnerysčių projekte „Vyresnio amžiaus žmonių skaitmeninių gebėjimų stiprinimas mokantis kartu su šeima" (Nr. No. 2020-1-LT01-KA204-077965). Praeitą vasarą jos dalyvavo  tarptautinėse mokymosi ir patirties mainų veiklose Sofijos mieste įsikūrusiame fonde „Tsennosti, dobrodeteli, integritet".

Sofija - didžiausias Bulgarijos miestas, sostinė,  išsidėsčiusi Balkanų kalnų papėdėje. Jau oro uoste atvykusius pasitinka Vitošos kalnų masyvas, kurio aukštis siekia 2300 metrus. Sostinės ypatumas – cerkvių ir bažnyčių gausa, o jos architektūra turi graikų, romėnų, otomanų ir sovietinės statybos bruožų. Su miesto vaizdais ir kultūrine įvairove turėta progų susipažinti laisvalaikio metu.

Mokymų tema itin įdomi – kaip panaudoti menines kūrybines veiklas vyresnio amžiaus žmonių skaitmeninių kompetencijų tobulinimui įtraukiant ir kitus jų šeimos narius.

Patirties perteikimo edukacinėse veiklose dalyvavo ir partneriai iš kitų projekto partnerystės šalių – Estijos, Ispanijos, Italijos, Turkijos. Naudinga buvo susipažinti ir su šioje Bulgarijos organizacijoje dirbančiais tarptautiniais savanoriais iš Arubos ir Ispanijos. Jie aktyviai įsitraukė į kūrybines ir pažintines veiklas.

Projekte dalyvavusios Utenos bibliotekos darbuotojos Jurgita Gudelienė ir Vaida Kunčinienė sako, kad įdomu buvo sužinoti apie Bulgarijos bibliotekų veiklą, jų darbo specifiką ir iššūkius mokant ir šviečiant suaugusiuosius. Projekto dalyviai susitiko su „Pasaulio bibliotekų" Bulgarijos fondo („Global Libraries - Bulgaria")  atstove. Šis fondas buvo įkurtas 2013 metais kaip ne pelno siekianti organizacija, siekianti visuomenės interesų: pagerinti piliečių galimybes laisvai ir lygiai naudotis informacija, internetu ir elektroninėmis paslaugomis, mokytis informacinio raštingumo, įsijungti į mokymosi visą gyvenimą procesus bendruomenėse, spartinti viešųjų bibliotekų plėtrą.  Pasisekė aplankyti pora Sofijos miesto bibliotekų: Nacionalinę šventųjų Kirilo ir Metodijaus biblioteką  bei vieną iš viešųjų.  Dalyvės pastebėjo, kad Europos šalių bibliotekų kontekste Bulgarijos bibliotekos dar turi kur tobulėti modernizacijos ir skaitmenizacijos srityse, tačiau džiugina tai, jog šios šalies bibliotekos siekia patenkinti augančius jaunimo bei senjorų poreikius – nuo geresnės prieigos prie interneto iki informacinių paslaugų bei skaitmeninio raštingumo.

Esant tokiai sparčiai skaitmeninių technologijų pažangai nuolat jaučiamas poreikis mokytis naujų dalykų, o įgytas žinias pritaikyti praktikoje įveikiant kasdienybės iššūkius. Siekiant, kad kuo daugiau vyresnio amžiaus žmonių pajustų poreikį mokytis, reikia atrasti mokymo būdus ir metodus, kurie motyvuotų. Būtent todėl tarptautinių mokymų metu itin daug dėmesio skirta mokymuisi susieti  meninį ugdymą su skaitmeniniais įrankiais, kad būtų gaunama įvairiapusės naudos. Kitas svarbus mokymosi aspektas – skirtingų kartų šeimos narių mokymasis kartu. Mokymų dalyviai intensyviai diskutavo, kuo tai svarbu šiandien, dalinosi mintimis ir įžvalgomis apie jiems žinomus vyresnio amžiaus žmonių įtraukimo būdus.

Diskusijas papildė kūrybiškumo dirbtuvės. Dalyvius maloniai nustebino tapybos pirštais malonumas.  Šis tapymo būdas suteikia kūrybinio džiaugsmo, laisvės pojūtį, daug gerų emocijų ir saviraiškos galimybių. Net psichologijos specialistai pastebi, kad tai gydantis menas, padedantis išreikšti jausmus ir galintis sujungti bendrai kūrybai skirtingo amžiaus žmones.  Edukatorės Ralitsos Rumenovos vadovaujami ir pasidalinę į grupes tarptautinių mokymų dalyviai tapė grupės paveikslą ir tokiu būdu galėjo eksperimentuoti. Kūrybiniam procesui ir jo teikiamam džiaugsmui netrukdė net skirtingos patirtys, kultūros ar kalbos.

Tapyba ant šilko – kita įdomi šių mokymų užduotis. Tapybos ant šilko technikų yra labai įvairių ir kiekvienai iš jų atlikti naudojamos skirtingos darbo priemonės. Nors tai jau seniai išpopuliarėjusi tapymo, piešimo rūšis, visi šių mokymų dalyviai tapybą ant šilko išbandė pirmą kartą.  Edukacinį užsiėmimą vedė viena žymiausių Bulgarijos meistrių Bistra Trupcheva. Kiekvienos šalies komanda gavo po užduotį - nutapyti šilko skarelę. Meistrė supažindino su piešimo ant šilko subtilybėmis, demonstravo piešimo techniką žingsnis po žingsnio: kaip surišti mazgus, kaip lieti spalvas, išdžiovinti. Komandos dirbo su užsidegimu. Po kelių valandų darbo rezultatas buvo stebinantis. Akivaizdu, kad net neturint ankstesnių įgūdžių, improvizuojant, galima pasiekti puikių rezultatų.

Meniniam ugdymui viena diena buvo skirta gamtoje. Mokymai vyko įkopus į Vitošos kalną - vieną mėgstamiausių pačių Sofijos gyventojų laisvalaikio praleidimo vietų.   Veiklos užduotis - prisirinkti gamtinių medžiagų mandalų kūrimui. Mandala – dažniausiai apskritimo formos piešinys. Ši meno forma suteikia ramybę, padeda susikoncentruoti.  Mandalas gali kurti kiekvienas: ir vaikai, ir suaugę.

Keleto dienų meninio mokymo rezultatai buvo panaudoti skaitmeninių gebėjimų tobulinimui – kūriniai fotografuojami ir perkeliami į skaitmeninę erdvę. Mokymų organizatoriai pristatė grafinio dizaino kūrimo programėlę „Canva". Tai pažangi ir labai funkcionali programa, kuria naudotis gali neprofesionalai. Ją įvaldžius ir turint jau parengtų meninių kūrinių nuotraukų, galima susikurti daug originalių produktų – koliažų, atvirukų, panaudoti socialinių tinklų įrašų vizualizacijai. Tokiu būdu buvo sukurta ir visos tarptautinės mokymų grupės dalyvių atliktų darbų virtuali paroda, kurią galima pamatyti internete adresu:  https://www.artsteps.com/view/60fac06d66b347e8be750889?currentUser&fbclid=IwAR26yHn495CYq5HiU17SHCxZvmZZBH3ZDy9Ji0FbBrt9RuIC_zgdx0WmtEc

Internete taip pat prieinamas vaizdo filmukas, kuriame galima stebėti vykusių mokymų procesą, pamatyti jo rezultatus bei dalyvių kūrybinį entuziazmą: https://www.facebook.com/rrumenova/videos/346676133766145

Pasidalinę  praktiniais įgūdžiais, patirtimi, idėjomis, pasisėmę naujų idėjų savosioms veikloms projekte dalyvaujantys sieks visa tai pritaikyti savo organizacijose.

Vaida Kunčinienė ir Jurgita Gudelienė, projekto dalyvės.

    

Europos Komisijos parama nereiškia pritarimo šio straipsnio, kuriame pateikiama autorių nuomonė, turiniui, todėl Europos Komisija negali būti laikoma atsakinga už jame panaudotą informaciją.